This study aims to analyze cyberbullying research in Turkey through bibliometric analysis. To this end, the study dealt with six research questions which included the most frequently used keywords and co-occurrences of these keywords, Turkey’s collaboration with other countries, the frequency distribution of articles and citations by year, the most cited articles, the most productive journals, and authors. The bibliometric data were limited to the Web of Science (WoS) database. The first search yielded a total of 3974 publications. However, excluding the publications which did not comply with the aim of the study resulted in 105 articles to be analyzed. The findings suggested that there were 268 keywords used at least once. The keywords occurring at least five times other than “cyberbullying” were “cyber victimization,” “adolescent,” “bullying,” “reliability,” “validity,” and “internet addiction.”. Turkey had at least one collaboration with 21 countries. The top five countries with at least two collaborations were England, the U.S.A., Australia, Hungary, Czech Republic, and Germany. The most productive year was 2021. The most cited article was published in 2010, and the most influential journal was "Education and Science.” It was also revealed that the fifteen most productive authors had 57 publications. Considering the increasing interaction among people in virtual environments, cyberbullying research which has a nearly quarter-century history, should take more attention from Turkish scholars. Additionally, a gap was observed in the literature regarding studies conducted on parents. Thus, further studies may attempt to fill this gap.
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’deki siber zorbalık çalışmalarının bibliyometrik profillerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusu altı alt amaç belirlenmiştir. Bu alt amaçlar; en sık kullanılan anahtar kelimeler ve bu anahtar kelimelerin ilişki ağlarını, Türkiye’nin diğer ülkelerle ilişki ağlarını, makale ve atıf sayısının yıllara göre dağılımını, en çok atıf alan makaleleri, en çok yayın yapan dergileri ve en üretken yazarları içermektedir. Araştırmada bibliyometrik yöntem kullanılmıştır. Veriler Web of Science (WoS) ile sınırlandırılarak sadece bu veritabanı üzerinden elde edilmiştir. Ilk taramada 3974 yayın olduğu ortaya çıkarken, çalışmanın kriterlerine uymayan araştırmalar hariç tutulmuş ve analizler 105 yayın ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; 105 makale içerisinde en az bir kez kullanılan 268 anahtar kelimenin olduğu tespit edilmiştir. “Cyberbullying” dışında en az beş kez kullanılan anahtar kelimelerin; cyber victimization, adolescent, bullying, reliability, validity and internet addiction olduğu belirlenmiştir. 105 makale içerisinde Türkiye’nin 21 farklı ülke ile en az bir ilişki ağının olduğu ve en az iki ilişki ağına sahip 5 ülkenin sırasıyla; England, USA, Australia, Hungary, Czech Repunlic and Germany olduğu tespit edilmiştir. En fazla çalışmanın 2021 yılında gerçekleştirildiği gözlenmiştir. En fazla atıf alan makalenin 2010 yılında yayınlandığı, en fazla makale yayını olan derginin “Education and Science” olduğu tespit edilmiştir. En üretken ilk 15 yazarın toplam 57 çalışmasının olduğu da son bulgu olarak ortaya konmuştur. Sonuç olarak insanlar arası etkileşimin sanal dünyada her geçen arttığı düşünüldüğünde; yaklaşık çeyrek asırlık bir geçmişi olan siber zorbalık araştırmalarının Türkiye’de daha fazla çalışılması gerektiği söylenebilir. Ayrıca aileler ile yapılan çalışmaların da yeterli düzeyde olmadığı ve ailelerle ilgili çalışmalara ağırlık verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education