In research, it was aimed to determine the strategic leadership behaviors of school principals according to teacher opinions. While determining the opinions of teachers about strategic leadership, how the teacher views change according to gender, marital status, and educational status and Professional seniority was among the aims of the research. In order to achieve these goals, the screening model, which is one of the quantitative research methods, was preferred. The universe of their search consists of teachers working in public schools in Dulkadiroğlu District of Kahramanmaraş Province. The sample of the research is to create 150 teachers among the teachers working in public schools in the Dulkadiroğlu District of Kahramanmaraş Province, using the “Simple random sampling” method. In the research, two data collection tools were used to collect data. The first is the “Personal Information Form” to learn the personal information of the teachers, and these cond is the “Strategic Leadership Scale”. The data obtained by applying the measurement tools used to collect data of the research to the teachers were analyzed taking in to account the sub-problem of the research. In the study, it was determined that teachers' opinions about strategically eldership did not differ significantly according to gender, marital status, educational status and Professional seniority. According to this result, it can be said that the opinions of the teachers participating in the research in terms of demographic variables are similar to each other.
Araştırmada okul müdürlerinin stratejik liderlik davranışlarını öğretmen görüşlerine göre belirlemek amaçlanmıştır. Stratejik liderliğe ilişkin öğretmen görüşleri belirlenirken cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu ve mesleki kıdeme göre öğretmen görüşlerinin değişiminin nasıl olduğu da araştırmanın amaçları arasında yer almıştır. Bu amaçlara ulaşma için araştırmada yöntem olarak nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın evrenini Kahramanmaraş İli Dulkadiroğlu İlçesi’ndeki kamu okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Kahramanmaraş İli Dulkadiroğlu İlçesi’ndeki kamu okullarında görev yapan öğretmenler arasından “Basit Seçkisiz Örnekleme” yöntemi ile belirlenmiş olan 150 öğretmen oluşturmaktır. Araştırmada verilerin toplanması için iki veri toplama aracı kullanılmıştır. Birincisi öğretmenlerinin kişisel bilgilerini öğrenmek için “Kişisel Bilgi Formu”, ikincisi ise “Stratejik Liderlik Ölçeği” dir. Araştırmanın verilerin toplanması amacıyla kullanılan ölçme araçlarının öğretmenlere uygulanması ile elde edilen veriler, araştırmanın alt problemi dikkate alınarak analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin stratejik liderliğe ilişkin görüşlerinin cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Bu sonuca göre demografik değişkenler açısından araştırmaya katılan öğretmenlerin stratejik liderliğe ilişkin görüşlerinin birbirine benzer olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2021 |
Submission Date | November 3, 2020 |
Acceptance Date | November 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |