Research Article
BibTex RIS Cite

Seramik Sofra Eşyalarında Savaş, Şiddet ve Göç İmgelerinin Görsel Temsili: Bir Uygulama Önerisi

Year 2025, , 35 - 44, 15.01.2025
https://doi.org/10.52704/bssocialscience.1601125

Abstract

İnsanlık, başlangıcından bu yana çeşitli iletişim biçimleri geliştirerek varlığının kanıtını sözcükler, şekiller, biçimler, sesler, hareketler ve daha birçok yolla oluşturmuştur. Sanat da bu iletişim biçimlerine yeni yönelimler ve dokunuşlar getirerek kendine, hem bu gelişim süresinden etkilenen hem de onu etkileyen bir rol edinmiştir. Sanat tarihinin insanlık ile olan ilişkisi bu bağlamda önemli bir yer tutmaktadır. Çağlar boyunca süren etkileşim, sanatçıların estetik kaygıları ile de şekillenmiş, evrilmiş ve değişime uğramıştır. Bazen öz'ün aktarılmasındaki biçimsel kurguların karmaşıklığı ve soyutluğu, sürecin anlam boyutunu izleyici açısından zorlaştırmış; bazen de sadelik ve yalınlık, bu aktarımı kolaylaştırmıştır. Sanat yapıtlarında yer alan biçimsel unsurlar, sanatçıların ifade etmeyi amaçladıkları fikirlerin anlaşılabilmesi için önem taşımaktadır. Özellikle 20. yüzyıl ortalarından itibaren gelişen ve güçlenen soyut sanat akımları, sanatçıların kişisel estetik anlayışlarını ifade etmeleri için yeni olanaklar sunmuştur. Bu çalışma, savaş, şiddet ve göç gibi evrensel ve güncel temaların seramik sofra eşyaları aracılığıyla sanatsal bir ifadeye dönüştürülmesini incelemektedir. Bir uygulama önerisi olarak tasarlanan bu çalışmada, düz tabak, çukur tabak, kase, fincan ve fincan altlığından oluşan bir koleksiyon tasarlanmıştır. Her bir parça, biçimsel özellikleri, yüzey işlemeleri ve sembolik anlamlarıyla söz konusu kavramların çok boyutlu yapısını ve insan yaşamı üzerindeki derin etkilerini resim sanatı aracılığıyla yansıtmayı amaçlamaktadır. Ortaya çıkan eserler, sanatın toplumsal sorunlara dair farkındalık yaratma ve insan deneyimini yansıtma potansiyelini ortaya koyarken, aynı zamanda seramik sofra eşyaları aracılığıyla izleyiciyi/tüketiciyi küresel sorunlar karşısında daha duyarlı ve sorumlu bir tutum geliştirmeye teşvik etmeyi hedeflemektedir.

References

  • Berger J. 2018. Bir fotoğrafı anlamak. Çev. Beril Eyüboğlu. Metis Yayınları. İstanbul. Türkiye, ss: 32-51.
  • Boeck W, Sabartes J. 1955. Picasso. Harry N. Abrams, New York, US, pp: 232.
  • Clausewitz CV. 1982. On War. Harmondsworth, Taylor & Francis, New York, US, pp: 101.
  • Colson D. 2011. Proudhon’dan Deleuze’e anarşist felsefe sözlüğü. Çeviri: Işık Ergüden. Versus Kitap, İstanbul, Türkiye, ss: 321.
  • Direk Z. 2014. Psikanalitik bakış açısıyla aile ı̇çi şiddet: Cinsiyetli olmak - Sosyal bilimlere feminist bakışlar. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Türkiye, ss: 122-124.
  • Emiroğlu K, Aydın S. 2003. Antroloji Sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, Türkiye, ss: 765-766.
  • Erol CÇ. 2016. Şiddet temalı kadın imgesinin çağdaş sanata yansımaları. İdil Sanat Dil Derg, 5(19): 202.
  • Glover J. 2003. İnsanlık yirminci yüzyılın ahlaki tarihi. Çev. S. Ayla Okyayuz Yazal. Phoenix Yayınevi, Ankara, Türkiye, ss: 4.
  • Graves R. 2010. Yunan mitleri. Çev. Uğur Akpur. Say Yayınları, İstanbul, Türkiye, ss: 561-568.
  • Harrison C, Wood P. 2011. Modernist resim: Clement Greenberg. Sanat ve kuram 1900-2000 değişen fikirler antolojisi. Çev. Sabri Gürses, Küre Yayınları, İstanbul, Türkiye, ss: 818.
  • Hauser A. 1984. Sanatın toplumsal tarihi. Çev. Yıldız Gölönü, Remzi Kitabevi, İstanbul, Türkiye, ss: 36.
  • Keleş R. 1980. Kentbilim terimleri sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, Türkiye, ss: 53.
  • Keleşoğlu S, Esen Y. 2020. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının kadına yönelik şiddet tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sos Bil Eğit Derg, 6(2): 273.
  • Kellehear A. 2015. Ölme üzerine bir inceleme. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, Türkiye, ss: 247.
  • Lacan J. 1994. Fallus’un anlamı. Afa Yayıncılık, İstanbul, Türkiye, ss: 15.
  • Lefebvre H. 2007. Modern dünyada gündelik hayat. Çev. Işın Gürbüz, Metis Yayınları, İstanbul, Türkiye, ss: 19.
  • Leppert R. 2009. Sanatta Anlamın görüntüsü imgelerin toplumsal işlevi. Çev. İsmail Türkmen, Ayrıntı, İstanbul, Türkiye, ss: 321.
  • Malinowski B. 1992. Bilimsel bir kültür teorisi, Çev. Saadet Özkal, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, Türkiye, ss: 174.
  • Marshall G. 1999. Sosyoloji sözlüğü. Çev. Osman Akınhay ve Derya Kömürcü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara., Türkiye, ss: 685.
  • Mengüşoğlu T. 2015. İnsan felsefesi. Doğu Batı Yayınları, Ankara, Türkiye, ss: 304.
  • Michaux A. 1997. Kadın düşmanı sözlük. Çev. Yiğit Bener, Telos Yayıncılık, İstanbul, Türkiye, ss: 211.
  • Ozankaya Ö. 1984. Temel toplumbilimleri sözlüğü. Savaş Yayınları, Ankara, Türkiye, ss: 102.
  • Ronnberg A, Martin K. 2010. The Book of Symbols. Taschen, Latvia, pp: .380.
  • Smelik A. 2008. Feminist sinema ve film teorisi. Çeviri: Deniz Koç. Agora Kitaplığı, İstanbul, Türkiye, ss: 90.
  • Tunalı İ. 2008. Felsefenin ışığında modern resimden avangard resme. Remzi Kitabevi, İstanbul, Türkiye, ss: 47.
  • URL1: https://www.georgiaokeeffe.net/black-iris.jsp (erişim tarihi: 10 Eylül 2024).
  • URL2: https://artuk.org/discover/artworks/lochaber-no-more-218410 (erişim tarihi: 10 Eylül 2024).
  • URL3: https://kristinhjellegjerde.com/artists/43-bouke-de-vries/overview (erişim tarihi: 10 Eylül 2024).
  • URL4: https://www.creativeboom.com/inspiration/war-pieces-sculptureofthousands-of fragments-of-porcelain-depict-a-nuclear-explosion/ (erişim tarihi: 10 Eylül 2024).
  • URL5: https://www.messums.org/artists/stephen-dixon/
  • URL6: https://www.caagallery.org.uk/artists/217-stephen-dixon/works/7-ceramics/4597-stephen-dixon-hope-and-reconstruction-plate-2023/ (erişim tarihi: 10 Eylül 2024).
  • Ülken HZ. 1969. Sosyoloji sözlüğü. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, Türkiye, ss: 249-119.

Visual Representation of Images of War, Violence and Migration on Ceramic Tableware: An Application Proposal

Year 2025, , 35 - 44, 15.01.2025
https://doi.org/10.52704/bssocialscience.1601125

Abstract

Humanity has developed various forms of communication from its beginning to the present and has created evidence of its existence through words, shapes, forms, sounds, movements and many other ways. Art has also brought new directions and touches to these forms of communication and, on the other hand, has acquired a role that is both affected by this development process and affects it. The relationship that art history has established with humanity has an important place in this context. The interaction that has continued throughout the ages has also been shaped, evolved and changed by the aesthetic concerns of the artists. Sometimes, the complexity and abstractness of the formal constructions in conveying the essence have made the meaningful dimension of the process difficult for the viewer. Sometimes, simplicity and plainness have facilitated this transmission. The formal elements in works of art are important in terms of understanding the ideas that the artists aim to express. Abstract art movements, which have developed and strengthened especially since the mid-20th century, have offered new opportunities for artists to express their personal aesthetic understanding. This article examines the transformation of universal and current themes such as war, violence and migration into an artistic expression through ceramic tableware. In the application designed for the article, a collection consisting of flat plates, deep plates, bowls, cups and saucers was designed. Each piece aims to reflect the multidimensional structure of the concepts in question and their deep effects on human life through painting with its formal features, surface treatments and symbolic meanings. The resulting works reveal the potential of art to create awareness of social problems and reflect human experience, while also aiming to encourage the viewer/consumer to develop a more sensitive and responsible attitude towards global problems through ceramic tableware.

References

  • Berger J. 2018. Bir fotoğrafı anlamak. Çev. Beril Eyüboğlu. Metis Yayınları. İstanbul. Türkiye, ss: 32-51.
  • Boeck W, Sabartes J. 1955. Picasso. Harry N. Abrams, New York, US, pp: 232.
  • Clausewitz CV. 1982. On War. Harmondsworth, Taylor & Francis, New York, US, pp: 101.
  • Colson D. 2011. Proudhon’dan Deleuze’e anarşist felsefe sözlüğü. Çeviri: Işık Ergüden. Versus Kitap, İstanbul, Türkiye, ss: 321.
  • Direk Z. 2014. Psikanalitik bakış açısıyla aile ı̇çi şiddet: Cinsiyetli olmak - Sosyal bilimlere feminist bakışlar. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Türkiye, ss: 122-124.
  • Emiroğlu K, Aydın S. 2003. Antroloji Sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, Türkiye, ss: 765-766.
  • Erol CÇ. 2016. Şiddet temalı kadın imgesinin çağdaş sanata yansımaları. İdil Sanat Dil Derg, 5(19): 202.
  • Glover J. 2003. İnsanlık yirminci yüzyılın ahlaki tarihi. Çev. S. Ayla Okyayuz Yazal. Phoenix Yayınevi, Ankara, Türkiye, ss: 4.
  • Graves R. 2010. Yunan mitleri. Çev. Uğur Akpur. Say Yayınları, İstanbul, Türkiye, ss: 561-568.
  • Harrison C, Wood P. 2011. Modernist resim: Clement Greenberg. Sanat ve kuram 1900-2000 değişen fikirler antolojisi. Çev. Sabri Gürses, Küre Yayınları, İstanbul, Türkiye, ss: 818.
  • Hauser A. 1984. Sanatın toplumsal tarihi. Çev. Yıldız Gölönü, Remzi Kitabevi, İstanbul, Türkiye, ss: 36.
  • Keleş R. 1980. Kentbilim terimleri sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, Türkiye, ss: 53.
  • Keleşoğlu S, Esen Y. 2020. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının kadına yönelik şiddet tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sos Bil Eğit Derg, 6(2): 273.
  • Kellehear A. 2015. Ölme üzerine bir inceleme. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, Türkiye, ss: 247.
  • Lacan J. 1994. Fallus’un anlamı. Afa Yayıncılık, İstanbul, Türkiye, ss: 15.
  • Lefebvre H. 2007. Modern dünyada gündelik hayat. Çev. Işın Gürbüz, Metis Yayınları, İstanbul, Türkiye, ss: 19.
  • Leppert R. 2009. Sanatta Anlamın görüntüsü imgelerin toplumsal işlevi. Çev. İsmail Türkmen, Ayrıntı, İstanbul, Türkiye, ss: 321.
  • Malinowski B. 1992. Bilimsel bir kültür teorisi, Çev. Saadet Özkal, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, Türkiye, ss: 174.
  • Marshall G. 1999. Sosyoloji sözlüğü. Çev. Osman Akınhay ve Derya Kömürcü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara., Türkiye, ss: 685.
  • Mengüşoğlu T. 2015. İnsan felsefesi. Doğu Batı Yayınları, Ankara, Türkiye, ss: 304.
  • Michaux A. 1997. Kadın düşmanı sözlük. Çev. Yiğit Bener, Telos Yayıncılık, İstanbul, Türkiye, ss: 211.
  • Ozankaya Ö. 1984. Temel toplumbilimleri sözlüğü. Savaş Yayınları, Ankara, Türkiye, ss: 102.
  • Ronnberg A, Martin K. 2010. The Book of Symbols. Taschen, Latvia, pp: .380.
  • Smelik A. 2008. Feminist sinema ve film teorisi. Çeviri: Deniz Koç. Agora Kitaplığı, İstanbul, Türkiye, ss: 90.
  • Tunalı İ. 2008. Felsefenin ışığında modern resimden avangard resme. Remzi Kitabevi, İstanbul, Türkiye, ss: 47.
  • URL1: https://www.georgiaokeeffe.net/black-iris.jsp (erişim tarihi: 10 Eylül 2024).
  • URL2: https://artuk.org/discover/artworks/lochaber-no-more-218410 (erişim tarihi: 10 Eylül 2024).
  • URL3: https://kristinhjellegjerde.com/artists/43-bouke-de-vries/overview (erişim tarihi: 10 Eylül 2024).
  • URL4: https://www.creativeboom.com/inspiration/war-pieces-sculptureofthousands-of fragments-of-porcelain-depict-a-nuclear-explosion/ (erişim tarihi: 10 Eylül 2024).
  • URL5: https://www.messums.org/artists/stephen-dixon/
  • URL6: https://www.caagallery.org.uk/artists/217-stephen-dixon/works/7-ceramics/4597-stephen-dixon-hope-and-reconstruction-plate-2023/ (erişim tarihi: 10 Eylül 2024).
  • Ülken HZ. 1969. Sosyoloji sözlüğü. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, Türkiye, ss: 249-119.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Visual Cultures
Journal Section Research Articles
Authors

Fevziye Yelmen 0000-0003-1108-146X

Burak Yavuzyılmaz 0000-0001-8917-9438

Publication Date January 15, 2025
Submission Date December 13, 2024
Acceptance Date January 8, 2025
Published in Issue Year 2025

Cite

APA Yelmen, F., & Yavuzyılmaz, B. (2025). Seramik Sofra Eşyalarında Savaş, Şiddet ve Göç İmgelerinin Görsel Temsili: Bir Uygulama Önerisi. Black Sea Journal of Public and Social Science, 8(1), 35-44. https://doi.org/10.52704/bssocialscience.1601125
AMA Yelmen F, Yavuzyılmaz B. Seramik Sofra Eşyalarında Savaş, Şiddet ve Göç İmgelerinin Görsel Temsili: Bir Uygulama Önerisi. BSJ Pub. Soc. Sci. January 2025;8(1):35-44. doi:10.52704/bssocialscience.1601125
Chicago Yelmen, Fevziye, and Burak Yavuzyılmaz. “Seramik Sofra Eşyalarında Savaş, Şiddet Ve Göç İmgelerinin Görsel Temsili: Bir Uygulama Önerisi”. Black Sea Journal of Public and Social Science 8, no. 1 (January 2025): 35-44. https://doi.org/10.52704/bssocialscience.1601125.
EndNote Yelmen F, Yavuzyılmaz B (January 1, 2025) Seramik Sofra Eşyalarında Savaş, Şiddet ve Göç İmgelerinin Görsel Temsili: Bir Uygulama Önerisi. Black Sea Journal of Public and Social Science 8 1 35–44.
IEEE F. Yelmen and B. Yavuzyılmaz, “Seramik Sofra Eşyalarında Savaş, Şiddet ve Göç İmgelerinin Görsel Temsili: Bir Uygulama Önerisi”, BSJ Pub. Soc. Sci., vol. 8, no. 1, pp. 35–44, 2025, doi: 10.52704/bssocialscience.1601125.
ISNAD Yelmen, Fevziye - Yavuzyılmaz, Burak. “Seramik Sofra Eşyalarında Savaş, Şiddet Ve Göç İmgelerinin Görsel Temsili: Bir Uygulama Önerisi”. Black Sea Journal of Public and Social Science 8/1 (January 2025), 35-44. https://doi.org/10.52704/bssocialscience.1601125.
JAMA Yelmen F, Yavuzyılmaz B. Seramik Sofra Eşyalarında Savaş, Şiddet ve Göç İmgelerinin Görsel Temsili: Bir Uygulama Önerisi. BSJ Pub. Soc. Sci. 2025;8:35–44.
MLA Yelmen, Fevziye and Burak Yavuzyılmaz. “Seramik Sofra Eşyalarında Savaş, Şiddet Ve Göç İmgelerinin Görsel Temsili: Bir Uygulama Önerisi”. Black Sea Journal of Public and Social Science, vol. 8, no. 1, 2025, pp. 35-44, doi:10.52704/bssocialscience.1601125.
Vancouver Yelmen F, Yavuzyılmaz B. Seramik Sofra Eşyalarında Savaş, Şiddet ve Göç İmgelerinin Görsel Temsili: Bir Uygulama Önerisi. BSJ Pub. Soc. Sci. 2025;8(1):35-44.

                              22964