The aim of this study is to scale the parts that graduate students had
difficulties whilewriting a thesis proposal based on their judgement with
paired comparison method,The study was conducted with 102 graduate students in
Ankara, Hacettepe and Mersin University Faculty of Education in 2015-2016
academic year. Conveninent sampling method was used in the study. Data was
collected through “Paired Comparison Form” which was prepared by the
researchers. The collected data were analyzed using the fifth conditional
equation of Thurstone’s law of comparative judgement. According to the results
of the study, the part which graduate students have the most difficulties while
writing thesis proposal is “problem situation”. This is followed by “data and analiysis”,
“importance of the research”, “data and collection”, “research model”, “aims
and sub-aims of the study”“universe and samplimng, “hypothesis” and
“limitations” parts.It is advised that content of the research methodology
courses in graduate levels should be revised according to the parts that the
students have more difficulties.
paired comparison method scaling fifth conditional equation thesis proposal graduate student
Bu çalışmanın amacı lisansüstü öğrencilerinin bir tez önerisi
hazırlarken hangi bölümlerde daha çok zorlandıklarını, onların yargılarına
dayalı olarak ikili karşılaştırma yöntemi ile ölçeklemektir. Çalışma, 2015-2016
Eğitim- Öğretim yılında Ankara Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi ve Mersin
Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören; bir ders kapsamında en az bir
tez önerisi yazmış olan bilimsel hazırlık, yüksek lisans ve doktora öğrencileri
arasından seçilmiş 102 kişi ile gönüllülük esasına dayalı olarak yürütülmüştür.
Örneklemin belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanmış İkili Karşılaştırma Formu ile
toplanmıştır. Toplanan veriler Thurstone’nin Karşılaştırmalı Yargılar
Kanunu’nun V. Hal denklemi kullanılarakanaliz edilmiştir. Araştırma sonucunda
elde edilen bulgulara görelisansüstü öğrencilerinin tez önerisi yazarken en çok
zorluk yaşadığı bölümün problem durumu olduğu görülmüştür. Bunu sırasıyla
veriler ve çözümlenmesi, araştırmanın önemi, veriler ve toplanması, araştırma
modeli, amaç ve alt amaçlar, evren ve örneklem, varsayımlar ve sınırlılıklar
takip etmiştir.Lisansüstü düzeyde verilen araştırma yöntemleri ders
içeriklerinin öğrencilerin zorluk yaşadığı boyutlara ağırlık verecek şekilde
düzenlenmesi önerilebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education