Science literacy is the ability to utilize current knowledge with full awareness, which includes following new scientific developments, adoption of such knowledge and assessing discoveries critically. Science education in preschool covers practical trainings so as to ensure the permanency of new concepts in a child’s life in the plainest and the most concrete way. The aim of this study is to describe science literacy trainings and practices to improve children’s science literacy in accordance with teachers’ opinions, and to determine gaps in knowledge and teaching if any. The study used a qualitative research method. The study sample consisted of nine preschool teachers working at different schools in Bilecik, Turkey. A semi-structured interview form, which was developed by the researcher and in parallel with expert opinions, was used as a data collection instrument of the study. The participant teachers stated that they did experiments, did activities from various sources, made use of science related videos, made observations, investigations and researches with children. They also indicated that children used the materials alternately and they provided them from families when the materials were scarce. The teachers expressed that they emphasized the doing and living learning method to improve children’s science literacy, meaning that each activity should be completed independently by each child.
Fen okuryazarlığı; bilimsel gelişmelerin
anlaşılarak takip edilmesi, bilgilerin özümsenmesi ve eleştirel biçimde
değerlendirilmesini kapsayan mevcut bilgilerin bilinçli bir şekilde
kullanılması yetisidir. Okul öncesinde fen eğitimi çocuğun yaşamında gerçekleşen
olayların en yalın ve somut haliyle belleğinde yer etmesini sağlamak için
verilen uygulamalı eğitimleri içerir. Araştırmanın amacı, öğretmenlerin
görüşleri doğrultusunda okul öncesi eğitim kurumlarında çocukların fen
okuryazarlığını geliştirmeye yönelik yapılan çalışmaların betimlenmesi, varsa
eksiklerin belirlenmesidir. Araştırmada nitel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Bilecik ilinde
farklı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan dokuz okul öncesi öğretmeni
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
geliştirilen ve uzman görüşleri doğrultusunda şekillendirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenler
sınıfta çocukların fen okuryazarlık düzeylerini geliştirmeye yönelik; deney
çalışmaları yaptıklarını, çeşitli kaynaklardan yararlanarak etkinlikler
gerçekleştirdiklerini, fen ile ilgili videolardan yararlandıklarını, çocuklarla
gözlem, araştırma, inceleme yaptıklarını belirtmişlerdir. Araştırmaya katılan
öğretmenler materyalin yetersiz olduğu durumlarda çocukların materyalleri kendi
arasında dönüşümlü kullandıklarını, eksik materyalleri ailelerden temin ettiklerini
ifade etmişlerdir. Öğretmenler, çocukların fen okuryazarlık düzeylerini
geliştirmek için yaparak ve yaşayarak öğrenmeyi vurgulayıp etkinliklerin
tamamen öğrencinin kendisine yaptırılması gerektiğini dile getirmişlerdir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Submission Date | June 1, 2017 |
Acceptance Date | November 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |