BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 3 Issue: 1, 224 - 237, 10.04.2014

Abstract

Bartin University Journal of Faculty of Education (BUJFED) is a international refereed journal that is published two times a year. The responsibility lies with the authors of papers

References

  • Aksoy, H. H. (2003). Eğitim Kurumlarında Teknoloji Kullanımı ve Etkilerine İlişkin Bir Çözümleme. Eğitim, Bilim ve Toplum, 1 (4), 4-23.
  • Aksoy, H. H., Almış, S., Saklan, E., Ulutaş, B. & Tunacan, S. (2013). Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Eleştirel Bir Değerlendirme. N. Kurul, T. Ozturk ve İ. Metinnam (Ed). Kamusal Eğitim Eleştirel Yazılar, 107-127. Ankara: Siyasal Yayinevi.
  • Atıcı, B., Demirli, C. ve arkadaşları (t.y.). Yaşam Boyu Eğitim Bağlamında Mesleki Eğitim: AB Leonardo Da Vinci Mesleki Eğitim Programı Kapsamında Bir Çalışma. perweb.firat.edu.tr/personel/yayinlar/fua_35/35_21769.doc adresinden 2 Nisan 2014 tarihinde ulaşıldı.
  • Carr-Chellman, A.A., Fitzpatrick, S. ve Zhang, K. (2000). The Rhetoric of Democracy in Internatıonal Online Education. Information, Communication & Society, 3 (3), 289-302.
  • Castells, M. (1999). Information Technology, Globalization and Social Development. UNRISD Discussion Papers, United Nations Research Institute for Social Development.
  • Castells, M. (2000). The Rise of the Network Society. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Catterick, D. (2007). Do the philosophical foundations of online learning disadvantage non-Western students? A. Edmundson (Editör), Globalized e-learning cultural challenges (sf. 116–129). Hershey, PA: Information Science Publishing
  • Çağıltay, K. (1996). Kürşat'ın Günlüğü. Internet Hakkında 1996 Yılında Yazdıklarım. https://blog.metu.edu.tr/kursat/2014/03/24/internet-hakkinda-1996-yilinda-yazdiklarim/ adresinden 24 Mart 2014 tarihinde ulaşıldı.
  • DEK (V. Demokratik Eğitim Kurultayı) 2014. ‘Yeni medya, bilgi iletişim teknolojileri ve eğitim’ raporu. 6 Şubat 2014. Ankara
  • Downes, S. (2012). Connectivism and connective knowledge. Essays on meaning and learning networks. National Research Council Canada ISBN 978-1-105-77846-9
  • Foster, J. B. (2011). Education and the structural crisis of capital. Monthly Review, 63 (3), 6 – 37.
  • Göker, G. & Doğan, A. (2011). Ağ Toplumunda Örgütlenme: Facebook'ta Çevrimiçi Tekel Eylemi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 175-203.
  • Greener, I. ve Perriton, L. (2005). The political economy of networked learning communities in higher education. Studies in Higher Education, 30 (1), 67–79.
  • Griffiths, D. S., Winstanley, D. ve Gabriel, Y. (2005). Learning shock : the trauma of return to formal learning. Management Learning, 36 (3), 275-297.
  • Güneş, F. (2012). Eğitimde Zihinsel Bağımsızlık. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 3-21.
  • Kurul Tural, N. (2004). Küreselleşme ve Üniversiteler. Ankara: Kök Yayıncılık
  • Mayo, P. (2009). The ‘competence’ discourse in education and the struggle for social agency and critical citizenship. International Journal of Educational Policies, 3(2), 5-16.
  • Morse, K. (2003). Does One Size Fit All? Exploring Asynchronous Learning in a Multicultural Environment. Journal for Asynchronous Learning Networks, 7(1), 37-55.
  • Ozturk, H. T. ve Ozcinar, H. (2013). Learning in Multiple Communities from the Perspective of Knowledge Capital. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 14(1), 204 - 221.
  • Russell, G. (2007). Globalization, distance education and hegemonic futures. Turkish Online Journal of Distance Education, 8 (4), Article 1.
  • Sennett, R. (2012). Beraber. Çev. İ. Özküralpli, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sethy, S. S. (2008). Distance education in the age of globalization: An overwhelming desire towards blended learning. Turkish Online Journal of Distance Education, 9 (3), Article 3.
  • Smith, P.J., Coldwell, J., Smith, S.N., ve Murphy, K.L. (2005). Learning through computer-mediated communication: A comparison of Australian and Chinese heritage students. Innovations in Education and Teaching International, 42(2), 123–134.
  • Tan, M. (1983). I. Illich ve Okulsuz Toplum. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16 (2), 45 - 59.
  • Tremblay, G. (2011) Distance Education in the Context of Globalization: A Francophone Perspective. American Journal of Distance Education, 25 (1), 21-32.
  • Tsai‐Hung Chen, R., Bennett, S. ve Maton, K. (2008). The adaptation of Chinese international students to online flexible learning: two case studies, Distance Education, 29 (3), 307-323.
  • Uzuner, S. (2009). Questions of Culture in Distance Learning: A Research Review. The International Review of Research in Open and Distance Learning (IRRODL), 10 (3).
  • Valcke, M., Zhu, C., ve Schellens, T. (2008). A Cross-Cultural Study of Student Learning in E-Learning Environments. http://users.ugent.be/~czhu/cv/Article_earli_mv_cz.pdf adresinden 12 Mart 2014 tarihinde ulaşıldı.
  • Warschauer, M. (1999). Electronic literacies: Language, culture, and power in online education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Yılmaz, K. ve Horzum, M. B. (2005). Küreselleşme, bilgi teknolojileri ve üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (10), 103-121.

Küreselleşme ve Ağ Toplumları Odağında Bilgi ve İletişim Teknolojileri ile Eğitim

Year 2014, Volume: 3 Issue: 1, 224 - 237, 10.04.2014

Abstract

Bilgi ve İletişim Teknolojilerindeki (BİT) gelişmelerin, yakın dönemde canlanan ağ
toplumlarının yükselişi söylemleri ile birlikte eğitim alanında çeşitli düzeylerde yansımaları olmuştur. Bu
yansımalar, eğitimin siyasal ekonomisinden, sayısal uçuruma kadar veya uluslararası ekonomik temelli
kuruluşların küresel ağlarından, Illich’in okulsuz toplum idealindeki öğrenme ağlarına kadar, çok
kültürlülükten asimilasyona kadar geniş bir yelpazede değerlendirilebilir. Bu çalışmanın amacı, küreselleşme,
bilgi ve iletişim teknolojileri ve eğitim üçgeninde meydana gelen değişimlerin ortaya çıkardığı sorunları, gizil
veya belirgin çözümler/uygulamalar ile birlikte incelemektir. Bu değişimleri anlamak, eğitimde yeni
paradigmal dönüşümlere sebep olan BİT’lerin yerel ve daha çok küresel düzeyde oluşturduğu sorunları veya
yeni durumları görmek adına eğitim kuram ve uygulayıcılarına bakış açısı kazandıracaktır. Bu amaçla
betimsel bir çalışma yürütülmüş, alanyazında önemli etkileri olan araştırmacıların kuramları ve diğer
araştırmalar derinlemesine incelenmiş, eleştirel bir bakış açısı ile alanyazında yer alan akımlar benzerlik ve
farklılıkları ile sentezlenerek değerlendirilmiştir.

References

  • Aksoy, H. H. (2003). Eğitim Kurumlarında Teknoloji Kullanımı ve Etkilerine İlişkin Bir Çözümleme. Eğitim, Bilim ve Toplum, 1 (4), 4-23.
  • Aksoy, H. H., Almış, S., Saklan, E., Ulutaş, B. & Tunacan, S. (2013). Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Eleştirel Bir Değerlendirme. N. Kurul, T. Ozturk ve İ. Metinnam (Ed). Kamusal Eğitim Eleştirel Yazılar, 107-127. Ankara: Siyasal Yayinevi.
  • Atıcı, B., Demirli, C. ve arkadaşları (t.y.). Yaşam Boyu Eğitim Bağlamında Mesleki Eğitim: AB Leonardo Da Vinci Mesleki Eğitim Programı Kapsamında Bir Çalışma. perweb.firat.edu.tr/personel/yayinlar/fua_35/35_21769.doc adresinden 2 Nisan 2014 tarihinde ulaşıldı.
  • Carr-Chellman, A.A., Fitzpatrick, S. ve Zhang, K. (2000). The Rhetoric of Democracy in Internatıonal Online Education. Information, Communication & Society, 3 (3), 289-302.
  • Castells, M. (1999). Information Technology, Globalization and Social Development. UNRISD Discussion Papers, United Nations Research Institute for Social Development.
  • Castells, M. (2000). The Rise of the Network Society. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Catterick, D. (2007). Do the philosophical foundations of online learning disadvantage non-Western students? A. Edmundson (Editör), Globalized e-learning cultural challenges (sf. 116–129). Hershey, PA: Information Science Publishing
  • Çağıltay, K. (1996). Kürşat'ın Günlüğü. Internet Hakkında 1996 Yılında Yazdıklarım. https://blog.metu.edu.tr/kursat/2014/03/24/internet-hakkinda-1996-yilinda-yazdiklarim/ adresinden 24 Mart 2014 tarihinde ulaşıldı.
  • DEK (V. Demokratik Eğitim Kurultayı) 2014. ‘Yeni medya, bilgi iletişim teknolojileri ve eğitim’ raporu. 6 Şubat 2014. Ankara
  • Downes, S. (2012). Connectivism and connective knowledge. Essays on meaning and learning networks. National Research Council Canada ISBN 978-1-105-77846-9
  • Foster, J. B. (2011). Education and the structural crisis of capital. Monthly Review, 63 (3), 6 – 37.
  • Göker, G. & Doğan, A. (2011). Ağ Toplumunda Örgütlenme: Facebook'ta Çevrimiçi Tekel Eylemi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 175-203.
  • Greener, I. ve Perriton, L. (2005). The political economy of networked learning communities in higher education. Studies in Higher Education, 30 (1), 67–79.
  • Griffiths, D. S., Winstanley, D. ve Gabriel, Y. (2005). Learning shock : the trauma of return to formal learning. Management Learning, 36 (3), 275-297.
  • Güneş, F. (2012). Eğitimde Zihinsel Bağımsızlık. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 3-21.
  • Kurul Tural, N. (2004). Küreselleşme ve Üniversiteler. Ankara: Kök Yayıncılık
  • Mayo, P. (2009). The ‘competence’ discourse in education and the struggle for social agency and critical citizenship. International Journal of Educational Policies, 3(2), 5-16.
  • Morse, K. (2003). Does One Size Fit All? Exploring Asynchronous Learning in a Multicultural Environment. Journal for Asynchronous Learning Networks, 7(1), 37-55.
  • Ozturk, H. T. ve Ozcinar, H. (2013). Learning in Multiple Communities from the Perspective of Knowledge Capital. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 14(1), 204 - 221.
  • Russell, G. (2007). Globalization, distance education and hegemonic futures. Turkish Online Journal of Distance Education, 8 (4), Article 1.
  • Sennett, R. (2012). Beraber. Çev. İ. Özküralpli, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sethy, S. S. (2008). Distance education in the age of globalization: An overwhelming desire towards blended learning. Turkish Online Journal of Distance Education, 9 (3), Article 3.
  • Smith, P.J., Coldwell, J., Smith, S.N., ve Murphy, K.L. (2005). Learning through computer-mediated communication: A comparison of Australian and Chinese heritage students. Innovations in Education and Teaching International, 42(2), 123–134.
  • Tan, M. (1983). I. Illich ve Okulsuz Toplum. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16 (2), 45 - 59.
  • Tremblay, G. (2011) Distance Education in the Context of Globalization: A Francophone Perspective. American Journal of Distance Education, 25 (1), 21-32.
  • Tsai‐Hung Chen, R., Bennett, S. ve Maton, K. (2008). The adaptation of Chinese international students to online flexible learning: two case studies, Distance Education, 29 (3), 307-323.
  • Uzuner, S. (2009). Questions of Culture in Distance Learning: A Research Review. The International Review of Research in Open and Distance Learning (IRRODL), 10 (3).
  • Valcke, M., Zhu, C., ve Schellens, T. (2008). A Cross-Cultural Study of Student Learning in E-Learning Environments. http://users.ugent.be/~czhu/cv/Article_earli_mv_cz.pdf adresinden 12 Mart 2014 tarihinde ulaşıldı.
  • Warschauer, M. (1999). Electronic literacies: Language, culture, and power in online education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Yılmaz, K. ve Horzum, M. B. (2005). Küreselleşme, bilgi teknolojileri ve üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (10), 103-121.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hayriye Öztürk This is me

Publication Date April 10, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Öztürk, H. (2014). Küreselleşme ve Ağ Toplumları Odağında Bilgi ve İletişim Teknolojileri ile Eğitim. Bartın University Journal of Faculty of Education, 3(1), 224-237.

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education