Teknolojik gelişmeler sayesinde elde edilen veriler hayatımızda birçok değişikliğin
oluşmasına neden olmaktadır. 1920’li yıllarda eğitim ortamlarına giren bilgisayarların kullanım
amaçlarında da değişiklikler meydana gelmiştir. Başlangıçta öğrencilerin davranışlarında değişiklik
meydana getirmek için kullanılan bilgisayarlar, günümüzde onların zihinsel yeteneklerini geliştirmek için
kullanılmaya başlamıştır. Yaratıcı düşünme becerisi de günümüz eğitim ortamlarında öğrencilerde
geliştirilmesi gereken becerilerden biridir. Bu çalışmada öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini
geliştirmek için sunuların kullanılmasında hangi etmenlere dikkat edilmesi gerektiği tartışılmıştır.
Öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmek için hazırlanan sunular yardımıyla
öğrencilerin dikkati konuya çekilmeli, ön bilgileri hatırlatılmalı, onlara bilgiyi sunmak yerine onların
bilgiye ulaşması desteklenmeli, ihtiyaç duyduklarında ek bilgiye ulaşmaları sağlamalı, resim, video gibi
hipermedya öğelerinden yararlanılmalı, birbirleri ile ilişkili verilerin sunumlarında grafik ya da SmartArt
grafiklerinden yararlanılmalı, hipermedya ve köprüler sayesinde etkileşim sağlanarak bireysel ihtiyaçlara
cevap verilmeli, öğrencilere alternatifler üretebilecekleri, işbirliği içinde çalışabilecekleri, bol uyaranla
karışılabilecekleri, en önemlisi hipermedya öğelerini kullanarak sunular hazırlayabilecekleri ortamlar
sağlanmalıdır.
Yaratıcı Düşünme Becerileri Bilgisayar Destekli Eğitim Yaratıcı Düşünme Becerilerini Geliştirme Sunuların Kullanımı Sunu Hazırlama.
With advances in technology the data obtained is led to many changes in our lives.
Changes are occurred in the purposes of use of computers in educational settings since 1920s. Initially
computers used to bring about a change in behaviors of the students; today they use to improve their
mental abilities. Creative thinking skills are one of the skills which need to be developed at students in
today's educational environments. In this study, which factors should be considered in the use of the
presentations to develop students' creative thinking skills were discussed.
It should be attracted students' attention to the subject, reminded preliminary information,
supported to their reach instead of resenting information to them, provided access to additional
information when they need, used elements of hypermedia such as images and video, used graphics or
SmartArt graphics to presentations of the data associated with each other, satisfied them to individual
needs by providing interaction with hypermedia and bridges, provided environments to students where in
produce alternatives, work in partnership, encounter plenty stimulus, above all, prepare presentations
using hypermedia elements to develop students' creative thinking skills with the help of the presentations
are prepared.
Creative Thinking Skills Computer Assisted Instruction Creative Thinking Skills Development Use of Presentations Presentation Preparation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education