Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi
öğretmen adaylarının fen öğretiminde kullandıkları iletişimsel yaklaşımın
belirlenmesidir. Bu amaçla, öğretmen adaylarına diyalojik öğretim ve
iletişimsel yaklaşıma yönelik farkındalık oluşturmak için 7 hafta süren bir eğitim
programı geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Eğitim öncesi ve sonrası öğretmenlerin
birer dersleri videoya kaydedilmiştir. Öğretmen
adaylarının ders videoları Mortimer ve Scott (2003) tarafından geliştirilen
iletişimsel yaklaşımın sınıflarına göre analiz edilmiştir. Araştırmanın
amacı doğrusunda öğretmen adaylarının kullandıkları iletişimsel yaklaşımı
belirlemek için söylem analizi yöntemi kullanılmıştır. Söylem analizi için ise,
öğretmen adaylarının dersleri örnek olaylar olarak kullanılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarından
eğitim öncesi ve sonrası derslerini izlemeleri ve kendilerine göre derslerinde
sıklıkla kullandıkları iletişimsel yaklaşımı ve bu iletişimsel yaklaşımı
kullanma gerekçelerini yazmaları istenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre,
çalışmaya katılan öğretmen adaylarının eğitimden önce sıklıkla otoriter
yaklaşımları tercih ettikleri, eğitimden sonra ise otoriter yaklaşımların yanında diyalojik etkileşimli
iletişimsel yaklaşımı da derslerinde kullanmaya başladıkları tespit edilmiş ve
kullanmalarındaki gerekçeler ortaya çıkarılmıştır.
The
purpose of the study is to determine the communicative approach used by
pre-service teachers in science teaching. For this purpose, 7-week
instructional program was developed and applied to raise the pre-service
teachers’ awareness of dialogic teaching and communicative approach. Before and
after this instructional program, one lesson of each pre-service teacher was
video-recorded. These videos were analyzed on the basis of four classes of
communicative approach developed by Mortimer and Scott (2003). In line with the purpose of
the study, the discourse analysis method was employed to determine the
communicative approach used by the pre-service teachers. For this discourse analysis, the lessons of the pre-service teachers
were used as sample cases. Moreover, the pre-service teachers were asked to
watch their lessons video-recorded before and after the implementation of the
instructional program and to write which communicative approach they used in
these lessons and why they used this approach. The findings of the current
study revealed that the pre-service teachers mostly preferred the authoritative
approach before the instructional program; yet, after the instructional
program, besides the authoritative approach, they started to use dialogic interaction-based
communicative approach in their lessons. Their reasons for using this
communicative approach were also elicited.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education