6 Şubat 2023 tarihinde, Türkiye ve Suriye'yi sarsan iki yıkıcı deprem meydana geldi ve bölgede felaket boyutunda can kaybına ve zarara neden oldu. Türkiye, aktif bir deprem bölgesidir ve bu coğrafyada etkili bir afet yönetimi için geliştirilecek stratejiler büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada, bölgedeki felaket sonrası dönemde Google arama trendleri analiz edilmektedir. Felaketin ilk haftasındaki “breakout” arama sorguları incelenerek konulara göre kategorize edilmiştir. Arama sorgularında tespit edilen 4 ana konu "Genel deprem bilgisi", "Önceki felaketlerle karşılaştırma", "Mevcut durum farkındalığı" ve "Toplumsal toparlanma" olarak belirlenmiştir. Depremden sonraki bir haftayı kapsayan dönem için bu 4 ana konuya olan ilginin seyri incelenmiştir. En fazla hasarın meydana geldiği Hatay ilinde, toplumsal direnç YouTube arama trendleri kullanılarak analiz edilmiştir. YouTube burada dirençli bireysel davranışları ölçmek için bir araç olarak kabul edilmiştir. Felaketi takip eden bir aylık süreçte, Şubat sonunda arama trendlerinde toplum direnci ve iyileşme belirtileri tespit edilmiştir. Son olarak, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) ile ilgili arama terimlerinin dağılımı incelenmiş ve bu terimlerde gözlemlenen kurumun işlevleri ortaya konulmuştur. Bu işlevler: Toplumu bilgilendirme, tehlike haritalama, yardım faaliyetlerini ve gönüllü arama kurtarma çalışanlarını koordine etme olarak bulunmuştur. Bunlar arasında toplumu bilgilendirme işlevi en yüksek arama hacmine sahiptir. Bu çalışma afete hazırlık, afete karşı direnç ve iyileşme aşamalarında toplumsal, yönetimsel ve bilimsel anlamda faydalı bulgulara sahiptir.
On 6 February 2023, two devastating earthquakes struck Türkiye and Syria, causing catastrophic loss of life and damage in the region. Türkiye is an active earthquake zone, and strategies for an effective disaster management have vital importance in the geography. In this study, Google search trends are analyzed for the period after the disaster in the region. Breakout search queries in the first week of the disaster are analyzed and categorized by topic. “General earthquake knowledge”, “Comparison with previous disasters”, “Situational awareness”, and “Community disaster recovery” were 4 topics identified in queries. Interest trends in the topics are examined for the first week period. Community disaster resilience is assessed using YouTube search trends in Hatay, the province that had the largest damage. YouTube is considered here as a tool to measure resilient individual behaviors. Analyzing a period of one month following the disaster, signs of community resilience and recovery were identified in search trends by the end of February. Lastly, distribution of Disaster and Emergency Management Authority (AFAD)-related search terms are analyzed to figure out the functions of the authority observable in search queries. Informing the community, hazard mapping, coordinating relief activities, and coordinating voluntary rescue and relief workers were the functions identified in breakout search terms. Informing the community had the highest volume in search interests related to AFAD. Results of this study has future implications for disaster management phases of preparedness, resilience and recovery.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 3, 2024 |
Publication Date | July 16, 2024 |
Submission Date | February 11, 2024 |
Acceptance Date | May 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |