Çözüm
Odaklı Kısa Süreli Terapi (ÇOKST) 1980’lerden beri uygulanan bir terapi
modelidir. Geleneksel terapi modellerinin aksine, problemler yerine çözüm
üzerine odaklanır. ÇOKST’nin uygulama temelini ise, uzun yıllar boyunca tüme
varım yöntemiyle geliştirilen çözüm odaklı soruları oluşturur. Son yıllarda
ÇOKST’ye artan ilgiyle birlikte, bu alanda eğitimler verilmeye başlanmıştır. Bu
eğitimlerinin içeriğine dair Uluslararası ÇOKST Derneği’nin standartları var
olmasına rağmen, Türkiye’de genellikle iki günlük eğitimler verilmektedir. Bu
çalışmada, ÇOKST eğitimlerinin değerlendirilmesi amaçlanarak bu eğitimlere
katılan psikolojik danışman ve psikolojik danışman adaylarının görüşleri
incelenmiştir. Araştırma kapsamında, ÇOKST eğitimini tamamlayan 76 katılımcıya
Kuzey Batı Kısa Süreli Terapi Merkezi’nin eğitim değerlendirmesi soruları Google form üzerinden sorulmuş ve 50
kişi bu soruları cevaplamayı tamamlamıştır. Nitel araştırma deseniyle yürütülen
bu çalışmada, durum çalışması yöntemi kullanılarak açık uçlu anket ile veri
toplanması tercih edilmiştir. Sonuçlar Google form üzerinden
görüntülenmiş ve verilen cevaplar doğrultusunda kodlama yapılmıştır. Sonuçlar
incelendiğinde, katılımcıların çoğu, ÇOKST eğitimi sırasında süpervizyon
eşliğinde yapılan danışmanlık uygulamalarının eğitime gelme nedenleri olduğunu,
genel olarak uygulama etkinlerinden memnun kaldıklarını ve daha fazla uygulama
etkinliği olması gerektiğini belirtmişlerdir. Ayrıca, ÇOKST eğitiminin bazı
katılımcıların kendileri ile ilgili mesleki ve kişisel görüşlerinde olumlu etki
yaptığı, katılımcıları alanları ile ilgili kendilerini geliştirmeleri için
cesaretlendirdiği görülmüştür. Son olarak katılımcıların ÇOKST eğitimlerini
daha uzun süreli olarak istedikleri çalışmanın sonuçları arasındadır.
Solution
Focused Brief Therapy (SFBT) is a therapy model that has been practiced since
the 1980s. Unlike traditional therapy models, it focuses on solutions instead
of problems. The basis of the application of SFBT is the solution-focused
questions that have been developed for many years by the method of tacit
presence. With the growing interest in SFBT in recent years, specific trainings
in this area have begun to be provided. Though there are SFBT Association
standards regarding the content of SFBT training, it usually takes two days
training in Turkey. In this study, it is
aimed to evaluate the SFBT training by investing view of counselors and
counselor candidates, who participated in a SFBT training. To do this, 76
participants were asked about the educational evaluation of the Northwest Brief
Therapy Training Center via the Google
form, and 50 people completed to answer these questions. This study is
researched by the qualitative research design, and it is preferred to collect
data by open-ended questionnaire using case study method. Results are displayed
on Google form and coded in response
to given responses. In conclusion, for most participants, practicing in
counseling under supervision is the reason to attend the training, counseling
practice activities that they are most satisfied with, and they thought more
counseling practice activities could be in training. It has been observed that
the SFBT training has had a positive impact on some of the participants'
professional and personal opinions about themselves and encourages participants
to improve themselves in their fields. Lastly, participants stated that they
would like to have a longer duration of SFBT training.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 5, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education