Research Article
BibTex RIS Cite

Impact of Peer Mediation Program on Social Skills of the Adolescents

Year 2017, , 36 - 49, 30.06.2017
https://doi.org/10.33905/bseusbed.292595

Abstract

The study was conducted
with 72 students studying in high school to investigate the effect of peer
mediation on the level of social skills of high school students.

Social Skills Inventory was applied to students. 35 volunteers participated in
conflict resolution programs organized by peer mediation students who were
raised before. At the end of the programs, 35 students in the experimental
group and 37 students in the control group were applied again to the Social
Skill Inventory. The results of the study show that the social skills levels of
the students participating in the peer mediation program increased
significantly. High school students have increased social skills levels in
their conflict resolution programs as part of peer mediation activities.

References

  • Aladağ, M., & Tezer, E. (2007). Üniversite öğrencilerine yönelik bir akran danışmanlığı programı için ihtiyaç taraması çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 8(2).
  • Boardman, S. K. & Horowitz, S. V. (1994). Constructive conflict management and social problems: An introduction. Journal of Social Issues, 50(1), p.1-12.
  • Combs, M.L., & Slaby, D.A. (1977). Social skills training with children advances in clinical child psychology. New York: Plenum 1, p.161-201.

Akran Arabuluculuğu Programının Ergenlerin Sosyal Becerilerine Etkisinin İncelenmesi

Year 2017, , 36 - 49, 30.06.2017
https://doi.org/10.33905/bseusbed.292595

Abstract

Araştırma akran
arabuluculuğunun lise öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisini
incelemek amacıyla lisede öğrenim gören 72 öğrenciyle yapılmıştır. Öğrencilere
Sosyal Beceri Envanteri uygulanmıştır. Gönüllü olan 35 öğrenci daha önce
yetiştirilen akran arabulucu öğrencilerin düzenlediği çatışma çözme
programlarına katılmışlardır. Programların sonunda deney grubundaki 35 öğrenci
ve kontrol grubundaki 37 öğrenciye tekrar Sosyal Beceri Envanteri
uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçları akran arabuluculuğu programına katılan
öğrencilerin sosyal beceri seviyelerinin anlamlı bir biçimde arttığını ortaya
koymaktadır. Lise öğrencileri akran arabuluculuğu etkinlikleri kapsamında,
katıldıkları çatışma çözme programlarında, sosyal beceri seviyelerini
artırmışlardır.



 

References

  • Aladağ, M., & Tezer, E. (2007). Üniversite öğrencilerine yönelik bir akran danışmanlığı programı için ihtiyaç taraması çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 8(2).
  • Boardman, S. K. & Horowitz, S. V. (1994). Constructive conflict management and social problems: An introduction. Journal of Social Issues, 50(1), p.1-12.
  • Combs, M.L., & Slaby, D.A. (1977). Social skills training with children advances in clinical child psychology. New York: Plenum 1, p.161-201.
There are 3 citations in total.

Details

Subjects Psychology
Journal Section Articles
Authors

Muhammed Yıldız

Publication Date June 30, 2017
Submission Date February 16, 2017
Acceptance Date June 14, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Yıldız, M. (2017). Akran Arabuluculuğu Programının Ergenlerin Sosyal Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 36-49. https://doi.org/10.33905/bseusbed.292595

Cited By

Akademide Akran Desteğinin Rolü
OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.26466/opus.911237