Bu araştırma, sanal ortam kullanıcılarının, sanal ortamda vatandaşlığa ilişkin görüşlerini
belirlemek ve bu görüşlerin cinsiyet, yaş ve kullandıkları sanal ortam platformlarına (2 boyutlu –3
boyutlu) göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini ölçmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma aynı
zamanda kullanıcıların sanal vatandaşlığa ilişkin görüşlerinin, geleneksel vatandaşlık anlayışı ve modern
vatandaşlık anlayışından hangisine daha eğilimli olduğunu incelemeyi amaçlamaktadır. Tarama
modelinde yapılan çalışma 157 sanal ortam kullanıcısı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmacılar tarafından
değişik kaynaklardan yararlanılarak geliştirilen 5’li likert tipi ankette veriler farklı değişkenler açısından
incelenmiştir. Araştırma sonucunda sanal ortam kullanıcılarının hem modern hem de geleneksel
vatandaşlık anlayışlarını benimsedikleri ancak modern vatandaşlık anlayışlarının daha kuvvetli olduğu
görülmüştür.
Aim of this research is to determine virtual environment users’ views about
citizenship in virtual environments and whether there is significant difference related to gender, age and
using virtual media platforms (two dimensional-three dimensional) or not. Moreover, this research was
conducted to investigate users’ opinions about virtual citizenship, traditional and modern citizenship. The
study was carried out by 157 virtual media users. 5-point Likert-type questionnaire developed by the
researchers, for this data from different sources are examined in terms of different variables. Research
indicates that virtual environment users adopt both modern and traditional citizenship however their
views about modern citizenship are stronger.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education