Research Article
BibTex RIS Cite

Lise Düzeyindeki Osmanlı Türkçesi Dersi Öğretim Programı’nın Uygulanışına İlişkin Öğrenci Görüşlerine Dayalı Bir Değerlendirme

Year 2013, Volume: 2 Issue: 2, 329 - 343, 10.12.2013

Abstract

Osmanlı Türkçesi Dersi, ilk defa 2003-2004 öğretim yılında faaliyete başlayan sosyal bilimler liselerinde, kuruluş tarihinden bu yana okutulmakta birlikte söz konusu dersin öğretim programı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 12.09.2011 tarih ve 139 sayılı kararıyla uygulamaya konmuştur. Yürürlükteki programa göre Osmanlı Türkçesi dersleri zorunlu olup 10, 11 ve 12. sınıflarda haftada 2’şer saat  olarak uygulanmaktadır. Bu bildiride, adı geçen sınıflarda okutulan Osmanlı Türkçesi dersine ilişkin uygulamalar, öğretim programının genel amaçları doğrultusunda öğrenci görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmektedir. Çalışma, Ankara Mehmet Kaplan Sosyal Bilimler Lisesinde öğrenim görmekte olan 10, 11, 12. sınıf düzeyindeki öğrencilerle görüşme yöntemine dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Bunun için gerek önceden belirlenmiş sorulara cevap alınması gerekse öğrencilerin dikkat çekmek istedikleri hususları belirtmelerine imkân vermesi açısında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler öğretim programının uygulanışına ilişkin olarak  “Osmanlı Türkçesi ile yazılmış farklı güçlük düzeyindeki metinleri okuyabilme, anlamlandırabilme, söz varlığını geliştirme, Osmanlı Türkçesi etrafında gelişen kültürü tanıma, Osmanlı Türkçesi ile yazılmış eserleri koruma konusunda duyarlılık kazanma, alana özgü çalışmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış eserlerden yararlanma” amaçlarının gerçekleşmesi bakımından değerlendirilmiştir.

References

  • Hanioğlu, Ş. (2011). 1876’dan Günümüze Resmî Dil Serüvenimiz. Sabah, 02.01.2011.
  • Lincoln, Y., & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. New York: Sage
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2011). Osmanlı Türkçesi Dersi Öğretim Programı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2010). Orta Öğretim Kurumları
  • Haftalık Ders Çizelgeleri. Punch, K. F. (2005). Introduction to social research–quantitative & qualitative approaches. London: Sage.

Evaluating the Implementation of High School Ottoman Turkish Courses on the Basis of Students’ Opinions

Year 2013, Volume: 2 Issue: 2, 329 - 343, 10.12.2013

Abstract

Ottoman Turkish courses have been offered in high schools of social sciences since
the foundation of these institutions in 2003-2004 academic year. The curriculum of Ottoman Turkish
was put into practice with the 12.09.2011 dated and 139 numbered sentence of Board of Education.
According to this sentence the 2 hours Ottoman Turkish courses are compulsory at 10 ,11th grades. This
study deals with the current implementation of Ottoman Turkish courses on the basis of students’
opinions. The research was carried out in Ankara Mehmet Kaplan High School of Social Sciences. The
semi-structured interview method was used. The data was evaluated under the following sections:
reading and comprehending the Ottoman Turkish texts, developing vocabulary, realization of cultural
components of Ottoman Turkish, gaining sensitivity in preserving Ottoman Turkish heritage, using
Ottoman Turkish texts for academic or occupational purposes.

References

  • Hanioğlu, Ş. (2011). 1876’dan Günümüze Resmî Dil Serüvenimiz. Sabah, 02.01.2011.
  • Lincoln, Y., & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. New York: Sage
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2011). Osmanlı Türkçesi Dersi Öğretim Programı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2010). Orta Öğretim Kurumları
  • Haftalık Ders Çizelgeleri. Punch, K. F. (2005). Introduction to social research–quantitative & qualitative approaches. London: Sage.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Nihal Çalışkan

Publication Date December 10, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Çalışkan, N. (2013). Lise Düzeyindeki Osmanlı Türkçesi Dersi Öğretim Programı’nın Uygulanışına İlişkin Öğrenci Görüşlerine Dayalı Bir Değerlendirme. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(2), 329-343.

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education