Research Article
BibTex RIS Cite

İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Mesleği Tercih için Güdülenmeleri: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 783 - 803, 30.06.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.305001

Abstract

Bu çalışmanın amacı
TEDS-M öğretmenlik mesleği için güdülenme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik
çalışması sonuçlarını ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini, yedi farklı
üniversitede ilköğretim matematik öğretmenliği lisans eğitimi gören 583 son
sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek
amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Faktör
analizleri sonucunda ölçeğin iç güdülenme ve dış güdülenme şeklinde iki
faktörde toplandığı gözlenmiştir. Ölçeğin tamamının açıkladığı varyans % 50,
Cronbach alfa güvenirliği 0.75 ve Mc Donald omega güvenirliği 0.85 olarak
bulunmuştur. Ölçeğin her iki faktörü için de güvenirlik katsayıları 0.74
üzerinde ve madde-toplam korelasyonları 0.54 üzerinde bulunmuştur. Sonuç
olarak, öğretmenlik mesleği için güdülenmenin içsel ve dışsal olmak üzere iki
grup nedenden kaynaklandığı, uyarlaması yapılan ölçeğin geçerli ve güvenilir
bir yapıya sahip olduğu ve yapılacak olan bilimsel çalışmalarda
kullanılabileceği belirlenmiştir.

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Atav, E. ve Altunoğlu, B. D. (2013). Meslek ve alan seçiminde motivasyon ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 58-70.
  • Aydın, S. (2014). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretme bilgilerinin, inanışlarının ve öğrenme fırsatlarının üniversiteler ve TEDS-M sonuçlarına göre karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bartholomew, D. J., Knott, M., & Moustaki, I. (2011). Latent variable models and factor analysis: A unified approach (Vol. 904). John Wiley & Sons.
  • Bastick, T. (2000). Why teacher trainees choose the teaching profession? Comparing trainees in metropolitan and developing countries. International Review of Education, 46(3/4), 343-349.
  • Baumert, J., & Kunter, M. (2006). Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9(4) ,469-520.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J., & Esquivel, S. L. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical assessment, research & evaluation, 18(6), 1-13.
  • Behymer, J., & Cockriel, I. W. (1988). Career choice conflict. Journal of Career Development, 15(2), 134-140.
  • Beswick, K., Ashman, D., Callingham, R., & McBain, D. (2011). Teachers' and pre-service teachers' confidence to teach primary school mathematics. In Australian Association for Research in Education Conference (AARE 2011 Conference) Proceedings (pp. 1-10).
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. New York.
  • Boz, Y. ve Boz, N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137-144.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. (Yedinci Baskı). Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Comrey, A. L. and Lee, H. B. (2013). A first course in factor analysis. Psychology Press.
  • Çermik, H., Doğan, B. ve Şahin, A., (2010). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (2), ss. 201-212.
  • Derebaşı, I. (2004). Evlilik doyumu ölçeğinin (MSI-R) madde cevap kuramına dayalı olarak psikometrik özelliklerinin incelenmesi ve adaptasyon çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Dunn, T. J., Baguley, T., & Brunsden, V. (2014). From alpha to omega: A practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British Journal of Psychology, 105(3), 399-412.
  • Efklides, A., Kuhl, J., & Sorrentino, R. M. (2001). Trends and prospects in motivation research. Dordrecht; Boston; London: Kluwer Academic.
  • Ekinci, N. (2017). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleği ve Alan Seçiminde Etkili Olan Motivasyonel Etkenler. İlköğretim Online, 16(1).
  • Friedman, I. A. (2016). Being a teacher: altruistic and narcissistic expectations of pre-service teachers. Teachers and Teaching, 22(5), 625-648.
  • Günüç, S. ve Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological measurement, 66(3), 393-416.
  • Howell, D. C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.). Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
  • Kaya, E. ve Yıldırım, T. (2015). Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Gözüyle Öğretmenlik. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2).
  • Kniveton, B. H. (2004). The influences and motivations on which students base their choice of career. Research in Education, 72, 47-57.
  • Kunter, M., & Pohlmann, B. (2009). Lehrer. In E. Wild ve J. Möller (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (pp. 261-280). Berlin: Springer-Verlag.
  • Ledesma, R. D., & Valero-Mora, P. (2007). Determining the number of factors to retain in EFA: An easy-to-use computer program for carrying out parallel analysis. Practical assessment, research & evaluation, 12(2), 1-11.
  • Lloyd, J., Bond, F. W. & Flaxman, P. (2017). Work-Related Self-Efficacy as a Moderator of the Impact of a Worksite Stress Management Training Intervention: Intrinsic Work Motivation as a Higher Order Condition of Effect. Journal of Occupational Health Psychology, 22(1), pp. 115-127.
  • Mayr, J. (1998). Motive für die studien- und berufswahl. fragebögen zur erkundung des lehrens und lernens an der pädagogischen akademie. Eine Materialsammlung. Pädagogische Akademie der Diözese Linz.
  • Papanastasiou, C., & Papanastasiou, E. (1997). Factors that influence students to become teachers. Educational Research and Evaluation, 3(4), 305-316.
  • Papanastasiou, C., & Papanastasiou, E. (1998). What influences students to choose the elementary education major: The case of Cyprus. Mediterranean Journal of Educational Studies, 3, 35-45.
  • Peters, G. J. Y. (2014). The alpha and the omega of scale reliability and validity: why and how to abandon Cronbach’s alpha and the route towards more comprehensive assessment of scale quality. European Health Psychologist, 16(2), 56-69.
  • R Development Core Team. (2014) . R: A language and environment for Statistical Computing. Vienna, Austria. 1 Nisan 2016 tarihinde http://www.r-project.org/ adresinden alınmıştır.
  • Richardson, P. W., & Watt, H. M. G. (2006). Who chooses teaching and why? Profiling characteristics and motivations across three Australian Universities, Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 34(1), 27–56.
  • Rosnow, R. L., & Rosenthal, R. (2008). Assessing the effect size of outcome research, in Nezu, Arthur M. and Nezu, Christine Maguth (Eds), Evidence-based outcome research: A practical guide to conducting randomized controlled trials for psychosocial interventions, (pp. 379-401). New York, NY, US: Oxford University Press, xxv, 486 pp.
  • Santor, D. A., Haggerty, J. L., Lévesque, J. F., Burge, F., Beaulieu, M. D., Gass, D., & Pineault, R. (2011). An overview of confirmatory factor analysis and item response analysis applied to instruments to evaluate primary healthcare. Healthcare Policy, 7 (Spec Issue), 79.
  • Şaban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19, 829-846.
  • Şekercioğlu, G. (2009). Çocuklar için benlik algısı profilinin uyarlanması ve faktör yapısının farklı değişkenlere göre eşitliğinin test edilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Seker, H., Deniz, S., & Gorgen, I. (2015). Pre-service teachers motivations toward teaching profession and their opinions about the pedagogic formation program. Educational Research and Reviews, 10(10), 1403-1414.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlik. (Birinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Tabachnick B. G. and Fidel, L. S. (2001). Using multivariate statistics (fourth edition). MA: Allyn & Bacon, Inc.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Tatto, M. T., Ingvarson, L., Schwille, J., Peck, R., Senk, S. L. and Rowley, G. (2008). Teacher education and development study in mathematics (TEDS-M): Policy, Practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Herengracht 487, Amsterdam, 1017 BT, The Netherlands.
  • Yılmaz, N. ve Doğan, N. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının meslek tercihlerini etkileyen faktörler: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 405-421.

Preservice Elementary Mathematics Teachers’ Motivations to Choose the Profession: Scale Adaptation and Validation Study

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 783 - 803, 30.06.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.305001

Abstract

The aim of this study is
to present the results of the validity and reliability study of the TEDS-M
scale of motivation to choose teaching profession. The study sample consisted
of 583 preservice elementary mathematics teachers studying in seven different
universities in Turkey. Exploratory and confirmatory factor analyses were used
to test the structural validity of the scale. Factor analyses revealed a
two-factor structure such as intrinsic and extrinsic motivation. The total
variance explained by the whole scale was found to be % 50, Cronbach alfa
reliability coefficient was found as 0.75 Mc Donald Omega was found as 0.85.
For both factors of the scale the reliability coefficients were found above
0.74 and item-total correlations above 0.54. In conclusion, it was shown that
motivation to become a teacher consisted of two factors such as intrinsic and
extrinsic reasons, the Turkish form of the scale has a valid and reliable
structure and could be used in future studies.

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Atav, E. ve Altunoğlu, B. D. (2013). Meslek ve alan seçiminde motivasyon ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 58-70.
  • Aydın, S. (2014). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretme bilgilerinin, inanışlarının ve öğrenme fırsatlarının üniversiteler ve TEDS-M sonuçlarına göre karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bartholomew, D. J., Knott, M., & Moustaki, I. (2011). Latent variable models and factor analysis: A unified approach (Vol. 904). John Wiley & Sons.
  • Bastick, T. (2000). Why teacher trainees choose the teaching profession? Comparing trainees in metropolitan and developing countries. International Review of Education, 46(3/4), 343-349.
  • Baumert, J., & Kunter, M. (2006). Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9(4) ,469-520.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J., & Esquivel, S. L. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical assessment, research & evaluation, 18(6), 1-13.
  • Behymer, J., & Cockriel, I. W. (1988). Career choice conflict. Journal of Career Development, 15(2), 134-140.
  • Beswick, K., Ashman, D., Callingham, R., & McBain, D. (2011). Teachers' and pre-service teachers' confidence to teach primary school mathematics. In Australian Association for Research in Education Conference (AARE 2011 Conference) Proceedings (pp. 1-10).
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. New York.
  • Boz, Y. ve Boz, N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137-144.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. (Yedinci Baskı). Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Comrey, A. L. and Lee, H. B. (2013). A first course in factor analysis. Psychology Press.
  • Çermik, H., Doğan, B. ve Şahin, A., (2010). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (2), ss. 201-212.
  • Derebaşı, I. (2004). Evlilik doyumu ölçeğinin (MSI-R) madde cevap kuramına dayalı olarak psikometrik özelliklerinin incelenmesi ve adaptasyon çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Dunn, T. J., Baguley, T., & Brunsden, V. (2014). From alpha to omega: A practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British Journal of Psychology, 105(3), 399-412.
  • Efklides, A., Kuhl, J., & Sorrentino, R. M. (2001). Trends and prospects in motivation research. Dordrecht; Boston; London: Kluwer Academic.
  • Ekinci, N. (2017). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleği ve Alan Seçiminde Etkili Olan Motivasyonel Etkenler. İlköğretim Online, 16(1).
  • Friedman, I. A. (2016). Being a teacher: altruistic and narcissistic expectations of pre-service teachers. Teachers and Teaching, 22(5), 625-648.
  • Günüç, S. ve Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological measurement, 66(3), 393-416.
  • Howell, D. C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.). Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
  • Kaya, E. ve Yıldırım, T. (2015). Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Gözüyle Öğretmenlik. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2).
  • Kniveton, B. H. (2004). The influences and motivations on which students base their choice of career. Research in Education, 72, 47-57.
  • Kunter, M., & Pohlmann, B. (2009). Lehrer. In E. Wild ve J. Möller (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (pp. 261-280). Berlin: Springer-Verlag.
  • Ledesma, R. D., & Valero-Mora, P. (2007). Determining the number of factors to retain in EFA: An easy-to-use computer program for carrying out parallel analysis. Practical assessment, research & evaluation, 12(2), 1-11.
  • Lloyd, J., Bond, F. W. & Flaxman, P. (2017). Work-Related Self-Efficacy as a Moderator of the Impact of a Worksite Stress Management Training Intervention: Intrinsic Work Motivation as a Higher Order Condition of Effect. Journal of Occupational Health Psychology, 22(1), pp. 115-127.
  • Mayr, J. (1998). Motive für die studien- und berufswahl. fragebögen zur erkundung des lehrens und lernens an der pädagogischen akademie. Eine Materialsammlung. Pädagogische Akademie der Diözese Linz.
  • Papanastasiou, C., & Papanastasiou, E. (1997). Factors that influence students to become teachers. Educational Research and Evaluation, 3(4), 305-316.
  • Papanastasiou, C., & Papanastasiou, E. (1998). What influences students to choose the elementary education major: The case of Cyprus. Mediterranean Journal of Educational Studies, 3, 35-45.
  • Peters, G. J. Y. (2014). The alpha and the omega of scale reliability and validity: why and how to abandon Cronbach’s alpha and the route towards more comprehensive assessment of scale quality. European Health Psychologist, 16(2), 56-69.
  • R Development Core Team. (2014) . R: A language and environment for Statistical Computing. Vienna, Austria. 1 Nisan 2016 tarihinde http://www.r-project.org/ adresinden alınmıştır.
  • Richardson, P. W., & Watt, H. M. G. (2006). Who chooses teaching and why? Profiling characteristics and motivations across three Australian Universities, Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 34(1), 27–56.
  • Rosnow, R. L., & Rosenthal, R. (2008). Assessing the effect size of outcome research, in Nezu, Arthur M. and Nezu, Christine Maguth (Eds), Evidence-based outcome research: A practical guide to conducting randomized controlled trials for psychosocial interventions, (pp. 379-401). New York, NY, US: Oxford University Press, xxv, 486 pp.
  • Santor, D. A., Haggerty, J. L., Lévesque, J. F., Burge, F., Beaulieu, M. D., Gass, D., & Pineault, R. (2011). An overview of confirmatory factor analysis and item response analysis applied to instruments to evaluate primary healthcare. Healthcare Policy, 7 (Spec Issue), 79.
  • Şaban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19, 829-846.
  • Şekercioğlu, G. (2009). Çocuklar için benlik algısı profilinin uyarlanması ve faktör yapısının farklı değişkenlere göre eşitliğinin test edilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Seker, H., Deniz, S., & Gorgen, I. (2015). Pre-service teachers motivations toward teaching profession and their opinions about the pedagogic formation program. Educational Research and Reviews, 10(10), 1403-1414.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlik. (Birinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Tabachnick B. G. and Fidel, L. S. (2001). Using multivariate statistics (fourth edition). MA: Allyn & Bacon, Inc.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Tatto, M. T., Ingvarson, L., Schwille, J., Peck, R., Senk, S. L. and Rowley, G. (2008). Teacher education and development study in mathematics (TEDS-M): Policy, Practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Herengracht 487, Amsterdam, 1017 BT, The Netherlands.
  • Yılmaz, N. ve Doğan, N. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının meslek tercihlerini etkileyen faktörler: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 405-421.
There are 43 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Serhat Aydın

Derya Çelik This is me

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Aydın, S., & Çelik, D. (2017). Preservice Elementary Mathematics Teachers’ Motivations to Choose the Profession: Scale Adaptation and Validation Study. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(2), 783-803. https://doi.org/10.14686/buefad.305001

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education