Çalışmanın amacı, farklı matematiksel modelleme süreci yaklaşımlarını ele alarak,
çalışmalardaki modelleme süreçlerinin aralarındaki farklılıkları ve benzerlikleri ortaya koymaktır.
Literatür taraması niteliğindeki çalışmada, ilgili literatür “matematiksel modelleme sürecini şekillendiren
temel bileşenler ve basamaklar nelerdir?” ve “temel basamakları özel kılan bilişsel aktiviteler nasıl
şekillenmektedir?” soruları çerçevesinde incelenmiştir. Matematiksel ve gerçek yaşam arasındaki geçiş,
matematiksel modeli kurma, çözme gibi basamaklar süreçteki önemli basamaklar olarak karşımıza
çıkmaktadır. İlk çalışmalardaki farklı modelleme süreçlerinde genellikle temel basamaklar ön
plandayken; son yıllardaki modelleme süreçlerinde basamakların yanı sıra bileşenlerin de dikkate alındığı
görülmektedir. Modelleme sürecindeki bilişsel süreçlerin açıklanması, problem çözme sürecindeki
zorlukları ortaya çıkardığı gibi, modelleme problemleriyle gerçek yaşam ve matematiğin
ilişkilendirilmesini, bilişsel ve üst bilişsel becerilerin ortaya çıkarılmasını veya geliştirilmesini sağlayacak
bilinçli tasarlanan öğretim ortamlarının yaratılmasında büyük önem taşımaktadır. Çalışma modelleme
sürecine ve modelleme problemlerinin kullanımına dair kapsamlı bir bakış açısı getireceği
düşünülmektedir.
Matematiksel modelleme bilişsel modelleme bilişsel aktiviteler üst biliş literatür taraması.
The purpose of the study is to reveal the differences and similarities between
modeling process by dealing with mathematical modeling process in literature. In this study, literature
review, the literature in question was examined through the questions: “What are the basic components
and steps in the mathematical modeling process?” and “How to be shaped mental activities in occurring
basic steps?”. Transition between mathematical and real world and the steps such as making and
solving the mathematical model are important part of modeling process. It was seen that the basic
components of mathematical modeling were generally considered in initial studies but in last studies it
was examined the components of mathematical modeling as well as basic steps. Explaining the mental
activities in modeling cycle exposes blockages of problem solving process. Besides, they are great
importance for creating learning environments providing relation between real world and mathematics,
and occurrence and improvement of cognitive and meta-cognitive skills. It is thought that this study may
bring a comprehensive perspective related to use of modeling problems and modeling process
Mathematical modeling cognitive modeling mental activities meta-cognitive literature review
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education