The aim of this study is to reveal the level of secondary school teachers in
participating to the decision making process, organizational cynicism and the
relationships between these two variables. The participants of the research, which
was conducted in the relational screening model, consisted of 14 secondary schools
selected by the random sampling method in the Erzurum Province Yakutiye District
and 289 teachers working in various branches in these schools. Two types of data
collection tools, named as Decision-making Participation and Organizational
Cynicism Scale, were used in the research. According to the findings gathered in the
research, the level of participation of teachers in the decision making process is high
and the level of organizational cynicism is low. It was found out that the scores of
the teachers' participation in the decision making process and the organizational
cynicism a moderately negative correlation; organizational environment with
dimensions of participation in decision-making process and individual
attitudesexplained about 33% of the variance in organizational cynicism.
Bu çalışmanın amacı ortaokul öğretmenlerinin karar verme sürecine katılımı ile
örgütsel sinizm düzeyleri ve bu iki değişken arasındaki ilişkilerin ortaya
çıkarılmasıdır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın katılımcılarını
Erzurum İli Yakutiye İlçesindeki seçkisiz küme örnekleme yöntemi ile seçilen 14
ortaokul, bu okullarda çeşitli branşlar da görev yapmakta olan 289 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmada Karar Vermeye Sürecine Katılım ve Örgütsel Sinizm
Ölçeği olmak üzere iki tür veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre öğretmenlerin karar verme sürecine katılım düzeyi yüksek, örgütsel
sinizm düzeyi ise düşüktür. Öğretmenlerin karar verme sürecine katılım ölçeği alt
boyutlarından örgütsel ortam boyutu tüm sinizm boyutları ile negatif orta düzeyde
ilişkili bulunurken bireysel tutum boyutu sadece duyuşsal ve genel sinizm puanlarıyla
düşük düzeyde negatif ilişkili bulunmuştur. Öğretmenlerin karar verme sürecine
katılım genel puanları ile örgütsel sinizm genel puanları orta düzeyde negatif ilişkili
olduğu, karar verme sürecine katılım boyutları olan örgütsel ortam ve bireysel tutumun
birlikte örgütsel sinizmdeki varyansın yaklaşık olarak % 33’ünü açıkladığı bulgusuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education