Writing is a cognitive task that reflects the writer’s
thought; it is a productive skill granting the learners of English as a foreign
language (EFL) the opportunity to display their linguistic knowledge and convey
their ideas. However, the students think differently which leads them to adopt
distinct ways for generating a written product. Therefore, the present study
attempts to explore the influence of exploiting different knowledge processing
approaches on EFL learners’ writing performance taking into consideration the
synergistic function of the students’ awareness and thinking styles in written
production. To achieve such an objective, the studied case revolved around a
sample of 40 third year EFL learners studying at the English department at TlemcenUniversity. The research instruments
included two tests and follow-up questionnaires. The collected data were
analyzed quantitatively and qualitatively. The research findings have elicited
that EFL students’ writing performance fluctuates depending on the level of
thought assessed in the given tasks leading to the conclusion that the quality
of the written output is largely determined by the adopted type of thinking
style which is closely associated with the learners’ awareness of their
personal knowledge and abilities.
Yazma,
yazarların düşüncelerini yansıtan bilişsel beceri olan İngilizceyi yabanci dil
olarak öğrenen öğrencilerin hem fikirleri iletmek için hem de onların dilsel bilgi göstermek için
öğrencilere fırsatı verir. Ancak, öğrenciler diğerlerinden farklı düşünüyorlar.
Bu nedenle, yazılı metin üretmek için her öğrenci bir düşünce tarzını benimsemiştir.
Bundan dolayı, bu makalede İngilizceyi yabanci dil olarak öğrenen öğrencilerin
yazma performanslarına bilgi-işlem yaklaşımın benimsemesinin etkisi keşfetmeye
incelenmiştir. Bu hususta öğrencilerin farkındalık ve düşünme stilleri
sinerjistik işlevleri dikkate alınmıştır. Böyle bir amaça ulaşmak için Tlemsen
üniversitesi İngiliz bölümünde İngilizceyi yabanci dil olarak öğrenen 40
öğrenci grübünü dayalı vaka çalışması kullanılmaktadır. Araştırma araçları
olarak iki test ve anketten yararlanılmaktadır. Toplanan veriler nicelik ve
nitelik olarak analiz edilmektedir. Çalışmadan elde edilen sonuçları ışığında
yazma görevler aracılığıyla değerlendirilen düşünce seviyesine bağlı
olarak İngilizceyi yabanci dil olarak
öğrenen öğrencilerin yazma performansının değişimi bulunulmuştur. Bu nedenle,
üretilen kompozisyon yazma kalitesinde düşünce tarzı türünü benimsemesinin
büyük etkisi konusundaki sonuçlandırılmıştır. Ayrica, düşünce tarzı ile
öğrencilerin farkındalık , kişisel bilgi
ve yetenek arasındaki ilişkiyi belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | November 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |