Bu çalışma, medya şiddetinin çocuklar üzerindeki etkisini incelemektedir. Her ne kadar
aileler çocuklarının gelişiminde temel rol oynasa da kültür, okul, arkadaş çevresi ve özellikle medya
çocukların, tutumları, davranışları ve gelişimlerinde güçlü bir etkiye sahiptir. Çalışma, medya ve
medyanın sorumluluklarını tartışarak başlamaktadır. Daha sonra medya şiddeti ile ilgili yapılan
çalışmalarda ortaya çıkan zıt düşüncelere pencereler açmaktadır. Bir grup araştırmacı medya şiddeti ile
çocukların saldırgan davranışları arasında kuvvetli bir bağın olduğunu savunurken diğerleri çocukların
saldırgan davranışlarının tek sebebinin medya olmadığını ve medyanın olumsuz sonuçlarının ciddi
olmadığını savunmaktadırlar. Son bölümde, medyadaki şiddetin Amerika, Bangladeş, İngiltere, Fransa,
Çin, Vietnam ve Türkiye gibi farklı ülkelerdeki durumlarını ve bu durumun o ülkelerdeki çocukların agresif
ve saldırgan davranışları üzerindeki etkisini anlayabilmek için farklı ülkelerde medya şiddeti
tartışılmaktadır.
This study examines the impact of media violence on children. While parents have a
central role in influencing the lives of their children, culture, school, peers and especially media has a
powerful effect on children’s attitudes, behaviors and development. This paper starts with the
discussion of media and its responsibility. Afterwards, it opens windows to explore two contrast ideas of
the studies on media violence. While one group of researchers claims that there is a strong link between
aggressive behaviors of children and media, others argue that media violence is not the only cause of
children’s violent behaviors and the negative effect of media is not serious. Finally, the paper argues the
issue of media violence in different countries such as USA, Bangladesh, Britain, France, China, Vietnam,
and Turkey to be able to understand the situation of media violence in those countries and its effects on
children’s aggressive and violent behaviors.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education