Sosyal beceriler, toplum tarafından verilen görev ya
da rolleri yerine getirmek için bireylerin sergiledikleri belirli
davranışlardır. Zihin yetersizliği olan bireylerin sosyal becerileri edinmede
yaşadıkları zorluklar bu bireylerin toplumla bütünleşmelerini güçleştirmekte ve
akran etkileşimlerini olumsuz etkilemektedir. Bu durum zihin yetersizliği olan
bireylerin bağımsız yaşamı için önemli bir yer tutan sosyal becerileri
öğretmeyi amaçlayan çalışmaların önemini artırmaktadır. Bu çalışmanın amacı,
2000-2017 yılları arasında gerçekleştirilen, zihin yetersizliği olan bireylere
yönelik sosyal beceri öğretiminin yapıldığı tek denekli araştırma olarak
desenlenen çalışmaları incelemektir. Bu çalışma nitel bir doküman analizi
olarak desenlenmiştir. Zihin yetersizliği olan bireylere sosyal beceri
çalışmalarına ilişkin hakemli dergilerde yayınlanmış makaleler ve Türkiye’de
yayımlanmış yüksek lisans ve doktora tezleri olmak üzere 13 çalışmaya
ulaşılmıştır. Çalışmalar, deneklerin özellikleri, bağımlı değişken, bağımsız
değişken, araştırma deseni, izleme, genelleme, güvenirlik ve sosyal geçerlik
verileri olmak üzere sekiz kategoride incelenmiş ve yorumlanmıştır.
zihin yetersizliği olan birey sosyal beceri sosyal beceri öğretimi tek denekli araştırma betimsel analiz
Social skills are specific behaviors exhibited by individuals to fulfill roles or duties assigned by society. The difficulties that individuals with intellectual disabilities experience in acquiring social skills make it difficult for these individuals to integrate with society and negatively affect peer interaction. This increases the importance of studies aimed at teaching social skills that have an important place in the independent life of individuals with intellectual disabilities. The aim of this study is to examine the studies designed as the only single subject study of social skills teaching for individuals with intellectual disability, carried out between 2000-2017. This study is designed as a qualitative document analysis. 13 studies have been reached for the individuals with intellectual disabilities, including the published articles in peer-reviewed journals on social skills studies and the graduate and doctoral dissertations published in Turkey. The studies were examined and interpreted in eight categories: characteristics of subjects, dependent variable, independent variable, research design, monitoring, generalization, reliability and social validity data.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education