The Internet and social media are used extensively by organizations to build and maintain relationships with their stakeholders based on mutual understanding, sympathy and trust, and the literature includes studies on how information and communication technologies are used in relationship management. The aim of this study is to analyze the websites and X (Twitter) accounts of civil society organizations active in women's rights in Türkiye in the context of dialogic relations and to determine the extent to which dialogic communication is used by civil society organizations. Six civil society organizations determined by purposive/judgmental sampling method constitute the sample. Data were collected from the websites of civil society organizations using the Dialogic Relationship Scale developed by Taylor et al. (2001) and from their X accounts using Rybalko and Seltzer's (2010) Dialogic Relationship Scale. The results of the analyses revealed that the level of dialogic communication of civil society organizations is low, especially in the dialogic loop dimension.
Relationship management Dialogic relationship Non-governmental organizations Public relations
İnternet ve sosyal medya, kuruluşlar tarafından paydaşları ile karşılıklı anlayışa, sempatiye ve güvene dayalı ilişkilerin tesis edilmesi ve sürdürülmesi için yoğun bir şekilde kullanılmakta; literatürde bilgi ve iletişim teknolojilerinin ilişki yönetiminde nasıl kullanıldığına ilişkin araştırmalar yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı da Türkiye’de kadın hakları konusunda faaliyette bulunan sivil toplum kuruluşlarının web sitelerinin ve X (Twitter) hesaplarının diyalojik ilişki bağlamında analiz edilerek, sivil toplum kuruluşları tarafından diyalojik iletişimin ne düzeyde kullanıldığını saptamaktır. Amaçlı/yargısal örnekleme yöntemi ile belirlenen altı sivil toplum kuruluşu örneklemi oluşturmaktadır. Sivil toplum kuruluşlarının web sitelerinden Taylor ve ark. (2001) tarafından geliştirilen Diyalojik İlişki Ölçeği; X hesaplarından ise Rybalko ve Seltzer’in (2010) Diyalogsal İlişki Ölçeği ile veriler toplanmıştır. Yapılan analizlerden elde edilen sonuçlar, sivil toplum kuruluşlarının diyalojik iletişim düzeylerinin bilhassa diyalojik döngü boyutunda düşük olduğunu ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Media Studies, Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2024 |
Submission Date | January 12, 2024 |
Acceptance Date | January 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |