Research Article
BibTex RIS Cite

Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 28, 28.02.2018
https://doi.org/10.14686/buefad.374138

Abstract

The purpose of this study is to determine the
perceptions of teacher candidates of Turkish and Social Sciences Education on
the concept of "book" through metaphors. The study group consists of
330 students who study in the first and last classes of Turkish and Social
Sciences Education departments in the second semester of 2016-2017 academic
year. The data were obtained through the forms in which the personal
information was included in the first part and the completed form was given in
the second part "book for me ... because ...". The 330 data obtained
were analyzed by content analysis technique via Nvivo 11 PLUS program and 9
metaphors determined to be weak structure were extracted without working.  The remaining 321 metaphors were compiled to
form a metaphor list, grouped by various conceptual themes, and 13 conceptual
categories were created. According to the metaphor numbers in these 13
conceptual categories; journey (111), source of information and entertainment
(65), friend (44), treasure (22), awareness (22), nature (17), object (11),
requirement (11), life (7), 
insignificant (4), feeling (3), purpose (2) and  miracle (2).

References

  • Alacapınar, F. (2011). İlköğretim okulu öğrencileri “öğretmenlerini” nelere benzetmektedirler. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 249-263.
  • Aydın, E., Sulak, S.E. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının “değer” kavramına yönelik metafor algıları, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 4, Sayı 2, Aralık 2015, Doi: 10.14686/buefad.v4i2.5000148420 482-500.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 6 (3), 669-699.
  • Çelikkaya, T., Seyhan, O. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının evrensel değerlere ilişkin metafor algıları, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 3, 2017, ss. 65-87, DOI: 10.19160/ijer.342330
  • Döş, İ. (2010). Aday öğretmenlerin müfettişlik kavramına ilişkin metafor algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (3), 607-629.
  • Ekici, G., Baş, M. ve Kızılkaya, O. (2017). Öğretmen adaylarının “öğretmenlik mesleği” kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28.
  • Güneyli, A. ve Akıntuğ, Y. (2012). Kitap kavramına ilişkin zihinsel imgeler (yakın doğu üniversitesi örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(3), 1769-1790.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (2005). Metaforlar, hayat, anlam ve dil. İstanbul: Paradigma.
  • Ocak, G., Gündüz, M., (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), s. 293-309.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar, 7 (2), 281-326.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (2), 461-522.
  • Soysal, D., Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarina yönelik metafor durumlari. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2012, Cilt: 9, Sayı19, s. 287-306.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümündeki Öğretmen Adaylarının “Kitap” Kavramı Üzerine Algıları

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 28, 28.02.2018
https://doi.org/10.14686/buefad.374138

Abstract

Bu
çalışmanın amacı Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi bölümündeki öğretmen
adaylarının “kitap” kavramı üzerine algılarını metaforlar yoluyla
belirlemektir. Çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı ikinci
yarıyılında Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi bölümlerinin ilk ve son
sınıflarında okuyan 330 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, birinci bölümde
kişisel bilgilerin yer aldığı ve ikinci bölümde “benim için kitap… çünkü…”
şeklinde verilen ifadeyi tamamladıkları formlar aracılığıyla elde edilmiştir.
Elde edilen 330 verinin, Nvivo 11 PLUS programı aracılığı ile içerik analizi
yapılmıştır ve zayıf yapıda olduğuna karar verilen 9 metafor çalışmadan
çıkarılmıştır. Ayıklama sonucunda kalan 321 metafor derlenerek bir metafor
listesi oluşturulmuş, çeşitli kavramsal temalar aracılığı ile gruplandırılmış ve 13 kavramsal kategori oluşturulmuştur.
Oluşturulan bu 13 kavramsal kategoride yer alan metaforlar sayılarına göre;
yolculuk (111), bilgi ve eğlence kaynağı (65), dost (44), hazine (22),
farkındalık oluşturma (22), doğa (17), nesne (11), gereksinim (11), hayat (7),
önemsiz (4), duygu (3), amaç (2), mucize (2) şeklinde sıralanmaktadır.
 

References

  • Alacapınar, F. (2011). İlköğretim okulu öğrencileri “öğretmenlerini” nelere benzetmektedirler. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 249-263.
  • Aydın, E., Sulak, S.E. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının “değer” kavramına yönelik metafor algıları, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 4, Sayı 2, Aralık 2015, Doi: 10.14686/buefad.v4i2.5000148420 482-500.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 6 (3), 669-699.
  • Çelikkaya, T., Seyhan, O. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının evrensel değerlere ilişkin metafor algıları, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 3, 2017, ss. 65-87, DOI: 10.19160/ijer.342330
  • Döş, İ. (2010). Aday öğretmenlerin müfettişlik kavramına ilişkin metafor algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (3), 607-629.
  • Ekici, G., Baş, M. ve Kızılkaya, O. (2017). Öğretmen adaylarının “öğretmenlik mesleği” kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28.
  • Güneyli, A. ve Akıntuğ, Y. (2012). Kitap kavramına ilişkin zihinsel imgeler (yakın doğu üniversitesi örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(3), 1769-1790.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (2005). Metaforlar, hayat, anlam ve dil. İstanbul: Paradigma.
  • Ocak, G., Gündüz, M., (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), s. 293-309.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar, 7 (2), 281-326.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (2), 461-522.
  • Soysal, D., Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarina yönelik metafor durumlari. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2012, Cilt: 9, Sayı19, s. 287-306.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Nevin Akkaya

Eylem Ezgi Özdemir

Serdar Akbulut

Publication Date February 28, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Akkaya, N., Özdemir, E. E., & Akbulut, S. (2018). Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), 1-28. https://doi.org/10.14686/buefad.374138

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education