Research Article
BibTex RIS Cite

100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme

Year 2013, Volume: 2 Issue: 1, 342 - 360, 10.06.2013

Abstract

Okuma, bir harf dizisini doğru çözmeye, doğru seslendirmeye dayanan anlık bir eylem
değil fiziksel ve zihinsel etkileşime dayanan bir süreçtir. Okuma, öğrenilebilen ve geliştirilebilen bir
beceridir. Okuma becerisinin ve alışkanlığının kazandırılacağı ilk kurum, okuldur. Bu nedenle okullarda,
okuma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler yapılmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
uygulamaya konulan “100 Temel Eser” projesi de bu etkinliklerden biridir. Bu proje sonucunda
öğrencilerin Türk ve dünya edebiyatından belli başlı eserleri okumuş olarak okuldan mezun olması
hedeflenmektedir. Projenin bir devamı olarak çeşitli illerde ve okullarda 100 Temel Eser okuma
yarışmaları düzenlenmektedir. Elinizde çalışma, bu 100 Temel Eser okuma yarışmalarını incelemektedir.
Doküman incelemesi yöntemiyle, 100 Temel Eser okuma yarışmalarının nasıl yapıldığı ve yarışmalarda
sorulan sorular incelenmiş; elde edilen bulgular Türkçe ve edebiyat eğitiminin ölçme-değerlendirme
ilkeleri ve okuma eğitimi bakımından yorumlanmıştır. Kitap okuma yarışmalarının çoktan seçmeli
testlerle değil de açık uçlu sorularla yapılmasının daha eğitici olacağı vurgulanmış; buna yönelik öneriler
sıralanmıştır.

References

  • Akyol, H. (2001). İlköğretim Okulları 5. Sınıf Türkçe Kitaplarındaki Okuma Metinleriyle İlgili Soruların Analizi. Eğitim Yönetimi. 26, 169–177.
  • Arıcı. A.F. (2008). Okuma Eğitimi. Ankara: PegemA.
  • Çetişli. İ. (2004). Metin Tahlillerine Giriş 2. Ankara: Akçağ.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Günay, D. (2000). Metin Bilgisi. İstanbul: Multilingual.
  • Güneş, F. (2004). Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları
  • Güneş, F. (2012). Testlerden Etkinliklere Türkçe Öğretimi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi. 1(1), 31-42
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim Okullarında Okutulacak 100 Temel Eser. 04.08.2005 Tarih ve 2005/70 Sayılı Genelge
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar)Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2011). Dil ve Anlatım Dersi 9, 10, 11 ve 12. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Nuhoğlu, M.M., Başoğlu, N., vd. (2008). Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nobel.
  • Öz, F. (2001). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayınları
  • Özbay, M. (2002). İlköğretim Okulları Türkçe Ders Kitaplarındaki Anlama Sorularının Öğrencilerin Düşünme Becerilerine Katkısı. Türk Dili, 609, 536-546.
  • Özbay, M. ve Özdemir B. (2012). Okuduğunu Anlama Sürecinde Çıkarım Yapma Becerisinin İşlevi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(18), 17-28
  • Temizkan, M. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Derslerinde Okuma Stratejilerinin Okuduğunu Anlama Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Temizkan, M. ve Sallabaş, E. (2011). Okuduğunu Anlama Becerisinin Değerlendirilmesinde Çoktan Seçmeli Testlerle Açık Uçlu Yazılı Yoklama Sorularının Karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 30, 207-220.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.

A Critical Analysis about the 100 Essential Books Reading Competitions

Year 2013, Volume: 2 Issue: 1, 342 - 360, 10.06.2013

Abstract

Reading based on interaction of physical and mental process. It not a momentary
action based on right solving the right to say a letter. Reading is a skill that can be learned and
improved. School is the first institution to impart reading skills and habits. Therefore the activities
carried out in schools to improve reading skills. "The 100 Essential Books" project is one of those
activities implemented by the Ministry of Education. The aim of this project is that the students must
read books of Turkish and world literature before they graduation from schools. As a continuation of the
project in schools in various provinces and 100 Essential Books reading competitions are organized. In
this study examines the 100 Essential Books reading competition. Examined that how is this contests
and questions of competition with document analysis method and findings were interpreted according
to the principles of measurement and evaluation in Turkish education and reading education.
Emphasized that the test questions should not be reading contests, should be open-ended questions
and and recommendations presented.

References

  • Akyol, H. (2001). İlköğretim Okulları 5. Sınıf Türkçe Kitaplarındaki Okuma Metinleriyle İlgili Soruların Analizi. Eğitim Yönetimi. 26, 169–177.
  • Arıcı. A.F. (2008). Okuma Eğitimi. Ankara: PegemA.
  • Çetişli. İ. (2004). Metin Tahlillerine Giriş 2. Ankara: Akçağ.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Günay, D. (2000). Metin Bilgisi. İstanbul: Multilingual.
  • Güneş, F. (2004). Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları
  • Güneş, F. (2012). Testlerden Etkinliklere Türkçe Öğretimi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi. 1(1), 31-42
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim Okullarında Okutulacak 100 Temel Eser. 04.08.2005 Tarih ve 2005/70 Sayılı Genelge
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar)Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2011). Dil ve Anlatım Dersi 9, 10, 11 ve 12. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Nuhoğlu, M.M., Başoğlu, N., vd. (2008). Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nobel.
  • Öz, F. (2001). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayınları
  • Özbay, M. (2002). İlköğretim Okulları Türkçe Ders Kitaplarındaki Anlama Sorularının Öğrencilerin Düşünme Becerilerine Katkısı. Türk Dili, 609, 536-546.
  • Özbay, M. ve Özdemir B. (2012). Okuduğunu Anlama Sürecinde Çıkarım Yapma Becerisinin İşlevi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(18), 17-28
  • Temizkan, M. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Derslerinde Okuma Stratejilerinin Okuduğunu Anlama Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Temizkan, M. ve Sallabaş, E. (2011). Okuduğunu Anlama Becerisinin Değerlendirilmesinde Çoktan Seçmeli Testlerle Açık Uçlu Yazılı Yoklama Sorularının Karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 30, 207-220.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Yrd. Doç. Dr. Sedat Balyemez

Publication Date June 10, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Balyemez, Y. D. D. S. (2013). 100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(1), 342-360.

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education