The
purpose of this study was to translate the Goal Orientation Scale revised by
Elliot, Murayama and Pekrun (2011) based on the 3 x 2 model into Turkish and to
conduct the validity and reliability analyses. The adaptation of the scale to Turkish
was done with the pre-service teachers taking “Educational Psychology” course
at university level. A total of 198 pre-service teachers participated in the
pilot study while 311 pre-service teachers attended the main study. As a
result of pilot study, some revisions were made in the sentence structure of
the items considering the expert opinions. As a result of the main study, it
was found that the scale consisted of 18 items and six sub-dimensions
(task-approach, task-avoidance, self-approach, self-avoidance, other-approach,
other-avoidance) consistent with the original study. In
addition, Cronbach’s alpha reliability coefficients were satisfactory for each
sub-dimension. As a result of this study, the scores obtained by using 3 x 2 Goal
Orientation Scale were found to be valid and reliable. Accordingly, separating the
mastery goals in the 2 x 2 model as "task" and "self" goals
in the 3 x 2 model was found to be appropriate for Turkish sample.
Goal orientation Achievement Goal Theory 3 x 2 Model Educational Psychology Scale Adaptation
Bu
araştırmanın amacı Elliot, Murayama ve Pekrun (2011) tarafından 3 x 2 modeline
göre güncellenen Hedef Yönelimi Ölçeği’ni Türkçe’ye çevirmek, geçerlik ve
güvenirlik analizlerini yapmaktır. Ölçeğin Türkçe uyarlaması üniversite
düzeyinde “Eğitim Psikolojisi” dersini almakta olan öğretmen adayları ile
yapılmıştır. Araştırma pilot ve asıl çalışma olmak üzere iki kısımdan
oluşmaktadır. Pilot çalışmaya 198 öğretmen adayı katılırken asıl çalışmaya 311
öğretmen adayı katılmıştır. Pilot çalışma sonucunda, uzman görüşleri dikkate
alınarak maddelerin cümle yapılarında bazı değişiklikler yapılmıştır. Asıl
çalışma sonucunda ise, ölçeğin, aslına uygun olarak 18 maddeden ve altı alt
boyuttan (görev-yaklaşma, görev-kaçınma, öz-yaklaşma, öz-kaçınma,
diğer-yaklaşma, diğer-kaçınma) oluştuğu bulunmuştur. Her boyut için Cronbach
alfa güvenirlik katsayısı yeterli düzeyde çıkmıştır. Bu çalışmanın sonucunda,
Türkçe’ye uyarlanan 3 x 2 Hedef Yönelimi Ölçeği kullanılarak elde edilen
puanların geçerli ve güvenilir olduğu bulunmuştur. Bu doğrultuda 2 x 2
modelindeki “öğrenmeye yönelik” hedeflerin “görev” ve “öz” şeklinde ayrıldığı 3
x 2 modelinin Türkiye örneklemi için uygun olduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education