BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 3 Issue: 1, 55 - 77, 06.01.2014

Abstract

Bartin University Journal of Faculty of Education (BUJFED) is a international refereed journal that is published two times a year. The responsibility lies with the authors of papers

References

  • Aksu, M.B. ve Mulla, E. (2009). İlköğretim Denetmenlerinin İnsan İlişkileri Yeterlikleri, 1. Uluslararası Katılımlı Ulusal Eğitim Denetimi Sempozyumu, Ankara: 22-23 Haziran.
  • Badavan, Y. (1994). Innovative Behaviour and Primary School Supervisors In Turkey, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 31-41
  • Carrón, G. and De Grauwe, A. (1997). Current issues in supervision: a literature review, Trends in school supervision, International Institute For Educational Planning, UNESCO.
  • EARGED (2002). Milli Eğitim Bakanlığı, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı Yayınları Okulda Performans Yönetimi Modeli. Ankara.
  • Kautzmann, L. N. (1990). Clinical Teaching: Fieldwork Supervisors' Attitudes and Values, Tbe American}aurnal a/Occupational Therapy, 44 (9), 835-838.
  • Kayıkçı, K. ve Şarlak, Ş. (2009). İlköğretimde Denetimin Etkili İşleyişini Zorlaştıran ve Zayıflatan Örgütsel Engeller, 1. Uluslar arası Katılımlı Ulusal Eğitim Denetimi Sempozyumu, Ankara: 22-23 Haziran.
  • Koehn, J.J. and Goens, G.A. (1977). The Talent We Nourish: A Word for Supervisor, Educational Leadership, May, 585-588.
  • Lillis, K, M. (1992). Improving basic education: preconditions for successful inspection and supervision - implications for training, IIEP research and studies programme Increasing and improving the quality of basic education, International Institute for Educational Planning, U N E S C O.
  • OIG. (2005). Office of Inspector General (OIG): Promoting Integrity in Federal Education Programs for 25 Years U.S. Department of Education Office of Inspector General.
  • Oliva, P.F and Pawlas, G.E. (2004). Supervision For Today’s Schools. New York: Longman.
  • Patrick, E. A. (2009). Strategies For Improving Supervisory Skills For Effective Primary Education In Nigeria, Educational Journal of Counselling, 2 (2), 235-244.
  • Resmi Gazete. (1993a). Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Tüzüğü, 19.2.1993 Tarih ve 21501 Sayılı Resmi Gazete.
  • Resmi Gazete. (1993b). Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Yönetmeliği. 3.10.1993 Tarih ve 21717 Sayılı Resmi Gazete.
  • Resmi Gazete, (2011b). Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 14 Eylül 2011 Tarihli ve 28054 Sayılı Resmî Gazete.
  • Resmi Gazete. (2011a). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği. 24.06.2011 Tarih ve 27974 Sayılı Resmi Gazete.
  • Rutrough, J.E. (1957). The Supervisor’s Role In Personel Administration, Educational Leadership, December, 249-255.
  • Samancı, O., Taşçıoğlu, N. ve Çetin, İ. (2009). İlköğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin Müfettişlerden Beklentileri, 1. Uluslar Arası Katılımlı Ulusal Eğitim Denetimi Sempozyumu, Ankara: 22-23 Haziran.
  • Sergiovanni, T.J. (1977). Reforming Teacher Evaluation: Naturalistic Alternatives, Educational Leadership, May, 602-607.
  • Seylim, E. (2009). MEB İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve Teftiş Yönergesinin Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında İlköğretim Öğretmenlerinin ve Müfettişlerinin Görüşleri, 1. Uluslar Arası Katılımlı Ulusal Eğitim Denetimi Sempozyumu, Ankara: 22-23 Haziran.
  • UNESCO. (1999). Quality Education Through School Based Supervision and Support, Trends In School Supervision, International Institute For Educational Planning, UNESCO.
  • UNESCO. (2007). Roles and Functions of Supervisors, Reforming School Supervision for Quality Improvement, International Institute For Educational Planning, UNESCO.
  • Yaman, E. (2009). Müfettişlerin Rehberlik Rollerini Rehber Öğretmenler Değerlendiriyor, International Online Journal of Educational Sciences, 1 (1), 106-123.
  • Yavuz, M. ve Yıldırım, A. (2009). İlköğretim Müfettişlerinin seçimi ve Yetiştirilmelerine İlişkin Öğretmen Görüşleri, 1. Uluslar arası Katılımlı Ulusal Eğitim Denetimi Sempozyumu, Ankara: 22-23 Haziran.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (5. bs.), Ankara: Seçkin.

Denetim Sürecinde Eğitim Denetmenlerinin Davranışları

Year 2014, Volume: 3 Issue: 1, 55 - 77, 06.01.2014

Abstract

Bu araştırmanın amacı, illerde görev yapan eğitim denetmenlerinin görevlerini yerine
getirirken ön plana çıkan davranışlarını tespit etmektir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim
desenine göre yürütülen araştırma kapsamında 47 eğitim denetmeni ile çalışılmıştır. Veriler değişik
illerde görev yapan eğitim denetmenlerinden gönüllü olanların doldurduğu görüşme formları aracılığı ile
toplanmış, betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Bu Araştırma sonucunda eğitim denetmenliği
mesleğinde iletişim ve liderlikle ilgili kavramlar ön plana çıkmaktadır. Denetmenlerin büyük bir
çoğunluğunun bu kavramlara vurgu yapması sahip olunması gereken ve eksikliği çekilen davranışlara
ilişkin önemli bilgiler sunmaktadır. Özellikle son yıllarda denetimden rehberliğe doğru anlayış
değişikliğinin yaşandığı bir ortamda bu kavramların vurgulanması anlamlıdır.

References

  • Aksu, M.B. ve Mulla, E. (2009). İlköğretim Denetmenlerinin İnsan İlişkileri Yeterlikleri, 1. Uluslararası Katılımlı Ulusal Eğitim Denetimi Sempozyumu, Ankara: 22-23 Haziran.
  • Badavan, Y. (1994). Innovative Behaviour and Primary School Supervisors In Turkey, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 31-41
  • Carrón, G. and De Grauwe, A. (1997). Current issues in supervision: a literature review, Trends in school supervision, International Institute For Educational Planning, UNESCO.
  • EARGED (2002). Milli Eğitim Bakanlığı, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı Yayınları Okulda Performans Yönetimi Modeli. Ankara.
  • Kautzmann, L. N. (1990). Clinical Teaching: Fieldwork Supervisors' Attitudes and Values, Tbe American}aurnal a/Occupational Therapy, 44 (9), 835-838.
  • Kayıkçı, K. ve Şarlak, Ş. (2009). İlköğretimde Denetimin Etkili İşleyişini Zorlaştıran ve Zayıflatan Örgütsel Engeller, 1. Uluslar arası Katılımlı Ulusal Eğitim Denetimi Sempozyumu, Ankara: 22-23 Haziran.
  • Koehn, J.J. and Goens, G.A. (1977). The Talent We Nourish: A Word for Supervisor, Educational Leadership, May, 585-588.
  • Lillis, K, M. (1992). Improving basic education: preconditions for successful inspection and supervision - implications for training, IIEP research and studies programme Increasing and improving the quality of basic education, International Institute for Educational Planning, U N E S C O.
  • OIG. (2005). Office of Inspector General (OIG): Promoting Integrity in Federal Education Programs for 25 Years U.S. Department of Education Office of Inspector General.
  • Oliva, P.F and Pawlas, G.E. (2004). Supervision For Today’s Schools. New York: Longman.
  • Patrick, E. A. (2009). Strategies For Improving Supervisory Skills For Effective Primary Education In Nigeria, Educational Journal of Counselling, 2 (2), 235-244.
  • Resmi Gazete. (1993a). Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Tüzüğü, 19.2.1993 Tarih ve 21501 Sayılı Resmi Gazete.
  • Resmi Gazete. (1993b). Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Yönetmeliği. 3.10.1993 Tarih ve 21717 Sayılı Resmi Gazete.
  • Resmi Gazete, (2011b). Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 14 Eylül 2011 Tarihli ve 28054 Sayılı Resmî Gazete.
  • Resmi Gazete. (2011a). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği. 24.06.2011 Tarih ve 27974 Sayılı Resmi Gazete.
  • Rutrough, J.E. (1957). The Supervisor’s Role In Personel Administration, Educational Leadership, December, 249-255.
  • Samancı, O., Taşçıoğlu, N. ve Çetin, İ. (2009). İlköğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin Müfettişlerden Beklentileri, 1. Uluslar Arası Katılımlı Ulusal Eğitim Denetimi Sempozyumu, Ankara: 22-23 Haziran.
  • Sergiovanni, T.J. (1977). Reforming Teacher Evaluation: Naturalistic Alternatives, Educational Leadership, May, 602-607.
  • Seylim, E. (2009). MEB İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve Teftiş Yönergesinin Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında İlköğretim Öğretmenlerinin ve Müfettişlerinin Görüşleri, 1. Uluslar Arası Katılımlı Ulusal Eğitim Denetimi Sempozyumu, Ankara: 22-23 Haziran.
  • UNESCO. (1999). Quality Education Through School Based Supervision and Support, Trends In School Supervision, International Institute For Educational Planning, UNESCO.
  • UNESCO. (2007). Roles and Functions of Supervisors, Reforming School Supervision for Quality Improvement, International Institute For Educational Planning, UNESCO.
  • Yaman, E. (2009). Müfettişlerin Rehberlik Rollerini Rehber Öğretmenler Değerlendiriyor, International Online Journal of Educational Sciences, 1 (1), 106-123.
  • Yavuz, M. ve Yıldırım, A. (2009). İlköğretim Müfettişlerinin seçimi ve Yetiştirilmelerine İlişkin Öğretmen Görüşleri, 1. Uluslar arası Katılımlı Ulusal Eğitim Denetimi Sempozyumu, Ankara: 22-23 Haziran.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (5. bs.), Ankara: Seçkin.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Süleyman Göksoy

Engin Aslanargun

Publication Date January 6, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Göksoy, S., & Aslanargun, E. (2014). Denetim Sürecinde Eğitim Denetmenlerinin Davranışları. Bartın University Journal of Faculty of Education, 3(1), 55-77.

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education