Bu araştırmanın amacı üniversitelerde yaşanan unvan ayrımcılığını, bu
ayrımcılığın etkilerini ve akademisyenlerin ayrımcılık karşısında uyguladıkları
çözüm yollarını belirlemektir. Araştırma olgu bilim türünde desenlenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’daki üniversitelerde görev yapan ve unvan
ayrımcılığı olgusunu deneyimleyen 34 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre öğretim
elemanlarının görev ve unvanlarına göre farklı unvan temelli ayrımcı davranışa
maruz kaldıkları görülmüştür. Yardımcı doçent olarak çalışan öğretim elemanlarının
en fazla aşağılama ve adaletsiz ders dağıtılmasına maruz kaldıkları, öğretim
görevlilerin en fazla adaletsiz ders dağıtımı ve fazla sınav görevi verilmesine
maruz kaldıkları, araştırma görevlilerinin ise görev tanımı dışında işlerin
verilmesi, aşağılama, karara katılımın engellenmesi ve fazla sınav görevi
verilmesine maruz kaldıkları belirlenmiştir.
Unvan temelli ayrımcı davranışların çoğunluklu olarak yöneticiler,
doçent ve profesörler ile yardımcı doçentler tarafından sergilendiği
belirlenmiştir. Öğretim elemanlarına göre ayrımcılığın nedeni yüksek ego, daha
önce benzer şekilde ayrımcılığa uğramış olma ve rekabetçilik olarak
belirtilmiştir. Ayrımcılığa maruz kalan öğretim elemanlarının kuruma
bağlılıklarının, iş yapma isteklerinin azaldığı ve mutsuz oldukları da
araştırmanın önemli sonuçlarından biridir. Unvan temelli ayrımcı davranışlar
karşısında öğretim elemanlarının çoğunluklu olarak iletişim kurmama, sessizlik
ve yükselmek için daha çok çalışmak gibi çözüm yollarını benimsedikleri
belirlenmiştir
The aim of this study is to determine the title based discrimination in
universities,effects of it on academicians and the solutions of academicians
against discrimination. The study employed a phenomenologic research design.
The sample consist of 34 academicians who have experienced title based
discrimination. A semi-structured interview form, developed by the author, was used
as data collection tool. As a result of the research it was found that
academicians are exposed to different title-based discriminatory behaviors
according to their duties and titles. It has been determined that academicians
who work as assistant professors are mostly exposed to humiliation and unfair
distribution of courses; lecturers are exposed to unfair course distribution
and over-examination task; research assistants have been given jobs other than
job descriptions, humiliation, obstruction of participation in the meetings,
and over-examination tasks. It has been determined that title based discrimination
behaviors are mostly displayed by managers, associate professors, professors
and assistant professors. According to the academicians title based
discriminations stems from high ego, being similarly discriminated before and
competitive personality. It has been also determined that when academicians
exposed to title based discrimination they became unhappy, their organizational
commitment level and desire for work reduce. It has been found that
academicians against discriminations have adopted solutions such as not
communicating, silence and working harder to have higher status.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education