It was determined that the purpose of this study was to examine how the
Computing Technologies and Software course was taught in middle schools, and to
identify the problems that existed in this course. For this purpose, the data
was collected from 50 information technology teachers in secondary schools in
31 different provinces of Turkey during the fall semester of 2015-2016. The study
was organized with mixed research method developed by the researchers to collect
data "demographic questionnaire", "processing of information
technologies in the course of the survey" and “semi-structured form of the
obstacles and suggestions in the handling of the information technology course”
were used. According to the results of the research, it is understood that
teachers mostly use metdod of explaining and demonstration method. However, in
the processing of the course, many obstacles have been encountered because of
the lack of many components.
information technology class the processing of the information technology course K-12 Information technology course
Hayatımızın vazgeçilmez parçası haline gelen bilişim teknolojileri
birçok değişim gereksinimini de beraberinde getirmektedir. Söz konusu bu
değişimlere ayak uydurmak için Bilişim Teknolojileri amacına uygun kullanabilme
yetkinliğine sahip bireylerin yetiştirilmesi zorunluluk haline gelmiştir. Bu
konuda en büyük katkıyı ortaokullarda zorunlu olan Bilişim Teknolojileri ve
Yazılım dersi yapacaktır. Bu noktadan hareketle bu çalışmanın amacı
ortaokullarda Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinin nasıl işlendiğini
irdelemek ve bu derste yaşanan problemleri belirlemek olarak belirlenmiştir. Bu
amaç doğrultusunda Türkiye’nin 31 farklı ilinde ortaokullarda görev yapan 50
bilişim teknolojileri öğretmeninden 2015-2016 yılının güz döneminde veri
toplanmıştır. Karma araştırma yöntemi ile desenlenen bu araştırmada veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “demografik bilgi
anketi” ve “bilişim teknolojileri dersi işlenişi anketi” ve “bilişim teknolojileri
dersinin işleyişinde karşılaşılan engeller ve öneriler” adlı yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre
öğretmenlerin en çok anlatma ile gösterip yaptırma yöntemlerini kullandığı
anlaşılmaktadır. Bununla birlikte dersin işlenmesinde birçok bileşenin
yoksunluğunun yaşanması nedeniyle çeşitli engellerle karşılaşıldığı sonucuna
ulaşılmıştır.
bilişim teknolojileri dersi bilişim teknolojileri sınıfı bilişim teknolojileri dersi işlenişi
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education