The
goal of this study is to develop a valid and reliable assessment instrument for
determining the attitudes of secondary school students towards intangible
cultural heritage components. Items included in the assessment instrument are
prepared by researchers on the basis of their analyses about studies in related
literature and expert opinions they obtained. The study is carried out with a
total of 367 students studying in 6 different secondary schools in central
district, Bartın city. At the end of the statistical analyses, it is determined
that, items whose item-factor total and adjusted correlation coefficient is
over 0, 21, are statistically significant. Results of the scale’s explanatory
factor analysis showed that scale items are grouped under 5 dimensions (Social
Life, Traditional Arts, Cultural Conscious, Verbal Traditions, Information and
Practices about Nature and Universe). According to the results of confirmatory
factor analysis about factor structures, factor fit indexes are coherent. It is
determined that Cronbach alpha internal consistency of the scale in general is
.89. Findings obtained at the end of validity and reliability studies about the
scale show that Intangible Cultural Heritage Attitude Scale (ICHAS), which is
made of a total of 23 items, is a proper instrument for assessing the attitudes
of secondary school students towards intangible cultural heritages.
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin somut olmayan kültürel miras unsurlarına ilişkin tutumlarının belirlenmesine yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Ölçme aracını oluşturan maddeler araştırmacılar tarafından ilgili alan yazın incelenerek ve gerekli uzman görüşlerine başvurularak hazırlanmıştır. Çalışma Bartın ili merkez ilçesinde bulunan 6 ortaokuldan toplam 367 öğrenci ile yürütülmüştür. Ölçeğe yönelik açımlayıcı faktör analizi (AFA) sonuçları ölçek maddelerinin 5 boyutta (Sosyal Hayat, Geleneksel Sanatlar, Kültürel Bilinç, Sözlü Gelenekler, Doğa ve Evren Üzerine Bilgi ve Uygulamalar) toplandığını göstermiştir. Faktör yapılarının uygunluğuna yönelik yapılan doğrulayıcı faktör analizi (DFA) sonuçlarına göre, faktör uyum indekslerinin uygun olduğunu görülmüştür. Ölçeğin geneline ait Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı ise .89 olarak bulunmuştur. Ölçeğe ait geçerlik ve güvenirlik çalışmaları neticesinde elde edilen bulgular, toplam 23 maddeden oluşan somut olmayan kültürel miras tutum ölçeğinin (SOKÜMTÖ) ortaokul öğrencilerinin somut olmayan kültürel mirasa yönelik tutumlarını ölçmede kullanılabilecek uygun bir araç olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education