Research Article
BibTex RIS Cite

The Effects of Conceptual Change Approach on Primary School Students’ Achievement According to Their Learning Styles in Science and Technology Course

Year 2013, Volume: 2 Issue: 1, 288 - 299, 10.06.2013

Abstract

The aim of the research was to investigate effects of conceptual change passages and
concept maps parts of conceptual change teaching method on the students’ achievement according to
learning styles in “Let’s Travel and See Living Creatures World” and “Light and Sound” themes. The
research took place in one primary school in Kırşehir province, 2010-2011 education years. The research
sample consisted of 50 fifth-grade students. Achievement tests and Kolb Learning Styles Inventory were
used to collect the data. Achievement test’s data analyses results (KR-20) were found for the first theme
is 0,84 and for the second theme is 0,88. Also Kolb Learning Styles Inventory’s four dimensions of
reliability scores are between 0,73 and 0,83. From this result, it would be implied that it would not be
the effectiveness of science teaching on students by means of using students’ learning styles as
instructional tool.

References

  • Aşkar, P., Akkoyunlu, B. (1993). Kolb Öğrenme Stili Envanteri. Eğitim Ve Bilim, 17 (87), 37-47.
  • Ateş, S. & Karaçam, S. (2008). Cinsiyetin Farklı Ölçme Teknikleri Kullanılarak Ölçülen Hareket Ve Hareket Yasaları Konularındaki Kavramsal Bilgi Düzeyine Etkisi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1) 39-59.
  • Bilgin, İ. & Geban Ö. (2001). Benzeşim (Analoji) Yöntemi Kullanarak Lise 2. Sınıf Öğrencilerinin Kimyasal Denge Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, 26 – 32.
  • Blake, A. (2004). Helping Young Children to See What is Relevant And Why: Supporting Cognitive Change in Earth Science Using Analogy, International Journal Of Science Education, 26(15) 1855–1873.
  • Fellows, N. J. (1994). A Window İnto Thinking: Using Student Writing To Undestand Conceptual İn Science Learning. Journal Of Research İn Science Teaching, 31 (9), 985-1001.
  • Fisher, K. M. (1985). A Misconception in Biology: Aminoacids And Translation. Journal of Research İn Science Teaching, 22, 53-62.
  • Griffiths A. K., Thomey K., Cooke B. And Normore G. (1988). Remediation Student Specific Misconceptions Relating to Three Science Concepts. Journal of Research in Science Teaching, 25(9), 709–719.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayıncılık. Ankara.
  • Kılıç, D., Sağlam, N. (2004). Biyoloji Eğitiminde Kavram Haritalarının Öğrenme Başarısına Ve Kalıcılığına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 155-164.
  • Koç, S. (2009). İlköğretim 5. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Belirlenmesi Ve Akademik Başarı İle İlişkisi (Malatya ve Elazığ İlleri Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Kolb, D. A. (1999). The Kolb Learning Style Inventory. Hay Resources Direct, 6-25.
  • Koray, Ö., Bal, Ş. (2002). Fen Öğretiminde Kavram Yanılgıları Ve Kavramsal Değişim Stratejisi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 83-90.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. London: Sage Publications.
  • Posner, G. J., Strike, K. A. And Hewson, P. W. (1982). Accommodation Of A Scientific Conception: Toward A Theory Conceptual Change. Science Education, 66, 211-227.
  • Sencar, S. & Eryılmaz, A. (2004). Factors Mediating The Effect of Gender on Ninth-Grade Turkish Students’ Misconceptions Concerning Electric Circuit. Journal of Research in Science Teaching, 41(6), 603-616.
  • Özmen, H. (2007). The Effectiveness of Conceptual Change Text in Remediating High School Students’ Alternative Conceptions Concerning Chemical Equilibrum, Asia Pasific Education Review 8(3), 413-425.
  • Ünal, S. (2007). Atom Ve Molekülleri Bir Arada Tutan Kuvvetler Konularının Öğretiminde Yeni Bir Yaklaşım: BDÖ ve KDM’nin Birlikte Kullanımının Kavramsal Değişime Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Wandersee, J. H. (1992) The Historicality Of Cognition: Implications For Science Education Research. Journal Of Research in Science Teaching, 29, 423-434.

İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının, Öğrenme Stillerine Göre Öğrenci Başarısına Etkisi

Year 2013, Volume: 2 Issue: 1, 288 - 299, 10.06.2013

Abstract

Araştırmanın amacı, öğrencilerin “Canlıların Dünyasını Gezelim, Tanıyalım” ile “Işık ve Ses”
ünitelerindeki konularda, öğrenme stillerine göre kavramsal değişim yaklaşımı içerisine giren kavramsal
değişim metinlerinin ve kavram haritalarının, öğrenci başarısına etkisini incelemektir. Araştırmanın
çalışma grubunu, 2010-2011 eğitim - öğretim yılında Kırşehir İl merkezinde bulunan 1 tane ilköğretim
okulunun 5. sınıfında öğrenim gören 50 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma ‘deneysel desen’ modelinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak, her iki ünite için araştırmacı tarafından
geliştirilen başarı testleri ve Kolb öğrenme stilleri envanteri kullanılmıştır. Başarı testi madde analizi
sonuçları (KR-20) birinci ünite için 0,84 ve ikinci ünite için 0.88 olarak bulunmuştur. Ayrıca Kolb öğrenme
stilleri envanterinin dört boyutuna ait güvenirlik katsayıları (Cronbach α) 0,73 ile 0,83 arasında
değişmektedir. Araştırma sonucu, kavramsal değişim yaklaşımının ilköğretim programına uygun
öğretime göre, her dört öğrenme stillerine sahip öğrencilerin kavram başarı puanlarını artırmada bir
etkiye sahip olmadığını göstermektedir.

References

  • Aşkar, P., Akkoyunlu, B. (1993). Kolb Öğrenme Stili Envanteri. Eğitim Ve Bilim, 17 (87), 37-47.
  • Ateş, S. & Karaçam, S. (2008). Cinsiyetin Farklı Ölçme Teknikleri Kullanılarak Ölçülen Hareket Ve Hareket Yasaları Konularındaki Kavramsal Bilgi Düzeyine Etkisi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1) 39-59.
  • Bilgin, İ. & Geban Ö. (2001). Benzeşim (Analoji) Yöntemi Kullanarak Lise 2. Sınıf Öğrencilerinin Kimyasal Denge Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, 26 – 32.
  • Blake, A. (2004). Helping Young Children to See What is Relevant And Why: Supporting Cognitive Change in Earth Science Using Analogy, International Journal Of Science Education, 26(15) 1855–1873.
  • Fellows, N. J. (1994). A Window İnto Thinking: Using Student Writing To Undestand Conceptual İn Science Learning. Journal Of Research İn Science Teaching, 31 (9), 985-1001.
  • Fisher, K. M. (1985). A Misconception in Biology: Aminoacids And Translation. Journal of Research İn Science Teaching, 22, 53-62.
  • Griffiths A. K., Thomey K., Cooke B. And Normore G. (1988). Remediation Student Specific Misconceptions Relating to Three Science Concepts. Journal of Research in Science Teaching, 25(9), 709–719.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayıncılık. Ankara.
  • Kılıç, D., Sağlam, N. (2004). Biyoloji Eğitiminde Kavram Haritalarının Öğrenme Başarısına Ve Kalıcılığına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 155-164.
  • Koç, S. (2009). İlköğretim 5. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Belirlenmesi Ve Akademik Başarı İle İlişkisi (Malatya ve Elazığ İlleri Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Kolb, D. A. (1999). The Kolb Learning Style Inventory. Hay Resources Direct, 6-25.
  • Koray, Ö., Bal, Ş. (2002). Fen Öğretiminde Kavram Yanılgıları Ve Kavramsal Değişim Stratejisi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 83-90.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. London: Sage Publications.
  • Posner, G. J., Strike, K. A. And Hewson, P. W. (1982). Accommodation Of A Scientific Conception: Toward A Theory Conceptual Change. Science Education, 66, 211-227.
  • Sencar, S. & Eryılmaz, A. (2004). Factors Mediating The Effect of Gender on Ninth-Grade Turkish Students’ Misconceptions Concerning Electric Circuit. Journal of Research in Science Teaching, 41(6), 603-616.
  • Özmen, H. (2007). The Effectiveness of Conceptual Change Text in Remediating High School Students’ Alternative Conceptions Concerning Chemical Equilibrum, Asia Pasific Education Review 8(3), 413-425.
  • Ünal, S. (2007). Atom Ve Molekülleri Bir Arada Tutan Kuvvetler Konularının Öğretiminde Yeni Bir Yaklaşım: BDÖ ve KDM’nin Birlikte Kullanımının Kavramsal Değişime Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Wandersee, J. H. (1992) The Historicality Of Cognition: Implications For Science Education Research. Journal Of Research in Science Teaching, 29, 423-434.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Dr. Alper Özdemir

Yrd. Doç. Dr. Halil Dindar This is me

Publication Date June 10, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Özdemir, D. A., & Dindar, Y. D. D. H. (2013). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının, Öğrenme Stillerine Göre Öğrenci Başarısına Etkisi. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(1), 288-299.

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education