Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni Kamu Hizmeti Düşüncesi: Değişen Kamu Hizmeti Anlayışı

Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 418 - 439, 30.06.2019
https://doi.org/10.33905/bseusbed.553982

Abstract

21.
yüzyılın başlamasıyla birlikte bireylerin hayattan beklentileri değişmiştir.
Bireyler devletten aldığı kamu hizmetlerinde de benzer şekilde bir değişim
beklemektedir. Geleneksel yönetim anlayışıyla üretilen kamu hizmetleri
verimsiz, kalitesiz ve yavaş bir şekilde sunulmaktadır. Yeni kamu yönetimi
anlayışının popüler hale gelmesiyle birlikte sunulan hizmetlerin kalitesi ve
hızında bir değişim olmuş ve özel sektördekine benzer bir şekilde sunulmaya
başlamıştır. Bu durum sunulan hizmetlere olan memnuniyeti arttırmış olsa da
hizmet sunulurken bireylerin vatandaş olarak değil müşteri olarak görülüp
değerlendirilmesi bireylerde huzursuzluğa yol açmıştır. Karşısındaki otoritenin
hizmeti sunarken devlet anlayışıyla değil de özel sektör anlayışıyla hareket
etmesi ve bireylerin doğal hakkı olan kamu hizmetlerini bir müşteri gibi
kullanır hale gelmesi kamu hizmetlerinin kamu yararı için mi yoksa kar için mi
yapıldığı sorusunu akla getirmektedir. Bu durumun ortadan kaldırılması için
ortaya çıkan yeni kamu hizmeti anlayışında devlet bireyleri hem vatandaş olarak
görüp kamu yararı için hizmet etmeli hem de özel sektördeki gibi hızlı,
kaliteli ve verimli bir şekilde kamu hizmetlerini sunmalı düşüncesi hakimdir.
Çalışmamızda ilk olarak geleneksel yönetim anlayışının hizmet sunum şekli
irdelenecek. Sonrasında ise özel sektör teknikleriyle hizmet sunma iddiasında
olan yeni kamu yönetimi anlayışının hizmet sunum şekli değerlendirilecektir.
Son olarak ise çalışmamızın esas konusu olan yeni kamu hizmet anlayışının
temellerinden bahsedilerek kamu hizmetinin bu anlayışa göre nasıl sunulması
gerektiği fikri ortaya konulmaya çalışılacaktır.

References

  • Arslan, Nagehan Talat (2010). Klasik - Neo Klasik Dönüşüm Süreci: “Yeni Kamu Yönetimi”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 11, Sayı 2, sf. 21-38.
  • Atmaca, Yıldız (2012). Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Çerçevesinde Belediyelerde Kamu Hizmet Anlayışı Değişimi: Konya Büyükşehir Belediyesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi SBE, Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Konya.
  • Aydın, Abdurrahman (2013). Yeni Bir Kamu Hizmeti Sunma Yöntemi Olarak M-Devlet: Kamu Yönetimi Alanında Uygulama Alanları ve Etkinliği, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi SBE, Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Kahramanmaraş.
  • Çakır, Meryem (2014). 1980 Sonrası Kamu Hizmeti Kavramının Dönüşümü Üzerine Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi SBE, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Denhardt, Janet V. ve Robert B. Denhardt (2007). The New Public Service Expanded Edition: Serving, Not Steering, M.E. Sharpe Inc., London.
  • Denhardt, Robert B. ve Janet Vinzant Denhardt (2000). The New Public Service: Serving Rather Than Steering, Public Administration Review, Vol. 60, No. 6, pp. 549-559.
  • Ersöz, Deniz (2010). Değişen Devlet Dönüşen Sağlık: Kamu İşletmeciliği ve Politika Transferi Bağlamında Sağlıkta Dönüşüm Programı, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi SBE, Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Balıkesir.
  • Eryılmaz, Bilal (2010). Kamu Yönetimi: Düşünceler, Yapılar, Fonksiyonlar, Okutman Yayıncılık, Ankara.
  • Genç, F.Neval (2010). Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı, Türk İdare Dergisi, Sayı 466, sf. 145-159.
  • Güler, Birgül A. (2005). Kamu Yönetimi Yaklaşımları Nasıl Sınıflandırılabilir?, Yaklaşımları Sınıflandırmak, Çalışma notu, sf. 1-7.
  • Güngör, Mustafa (2010). Kamu Hizmeti Anlayışındaki Dönüşümlerin Türkiye’de Kamu Personeli Sayısına ve Bileşimine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi SBE, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Kantarcıoğlu, Meryem Çakır (2016). Eleştirinin Eleştirisi: Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımının Yurttaş Bakışına Dair Bir İnceleme, Emek Araştırma Dergisi (GEAD) , Cilt 7, Sayı 9, s.43-56.
  • Kavruk, Hikmet (2002). Anakent’e Bakış - Türkiye’de Anakent Belediyeciliği ve Kent Hizmetlerinin Yönetimi, Hizmet-İş Sendikası, Ankara.
  • Korkut, Gülsüm, Osman Kürşat Acar ve Alim Tetik (2015). Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı ile Değişen Kamu Hizmeti ve Türkiye İş Kurumu, İş ve Hayat Dergisi, Sayı 2, sf. 107-135.
  • Müftüoğlu, Zeynep (2011). Bir Kamu Hizmeti Olarak Su Kaynakları Yönetimi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi SBE, Kamu Hukuku Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Ökmen, Mustafa ve Fatih Demir (2010). Kamu Hizmetinin Felsefi Temelleri ve Yeni Kamu Yönetiminde Geçirdiği Dönüşüm, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, C.15, S.3, sf.19-42.
  • Özcan, Kerim ve Veysel Ağca (2010). Yeni Kamu Yönetimi Anlayışında Postmodernizmin İzleri, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 43, Sayı 3, sf. 1-32.
  • Özer, M. Akif (2005). Günümüzün Yükselen Değeri: Yeni Kamu Yönetimi, Sayıştay Dergisi, Sayı 59, sf. 3-46.
  • Sezer, Özcan (2008). Kamu Hizmetlerinde Müşteri (Vatandaş) Odaklılık: Türkiye’de Kamu Hizmeti Anlayışı Açısından Bir Değerlendirme, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı 8, sf. 147–171.
  • Taş, İ. Ethem ve Ahmet Hamdi Aydın (2010). Küreselleşme, Kamu Yönetimi ve Kamu Hizmeti, Küreselleşme Karşısında Kamu Yönetimi ve Hizmeti, Editörler: Ahmet Hamdi Aydın, İ. Ethem Taş, Meltem Kılıç ve Zehra Gül, sf. 3-8, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Uysal, Özge (2013). Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımı ve Kamu Ekonomisi Bakımından Sonuçları (Türkiye’de Sağlık Sektörü Örneği), Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi SBE, Maliye Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Ütük, Utku (2015). Denhardt ve Denhardt’ın Yeni Kamu Hizmeti Kuramına Bakış, Sayıştay Dergisi, Sayı 99, sf. 47-70.
  • Zengin, Ozan (2008). Kamu Yönetimi Disiplininde Eleştirel Kuram: Box ve Denhardt Üzerine Bir İnceleme, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 41 Sayı 3, s. 1-39.

New Public Service Thought: Changing Public Sevice Concept

Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 418 - 439, 30.06.2019
https://doi.org/10.33905/bseusbed.553982

Abstract

In
the beginning of 21.century, expectation of individuals from life was changed.
In the same way, individuals expect that delivery of public service must be
changed. Public services which are produced by classical management thought are
delivered slowly, unfavourably and inefficiently. On the other hand, when new pulbic
management concept became popular, the quality and velocity of public services
changed. Additionally, public services started to deliver as good as private
sector. In this case, satisfaction of individuals are increased from public
services but individuals feel anxious because they are considered as customers.
There is a question about delivering public services: what is the purpose of public
services? The purpose is profit or public welfare. The public services are a
god-given right because the authority is government. Because of these reasons
new public service thought aims to terminate this situation by considering
individuals as citizens and by delivering the services as good as private
sector services. Firstly, this study is going to analyze the delivering
services of classical management. Next, this study is going to examine that how
new public management delivers public services. Consequently, this study is
trying to reval that what is the main discussion of new public service thought
and how does the public service need to deliver according to this concept.

References

  • Arslan, Nagehan Talat (2010). Klasik - Neo Klasik Dönüşüm Süreci: “Yeni Kamu Yönetimi”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 11, Sayı 2, sf. 21-38.
  • Atmaca, Yıldız (2012). Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Çerçevesinde Belediyelerde Kamu Hizmet Anlayışı Değişimi: Konya Büyükşehir Belediyesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi SBE, Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Konya.
  • Aydın, Abdurrahman (2013). Yeni Bir Kamu Hizmeti Sunma Yöntemi Olarak M-Devlet: Kamu Yönetimi Alanında Uygulama Alanları ve Etkinliği, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi SBE, Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Kahramanmaraş.
  • Çakır, Meryem (2014). 1980 Sonrası Kamu Hizmeti Kavramının Dönüşümü Üzerine Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi SBE, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Denhardt, Janet V. ve Robert B. Denhardt (2007). The New Public Service Expanded Edition: Serving, Not Steering, M.E. Sharpe Inc., London.
  • Denhardt, Robert B. ve Janet Vinzant Denhardt (2000). The New Public Service: Serving Rather Than Steering, Public Administration Review, Vol. 60, No. 6, pp. 549-559.
  • Ersöz, Deniz (2010). Değişen Devlet Dönüşen Sağlık: Kamu İşletmeciliği ve Politika Transferi Bağlamında Sağlıkta Dönüşüm Programı, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi SBE, Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Balıkesir.
  • Eryılmaz, Bilal (2010). Kamu Yönetimi: Düşünceler, Yapılar, Fonksiyonlar, Okutman Yayıncılık, Ankara.
  • Genç, F.Neval (2010). Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı, Türk İdare Dergisi, Sayı 466, sf. 145-159.
  • Güler, Birgül A. (2005). Kamu Yönetimi Yaklaşımları Nasıl Sınıflandırılabilir?, Yaklaşımları Sınıflandırmak, Çalışma notu, sf. 1-7.
  • Güngör, Mustafa (2010). Kamu Hizmeti Anlayışındaki Dönüşümlerin Türkiye’de Kamu Personeli Sayısına ve Bileşimine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi SBE, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Kantarcıoğlu, Meryem Çakır (2016). Eleştirinin Eleştirisi: Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımının Yurttaş Bakışına Dair Bir İnceleme, Emek Araştırma Dergisi (GEAD) , Cilt 7, Sayı 9, s.43-56.
  • Kavruk, Hikmet (2002). Anakent’e Bakış - Türkiye’de Anakent Belediyeciliği ve Kent Hizmetlerinin Yönetimi, Hizmet-İş Sendikası, Ankara.
  • Korkut, Gülsüm, Osman Kürşat Acar ve Alim Tetik (2015). Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı ile Değişen Kamu Hizmeti ve Türkiye İş Kurumu, İş ve Hayat Dergisi, Sayı 2, sf. 107-135.
  • Müftüoğlu, Zeynep (2011). Bir Kamu Hizmeti Olarak Su Kaynakları Yönetimi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi SBE, Kamu Hukuku Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Ökmen, Mustafa ve Fatih Demir (2010). Kamu Hizmetinin Felsefi Temelleri ve Yeni Kamu Yönetiminde Geçirdiği Dönüşüm, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, C.15, S.3, sf.19-42.
  • Özcan, Kerim ve Veysel Ağca (2010). Yeni Kamu Yönetimi Anlayışında Postmodernizmin İzleri, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 43, Sayı 3, sf. 1-32.
  • Özer, M. Akif (2005). Günümüzün Yükselen Değeri: Yeni Kamu Yönetimi, Sayıştay Dergisi, Sayı 59, sf. 3-46.
  • Sezer, Özcan (2008). Kamu Hizmetlerinde Müşteri (Vatandaş) Odaklılık: Türkiye’de Kamu Hizmeti Anlayışı Açısından Bir Değerlendirme, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı 8, sf. 147–171.
  • Taş, İ. Ethem ve Ahmet Hamdi Aydın (2010). Küreselleşme, Kamu Yönetimi ve Kamu Hizmeti, Küreselleşme Karşısında Kamu Yönetimi ve Hizmeti, Editörler: Ahmet Hamdi Aydın, İ. Ethem Taş, Meltem Kılıç ve Zehra Gül, sf. 3-8, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Uysal, Özge (2013). Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımı ve Kamu Ekonomisi Bakımından Sonuçları (Türkiye’de Sağlık Sektörü Örneği), Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi SBE, Maliye Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Ütük, Utku (2015). Denhardt ve Denhardt’ın Yeni Kamu Hizmeti Kuramına Bakış, Sayıştay Dergisi, Sayı 99, sf. 47-70.
  • Zengin, Ozan (2008). Kamu Yönetimi Disiplininde Eleştirel Kuram: Box ve Denhardt Üzerine Bir İnceleme, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 41 Sayı 3, s. 1-39.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Science
Journal Section Articles
Authors

Selçuk Denek 0000-0002-0911-8596

Publication Date June 30, 2019
Submission Date April 15, 2019
Acceptance Date June 17, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Denek, S. (2019). Yeni Kamu Hizmeti Düşüncesi: Değişen Kamu Hizmeti Anlayışı. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 418-439. https://doi.org/10.33905/bseusbed.553982