In this study, the effect of flow suction at
trailing edge on aerodynamic performance of NACA 0015 airfoil was investigated,
numerically. Numerical solutions were performed by ANSYS Fluent using k-kL-ω
transition model at Reynolds number of Re=48000. Three different suction ratios
(θ=0.05, 0.1 ve 0.2) were tested at four different angles of attacks (α=2°, 4°, 6° ve 8°) and obtained results were compared
with the base case. Laminar separation
bubble was controlled significantly at low angles of attack. It was observed
that CL/CD increases up to 2.4 times CL/CD
of the base case with the increasing suction ratio at α=2° ve 4°. On the other hand,
it was observed that the CL/CD
did not alter significantly in comparison with the base case at α=8° since CD also
increases while CL increases.
Bu çalışmada,
kanat firar kenarında uygulanan akış emme yönteminin NACA 0015 kanat profilinin
aerodinamik performansı üzerine etkileri sayısal çalışma ile araştırılmıştır.
Sayısal çözümler Reynolds sayısının Re=48000 değerinde k-kL-ω
transition model kullanılarak ANSYS Fleunet tarafından gerçekleştirilmiştir. Üç
farklı emme oranı (θ=0.05, 0.1 ve 0.2) dört farklı kanat hücum açısında (α=2°,
4°, 6° ve 8°) test edilmiştir ve elde edilen bulgular kontrolsüz durum ile
kıyaslanmıştır. Düşük hücum açılarında laminer ayrılma kabarcığı önemli ölçüde
kontrol edilmiştir. Hücum açılarının α=2° ve 4° değerlerinde artan emme oranı
ile CL/CD oranının kontrolsüz durumun 2.4 katına kadar
arttığı gözlemlenmiştir. Ancak hücum açısının α=8° değerinde kaldırma
katsayısının artması ile birlikte sürüklenme katsayısının da artmasından dolayı
CL/CD oranının kontrolsüz duruma göre önemli ölçüde
artmadığı gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | July 8, 2019 |
Acceptance Date | September 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 |