Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye ve Almanya’daki Hayat Bilgisi Ders Kitaplarının Resim-Metin İlişkileri ve Kullanımları Bakımından Karşılaştırılması

Year 2017, , 770 - 782, 30.06.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.320432

Abstract

Hayat Bilgisi, bireyleri hayata
hazırlama görev ve sorumluluğuna sahip olan önemli derslerden biridir. Hayat
Bilgisi sadece bir ders olmaktan da öte toplumun sahip olduğu ahlaki ve
kültürel alt yapıyı ve bu alt yapıya dahil olan değerleri ve becerileri de
bireylere aktarma noktasında önemli bir paya sahiptir. Bu görevler ve
sorumluluklar, Hayat Bilgisi dersine farklı ve önemli bir misyon yüklemiştir.
Bu misyon çerçevesinde Hayat Bilgisi dersini en iyi yansıtacak öğrenme
araçlardan olan Hayat Bilgisi ders kitaplarının da elbette güncel ve işlevsel
olması beklenmektedir. Ders kitaplarının güncel hayatı takip eder nitelikte
canlı ve dinamik bir alt yapının eseri olması gerektiği söylenebilir. Hayat
Bilgisi ders kitaplarında tasarım, dizayn, resimler ile metinler arasındaki
uyum da oldukça önemlidir. Çünkü belirlenen belli başlı temalar altında
bireylere kazandırılacak olan kazanımlar, değerler ve beceriler uygun
etkinlikler, örnekler ile ders kitabında sunulmaktadır. Bu sunum esnasında da
kullanılan etkinlikler, örnek olaylar ya da metinlerin, ilgili olarak birlikte
kullanıldıkları görseller ile de örtüşmesi beklenmektedir. Ancak bu şekilde
etkili bir öğrenme sürecinden bahsedilebilecektir. Bu çalışmada, Türkiye ve
Almanya’daki Hayat Bilgisi ders kitaplarındaki resim-metin uyumu incelenmiş
olup, ders kitaplarındaki görsel ve metinlerin kullanımları arasındaki
benzerlik ve farklılıklar değerlendirilmiştir.

References

  • Alak, G. ve Nalçacı, A. (2012). Hayat bilgisi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 36-51.
  • Baş, B., ve İnan Yıldız, F. (2014). İlkokul türkçe ders kitaplarının resim-metin ilişkisi açısından öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28), 139-151.
  • Ercantürk, O. K. (2015). Türkçe ders kitaplarındaki yazılı metinler ile metin görsellerinin uyumu. Turkish Studies, 10(3), 427-454.
  • Erol, B. ve Kıroğlu, K.(2012). Hayat bilgisi ders kitaplarının dil ve anlatım yönünden değerlendirilmesi. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 32, 155-176.
  • Kolaç, E. (2003). İlköğretim dördüncü sınıf türkçe ders kitaplarının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVII (1), 105-137.
  • Pamuk, İ. Ve Pamuk, A. (2016). Almanya’da Sachunterricht ve Türkiye’de hayat bilgisi ders kitaplarında okulda demokrasi uygulamalarına örnek olarak sınıf başkanı seçimi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 5(2), 67-83.
  • Patton, M, Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün, S. B. Demir, Çeviri Ed. Ankara, Pegem Akademi Yayınları.
  • MEB (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programı ve kılavuzu. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 adresinden 01.02.2017 tarihinde alınmıştır
  • MEB. (2016). Hayat bilgisi 1. sınıf ders kitabı. http://www.meb.gov.tr/Ders_Kitaplari/2016_yeni/hayat_bilgisi_1_meb_1.pdf adresinden 05.10.2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Niedersächsisches Kultusministerium. (2006). Kerncurriculum für die grundschule schuljahrgänge 1-4 sachunterricht. http://db2.nibis.de/1db/cuvo/datei/kc_gs_sachunterricht_nib.pdf, adresinden 11.01.2017 tarihinde alınmıştır
  • Evren Yayınları. (2015). Hayat Bilgisi 2. Sınıf Ders Kitabı.
  • Sclach nach im Sachunterricht 1 / 2. (2016). Oldenbourg Schulbuchverlag. München
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.

Comparison of Life Studies Course Textbook in Turkey and Germany from Picture-Text Relations and Usage

Year 2017, , 770 - 782, 30.06.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.320432

Abstract

Life studies course is
one of the important lessons that have the duty and responsibility of preparing
individuals for life. Life studies course is not only a lesson but a moral and
cultural subdivision that society possesses, and it has a significant share in
the transfer of values and skills to individuals. These tasks and
responsibilities have put a different and important mission to the life studies
course. It is expected that the life studies course textbooks, which are among
the learning tools that best reflect the life studies course within the scope
of this mission, will of course be updated and functional. Textbooks are
expected to be the result of a dynamic and dynamic sub-structure that follows the
current life. Style, design, harmony between paintings and texts of life
studies course textbooks is also very important. Because the gains, values and
skills that will be gained to the individuals under certain determined themes
are presented in the course book with appropriate activities and examples. It
is expected that the events, occasions or texts used during this presentation
will also overlap with the images they are used together with. Only in this way
can an effective learning process be mentioned. In this study, the harmony of
picture and text in the textbooks of life studies course in Turkey and Germany
was examined and the similarities and differences between the uses of picture
and texts in textbooks were evaluated.

References

  • Alak, G. ve Nalçacı, A. (2012). Hayat bilgisi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 36-51.
  • Baş, B., ve İnan Yıldız, F. (2014). İlkokul türkçe ders kitaplarının resim-metin ilişkisi açısından öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28), 139-151.
  • Ercantürk, O. K. (2015). Türkçe ders kitaplarındaki yazılı metinler ile metin görsellerinin uyumu. Turkish Studies, 10(3), 427-454.
  • Erol, B. ve Kıroğlu, K.(2012). Hayat bilgisi ders kitaplarının dil ve anlatım yönünden değerlendirilmesi. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 32, 155-176.
  • Kolaç, E. (2003). İlköğretim dördüncü sınıf türkçe ders kitaplarının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVII (1), 105-137.
  • Pamuk, İ. Ve Pamuk, A. (2016). Almanya’da Sachunterricht ve Türkiye’de hayat bilgisi ders kitaplarında okulda demokrasi uygulamalarına örnek olarak sınıf başkanı seçimi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 5(2), 67-83.
  • Patton, M, Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün, S. B. Demir, Çeviri Ed. Ankara, Pegem Akademi Yayınları.
  • MEB (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programı ve kılavuzu. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 adresinden 01.02.2017 tarihinde alınmıştır
  • MEB. (2016). Hayat bilgisi 1. sınıf ders kitabı. http://www.meb.gov.tr/Ders_Kitaplari/2016_yeni/hayat_bilgisi_1_meb_1.pdf adresinden 05.10.2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Niedersächsisches Kultusministerium. (2006). Kerncurriculum für die grundschule schuljahrgänge 1-4 sachunterricht. http://db2.nibis.de/1db/cuvo/datei/kc_gs_sachunterricht_nib.pdf, adresinden 11.01.2017 tarihinde alınmıştır
  • Evren Yayınları. (2015). Hayat Bilgisi 2. Sınıf Ders Kitabı.
  • Sclach nach im Sachunterricht 1 / 2. (2016). Oldenbourg Schulbuchverlag. München
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.
There are 14 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Tural

Gülsün Şahan

Ayşe Derya Işık

Serpil Özdemir

Hüseyin Uysal This is me

Onur Yılmaz

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Tural, A., Şahan, G., Işık, A. D., Özdemir, S., et al. (2017). Comparison of Life Studies Course Textbook in Turkey and Germany from Picture-Text Relations and Usage. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(2), 770-782. https://doi.org/10.14686/buefad.320432

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education