Son yıllarda yaşamda mutlu ve başarılı olabilmek, sosyalkabulü sağlamak için maddi nesneleri alma ve onlara sahip olma gerekliliğidüşüncesi, sık karşılaşılan bir durumdur. Materyalizm, ihtiyacı olmadığı halde aşırısatın alma istekliliği ya da lüks tüketim mallarını elde etme arzusu, maddi mallara aşırı düşkünlük olarak tanımlanabilmektedir.Aşırı materyalistleşmiş toplumun etkisiyle, ticari baskı altında kalan günümüzçocuklarının, bu durumdan ne düzeyde etkilendiğinin tespit edilmesi önemlidir.Bu çalışmanın amacı Çocuklar İçin Maddi Değerler Ölçeği’nin(Opree, Buijzen, Reijmersdal, & Valkenburg (2011) Türkçeye uyarlamak veölçeğin geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Ölçeğin Türkçe formunungeçerlik ve güvenirlik analizleri 2012–2013 eğitim öğretim yılında İstanbul veİzmit’te bulunan yaşları 8 ile 11 arasında değişen 225’sı kız, 235’si ilk veortaokul öğrencisinden elde edilen (N=460) veriler üzerinde yürütülmüştür.Doğrulayıcı faktör analizinde elde edilen iyi uyum indeksleri sonucuna göre, (x²=349.20, df=128,p=0.00000, RMSEA=.061, NFI=.92, IFI=.95, CFI=.95, GFI=.92, SRMR=.062) ölçeğiniyi uyum verdiği görülmüştür. Ölçeğin 4-6 hafta aralıklar ile uygulanmasısonucu elde edilen test- tekrar testgüvenirlik katsayısı ise 18 maddelik ölçek için. 88, 6 maddelik ölçek için. 86ve 3 maddelik ölçek için. 85 olarak bulunmuştur. ÇMDÖ ’nün maddelerinin ayırtetme gücünü belirlemek amacıyla madde analizi yapılmıştır. Yapılan analizsonucunda, ölçeğin düzeltilmiş madde toplam korelasyon katsayılarının. 46 ile.68 arasında sıralandığı görülmüştür. Bu sonuçlar, Çocuklar için Maddi DeğerlerÖlçeği’nin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğini göstermektedir
The aim of this study is to examine validity and reliability of the Turkish version of the
Material Values Scale for Children (MVS-C; Opree, Buijzen, Reijmersdal & Valkenburg, 2011). The sample of
the study consisted of 460 primary school students whose age are between 8-14. The results of confirmatory
factor analysis demonstrated that the eighteen items loaded on three factors (material centrality, material
happiness, and material success). The results of confirmatory factor analysis indicated that the model was
well fit (x²= 349.20, df= 128, RMSEA= .061, NFI= .92, IFI= .95, CFI= .95, GFI= .92, SRMR= .062). The internal
consistency coefficient of the scale was .91 and the corrected item total correlations ranged from .46 to .68.
At the end of the 4 week two applications, the reliability of test-retest was found as .77 for the whole scale,
.71 for material centrality, .70 for material happiness, and .64 for material success. Overall findings
demonstrated that this scale had high validity and reliability scores.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education