Bu çalışmada devlet ilköğretim okullarında öğrenim görmekte olan 6. sınıf, 7. sınıf ve 8.
sınıf öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaçla Çoban ve
Ergin (2008) tarafından geliştirilen “İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşlerini
Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır. Bursa’da, merkez ilköğretim okullarında 304 öğrenciyle gerçekleştirilen
bu araştırmada katılımcıların cinsiyetleri ve sınıf düzeylerine göre ölçek alt boyutlarından aldıkları
puanlar arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Cinsiyet bağlamında “Bilimsel Bilgi
Gerekçelendirilir” alt boyutunda kız öğrenciler lehine anlamlı bir fark saptanırken (p < .05) diğer alt
boyutlarda anlamlı bir fark saptanamamıştır. Katılımcıların sınıf düzeyleri ile ölçek alt boyutlarından
aldıkları puanlar arasındaki ilişki incelendiğinde ise “Bilimsel Bilgi Kapalıdır” alt boyutunda 7. sınıflar ve 8.
sınıflar lehine anlamlı bir fark saptanmıştır (p < .05).
In this study it was intended to investigate the views about scientific knowledge of 6th
,
7
th, 8th grade students from a public primary school. For this purpose, the scale which is developed by
Çoban and Ergin (2008) for determining “The Instrument for Determining the Views of Primary School
Students about Scientific Knowledge”, is used in the study. 304 students from Bursa centre public
schools were participated in the study and their views’ were analysed in terms of their gender and
grades. According to the students’ gender, there was a significant difference in favor of female students
in subdimension “Scientific Knowledge is Justified” (p<.05) but in other subdimensions there was not.
When the relationship between the class level of the participants and the scores that they obtain from
the subdimension of the scale, are examined, there was a significant difference in favor of the 7th and 8th
classes in subdimension “Scientific Knowledge is Closed” (p<.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education