Bu çalışmada bir iş yerinde çalışmakta olan lisansüstü öğrencilerinin okullarında ve iş yerlerinde karşılaştıkları problemleri belirlemek amaçlanmıştır. Nitel bir durum çalışması olarak tasarlanan bu araştırmanın çalışma grubunu 9 farklı üniversitede öğrenim görmekte olan 17 yüksek lisans ve doktora öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması sürecinde araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Verilerin analizi içerik analizi yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre lisansüstü öğrencilerinin çalıştıkları iş yerlerinde en sık karşılaştıkları problemlerin izin alamama, iş yükünün artırılması, işe odaklanamama, mobbing ve eğitim alınan alanda değerlendirilmeme olduğu tespit edilmiştir. Yine sonuçlara göre lisansüstü öğrencilerinin öğrenim gördükleri okullarda karşılaştıkları problemler derse devam, danışmanın yetersiz rehberliği-iletişimi, fiziki alan yetersizliği, ulaşım, ders saatlerinin esnek olmayışı ve odaklanamama olarak belirlenmiştir. Öğrenciler, motivasyon eksikliği, zamanı yönetememe, ekonomik sıkıntı, iş ve okulun farklı şehirlerde olması ve yeterli girişkenlik gösterememe durumlarını kendilerinden kaynaklanan sorunlar olarak görmektedirler. Sorun olarak nitelendirilen durumların çözümü için öğrenciler tarafından çeşitli yollar geliştirildiği belirlenmiştir. Öğrencilerin karşılaştıkları problemleri; amirleri ile iyi ilişkiler geliştirerek, motivasyonlarını yüksek tutarak, farklı kaynaklara yönelerek, arkadaşlarından destek alarak, danışmanları ile iletişim kurarak, zamanı etkili kullanarak çözdükleri saptanmıştır. Ayrıca bazı öğrencilerin sorunlarını çözmek için hiçbir çaba sarf etmedikleri belirlenmiştir. Ortaya çıkan bulgu ve sonuçlara dayanarak, araştırmacılar ve uygulayıcılara yönelik, birtakım öneriler geliştirilmiştir.
Araştırmada veri toplama işlemi Iğdır Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu Başkanlığından alınan 29/12/2020 toplantı tarih ve 2020/33 sayılı etik kurul izin yazısı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sürecinde etik kurallara bağlı kalınmıştır.
Çalışmada herhangi bir dış destek ya da fondan yararlanılmamıştır.
In this study, it was aimed to determine the problems encountered by graduate students working in a workplace in their schools and workplaces. The study group of this research, which was designed as a qualitative case study, consists of 17 master's and doctoral students studying in 9 different universities. Semi-structured interview forms developed by the researchers were used in the data collection process. The data were analyzed by content analysis method. According to the results of the study, it was determined that the most common problems encountered by graduate students in their workplaces were not being able to take leave, increasing the workload, not being able to focus on work, mobbing and not being evaluated in the field of education. Again, according to the results, the problems encountered by graduate students in the schools where they study were determined as class attendance, inadequate guidance-communication of the advisor, insufficient physical space, transportation, inflexibility of course hours and inability to focus. Students see lack of motivation, inability to manage time, economic hardship, work and school being in different cities, and not showing enough initiative as problems arising from themselves. It was determined that students developed various ways to solve the situations characterized as problems. It was found that students solved the problems they faced by developing good relations with their supervisors, keeping their motivation high, turning to different resources, getting support from their friends, communicating with their advisors, and using time effectively. It was also found that some students did not make any effort to solve their problems. Based on the findings and results, some suggestions were developed for researchers and practitioners.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 9, 2024 |
Publication Date | July 15, 2024 |
Submission Date | May 15, 2024 |
Acceptance Date | June 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |