Bu araştırmanın amacı, ilköğretim beşinci sınıf öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji
okuryazarlığına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma biçiminde desenlenen çalışma, Aydın
ili merkez ilçede alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeylerdeki ilköğretim okullarında görev yapmakta
olan toplam dokuz öğretmenle yürütülmüştür. Örneklem, maksimum çeşitlilik örneklemesine göre
belirlenmiştir. Beşinci sınıf öğretmenleriyle yapılan derinlemesine görüşmelerde araştırmacı tarafından
geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler, temalara
ayrılarak tipolojik analiz ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular Fen ve Teknoloji öğretim programının
alt boyutu olan Fen ve Teknoloji okuryazarlığı çerçevesinde yorumlanmıştır. Bulgular öğretmenlerin, Fen
ve Teknoloji öğretim programı hakkında bilgi eksiklerinin bulunduğunu, Fen ve Teknoloji
okuryazarlığını tam olarak tanımlayamadıklarını göstermektedir. Ayrıca öğretmenler, fen bilimleri ve
teknolojinin doğası, anahtar fen kavramları, bilimsel süreç becerileri, fen-teknoloji-toplum-çevre, bilimsel
ve teknik psikomotor beceriler, bilimin özünü oluşturan değerler, fene ilişkin tutum ve değerler olarak
belirtilen Fen ve Teknoloji okuryazarlığının alt boyutlarını, kendi yükledikleri anlamlarla
tanımlamışlardır.
The purpose of this study is to present the 5th grade primary school teachers’ opinions
related to Science and Technology literacy. This study designed as a qualitative research with nine
teachers working in low, medium, high socioeconomic status schools in Aydın. Maximal variation
sampling is used. In interviews, semi-structured interview forms are used. Data taken from interviews was
analyzed as separated to themes by typological analysis. Findings were discussed within the framework of
Science and Technology literacy. Findings show that, teachers had incomplete information about Science
and Technology curriculum, they couldn’t give exact defination of Science and Technology literacy. Also
teachers defined the sub-dimensions of Science and Technology literacy as specified; the nature of
science and technology, key science concepts, science process skills, science-technology-societyenvironment, scientific and technical psychomotor skills, the core values of science, attitudes and values
related to science with their own meanings attributed.
Science and Technology Literacy Qualitative Research Primary School Teacher Teachers’ Opinions
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education