The construct “attitude toward seeking professional psychological help” is a central theme in the literature related to psychological help-seeking behaviors. The present study aimed to investigate the attitudes of preservice teachers toward seeking psychological help. Data was collected from 144 university students from the Faculty of Education. Construct was assessed using the abbreviated Turkish form of the scale “Attitudes Toward Seeking Psychological Help (ASPH)”. Differences in levels of attitude towards psychological help with respect to gender, hometown categories (city center, county, town, village), provinces’ development level (operational classification made by SPO (State Planning Organization) and the personal educational history of the students regarding psychological help (course, seminar, conference etc.). A general pattern of reluctance was illustrated. The results and future implications are discussed.
Profesyonel psikolojik yardım almaya yönelik tutum kavramı psikolojik yardım arama davranışları ile
ilgili alan yazında önemli bir konuma sahiptir. Bu çalışmada öğretmen adaylarının profesyonel psikolojik yardım
almaya ilişkin tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Veriler 143 Eğitim Fakültesi öğrencisinden toplanmıştır.
Ölçme aracı olarak Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği-Kısa Formu” (PYTÖ-K) Türkçe formu ve demografik
ve kişisel verileri toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen bir kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Betimsel
istatistik sonuçlarına göre öğretmen adaylarında psikolojik yardım almaya ilişkin genel olarak belirsiz tutum ve
isteksizlik olduğu görülmüştür. Psikolojik yardıma karşı tutum düzeyleri açısından cinsiyetler arasında anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır. Psikolojik yardıma karşı tutum düzeyleri ile yaş arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki
bulunmuştur. Yaş ile psikolojik yardım geçmişi ve psikolojik yardım ile ilişkili eğitimsel deneyimler arasında pozitif
yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Üniversitede geçen yıl ile eğitimsel deneyimler arasında pozitif yönde anlamlı
bir ilişki bulunmuştur. Gelir düzeyi ile psikolojik yardım geçmişi arasında anlamlı düzeyde negatif ilişki bulunmuştur.
Sonuçlar alan yazın kapsamında tartışılmış ve gelecek araştırmalar için öneriler yapılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 13, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education