Bu
araştırmada sosyal, fen ve güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde öğrenim gören
öğrencilerin Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalı hakkındaki algılarının
(metaforların) belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı
bu araştırma toplam 293 öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir.
“Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalı hakkındaki algının metaforik olarak
belirlenmesi amacıyla katılımcılardan “Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalı..…………benzer.
Çünkü,……” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Katılımcılar kendi bilgi
birikimleri ve hislerine göre boş bırakılan yerleri doldurmuştur. Verilen
cevaplar sınıflandırıldığında 10 farklı kategori oluştuğu görülmüştür. Yapılan analiz sonucunda Resim-iş Eğitimi
Anabilim Dalı’nın kişiye farklı bakış açısı kazandırma ve dışavurumcu yönünün
en çok oranda tekrarlandığı görülmüştür. Ayrıca Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalı’nın
kolay ve eğlenceli bir bölüm olması ve eğitim alanında önem ve değer bakımından
eksik olmasının en az oranda vurgulandığı da gözlenmiştir.
In this research, it was aimed to acquire perception of surveyed social,
applied science and fine art departments’ students about the Fine Art Education
Department’s education activities. Total number of students (pre-service
teachers) participated was 293 in this research. Results have been
evaluated here by using qualitative research method. Participants were
asked to fill in the blank spaces in the following statement; “Fine art
department looks like: ………, because ……….”. Surveyed participants had fulfilled
the spaces according to their knowledge and feelings during the given survey
time. When the replies in this survey had been classified, 10 different
categories were realized. It was observed that surveyed students frequently
pointed that Fine Art Department surplus their students’ creativity. According
to them, Fine Art Department students’ have also been taught “how they could
reflect their feelings”. The survey showed also that, the statements like;
“Fine Art Department is a easy department”, “Being student is there is fun”,
“significance of Fine Art Department is lower with respect to others” are
rarely appeared, (especially pointed) in their survey sheets.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education