Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrenen Toplumunun Oluşturulmasında Dönüştürücü Öğrenme Teorisinin Din Eğitimine Yansımaları

Year 2013, Volume: 2 Issue: 1, 97 - 106, 10.06.2013

Abstract

Bu makalede, bir yetişkin öğrenme yaklaşımı olarak dönüştürücü öğrenme teorisinin din
eğitimine yansımaları tartışılmaktadır. Yetişkinler arasında eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi
ile başlayan dönüştürücü öğrenme süreci, bireylerin çevresindeki olay, olgu ve durumları anlama
yetenekleri çerçevesinde değerlendirmesini içermektedir. Jack Mezirow tarafından seküler bir eğitim
ortamında geliştirilen bu teori, birçok din eğitimcisi tarafından eleştirilmesine rağmen, yetişkin
öğrenmesini anlamada yardımcı bir yaklaşım olarak uygun görülmüştür. Makalede farklı yetişkin
öğrenme teorilerine değinildikten sonra dönüştürücü öğrenme yaklaşımının din eğitimi ile ilgili bazı
getirileri değerlendirilmiştir.

References

  • Arkonaç, S. A. (1998). Psikoloji: Zihin Süreçleri Bilimi, İstanbul: Alfa.
  • Arık, İ. A. (1995). Öğrenme Psikolojisine Giriş, İstanbul.
  • Aydın, A. (2000). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, 2. baskı, İstanbul.
  • Brookfield, S. D. (2000). “Transformative Learning as Ideology Critique”, In Mezirow and Associates, Learning as Transformation: 125–148.
  • Coffield, F. (2000). Differing Visions of a Learning Society, Bristol: Policy.
  • English, L. M. ve Gillen, M. A. (2000). “A Postmodern Approach to Adult Religious Education”, Handbook of Adult and Continuing Education, (eds. Wilson ve Hayes), 523–538.
  • Güneş, F. (2007). Yapılandırıcı Yaklaşımla Sınıf Yönetimi, Ankara: Nobel.
  • Jarvis, P. (1987). Adult Learning in the Social Context, London: Croom Helm.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Knowles, M. S. (1975). Self-Directed Learning: A Guide for Learners and Teachers, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Labédie, G. ve Guy, A. (2001). Constructivisme ou socio-constructivisme? Pädagogisches Institut der deutschen Sprachgruppe, Bozen DDEC de Nantes.
  • MacKenzie, L. (1982). The Religious Education of Adults, Birmingham, AL: Religious Education Press.
  • Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Mezirow, J. (1998). “Transformative Learning and Social Action: A Response to Inglis”, Adult Education Quarterly, 49 (1), 70–72.
  • Mezirow, J. (2000). “Learning toThink Like an Adult: Core Concepts of TransformationTheory.” In Mezirow and Associates. Learning as Transformation, 3–34.
  • Morgan, T. C. (1991). Psikolojiye Giriş, (Çev. Hüsnü Arıcı ve ark.), Ankara.
  • Regan, J. (2002). Toward an Adult Church: A Vision of Faith Formation, Chicago: Loyola University Press.
  • Selçuk, M. (2000). “Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar”, Din Öğretimi Özgürleştiren Bir Süreç Olabilir mi? Ankara: MEB. Yay., 207-225.
  • Senge, P. (1990). The Fifth Discipline, New York: Doubleday.

The Reflections of Transformative Learning Theory on Religious Education in Constructing of “The Learning Society”

Year 2013, Volume: 2 Issue: 1, 97 - 106, 10.06.2013

Abstract

In this article, it has been discussed that the reflections of transformative learning
theory as an approach for adult learning on religious education. Beginning with developing critical
thinking skills among adults, the process of transformative learning included that the evaluations of
adults surrounding events, facts and situations by using meaning abilities. Developed by Jack Mezirow in
secular educational contexts, this perspective has been critiqued and appropriated by many religious
educators as a helpful approach to understand adult learning. After stated different adult learning
theories in the article, it has been evaluated some implications of the transformative learning approach
in religious education.

References

  • Arkonaç, S. A. (1998). Psikoloji: Zihin Süreçleri Bilimi, İstanbul: Alfa.
  • Arık, İ. A. (1995). Öğrenme Psikolojisine Giriş, İstanbul.
  • Aydın, A. (2000). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, 2. baskı, İstanbul.
  • Brookfield, S. D. (2000). “Transformative Learning as Ideology Critique”, In Mezirow and Associates, Learning as Transformation: 125–148.
  • Coffield, F. (2000). Differing Visions of a Learning Society, Bristol: Policy.
  • English, L. M. ve Gillen, M. A. (2000). “A Postmodern Approach to Adult Religious Education”, Handbook of Adult and Continuing Education, (eds. Wilson ve Hayes), 523–538.
  • Güneş, F. (2007). Yapılandırıcı Yaklaşımla Sınıf Yönetimi, Ankara: Nobel.
  • Jarvis, P. (1987). Adult Learning in the Social Context, London: Croom Helm.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Knowles, M. S. (1975). Self-Directed Learning: A Guide for Learners and Teachers, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Labédie, G. ve Guy, A. (2001). Constructivisme ou socio-constructivisme? Pädagogisches Institut der deutschen Sprachgruppe, Bozen DDEC de Nantes.
  • MacKenzie, L. (1982). The Religious Education of Adults, Birmingham, AL: Religious Education Press.
  • Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Mezirow, J. (1998). “Transformative Learning and Social Action: A Response to Inglis”, Adult Education Quarterly, 49 (1), 70–72.
  • Mezirow, J. (2000). “Learning toThink Like an Adult: Core Concepts of TransformationTheory.” In Mezirow and Associates. Learning as Transformation, 3–34.
  • Morgan, T. C. (1991). Psikolojiye Giriş, (Çev. Hüsnü Arıcı ve ark.), Ankara.
  • Regan, J. (2002). Toward an Adult Church: A Vision of Faith Formation, Chicago: Loyola University Press.
  • Selçuk, M. (2000). “Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar”, Din Öğretimi Özgürleştiren Bir Süreç Olabilir mi? Ankara: MEB. Yay., 207-225.
  • Senge, P. (1990). The Fifth Discipline, New York: Doubleday.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Yrd. Doç. Dr. Abdulkadir Çekin

Publication Date June 10, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Çekin, Y. D. D. A. (2013). Öğrenen Toplumunun Oluşturulmasında Dönüştürücü Öğrenme Teorisinin Din Eğitimine Yansımaları. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(1), 97-106.

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education