Aim: The aim of this study was to determine the awareness of the perfusionist profession among healthcare professionals.
Method: The universe of this descriptive study is composed of 125 health personnel who agreed to participate in the survey from the employees of a public hospital in the city center of Şanlıurfa. “Survey Form'' was used for data collection. The “Survey Form” prepared consists of questions that determine the demographic information of the participants and regarding the professional and educational qualities of perfusionism.
Results: The average age of the individuals participating in the study was 29.02 ± 7.66, 80 (64%) of the participants were women and 45 (36%) were men. Twenty (16%) of the participants had high school, 42 (33.6%) associate degree, 45 (36%) undergraduate and 18 (14.4%) graduate education levels. 16 (12.8%) of the participants were midwives, 47 (37.6%) nurses, 8 (6.4%) physicians, 34 (27.2%) health technicians / technicians and 20 ' of them (16%) were health licensees. It has been observed that healthcare professionals know a great deal of perfusionism, but their professional qualifications, roles and duties, and educational level do not.
Conclusion: Health professionals still do not know enough about the real roles and responsibilities of the perfusionist profession and the training they need to take. More promotion and information should be made about the qualifications, roles and education of the profession.
Amaç: Bu çalışma perfüzyonist mesleğinin sağlık çalışanları arasındaki bilinirliğinin belirlenmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu araştırmanın evrenini Şanlıurfa il merkezinde bulunan bir kamu hastanesinin çalışanlarından ankete katılmayı kabul eden 125 sağlık personeli oluşturdu. Verilerin toplanmasında “Anket Formu” kullanıldı. Hazırlanan “Anket Formu” katılımcıların demografik bilgilerini belirleyen ve perfüzyonistliğin mesleki ve eğitimsel nitelikleri ile ilgili sorulardan oluşmaktadır.
Bulgular: Çalışmaya katılan bireylerin yaş ortalaması 29,02±7,66, 80 (%64)’i kadın ve 45 (%36)’i erkek, 20 (%16)'i lise, 42 (%33,6)'i önlisans, 45 (%36)'ı lisans ve 18 (%14,4)'i lisansüstü eğitim seviyesine sahipti. Katılımcıların meslekleri ise 16 (%12,8)'sı ebe, 47 (%37,6)'si hemşire, 8 (%6,4)'i hekim, 34 (%27,2)'ü sağlık teknikeri/teknisyeni ve 20 (%16)'si sağlık lisansiyeri idi. Sağlık çalışanları büyük oranda perfüzyonistliği bildikleri ancak mesleksel niteliği, rol ve görevlerini ve eğitimsel düzeyini büyük çoğunluğun bilmediği görülmüştür.
Sonuç: Perfüzyonistlik mesleğinin gerçek rol ve sorumluluklarını, almaları gereken eğitimi sağlık çalışanları halen daha yeteri kadar bilmemektedir. Mesleğin niteliği, rolleri ve eğitimi hakkında daha fazla tanıtım ve bilgilendirilmelerin yapılması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Acceptance Date | April 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |
Journal of Biotechnology and Strategic Health Research