This study involves bibliometric analysis of the scientific researches
published in STEM education subject area to find out general layout of the
scientific knowledge and scientific communication structure of the field using
an objective method, driven from the data. For this purpose, 2,313 studies
about STEM education, published between 1992 and 2017 were analyzed
bibliometrically and the trend of the last 26 years was revealed. Web of Science Core Collection database was scanned for
“STEM Education” keyword and bibliometric data belonging to the studies were
obtained. The studies were analyzed under the following sub-headings:
number of publications per year, types of publications, language of
publications, citation analysis, country collaborations, Common Citation Networks and concept-topic tendencies. Social
network analysis was employed for determining common citation networks and
concept-topic tendencies. The authors and works, which have been commonly shown
as reference by the studies included in the data set, were also analyzed within
the scope of the study. Thereby, we aimed to identify main authors who have
conducted researches in the subject area and the works that they have
performed, as well as to determine the interactions between them. In addition,
a word analysis was also conducted within the study in order to determine the
concepts used in the researches published in STEM education area and covered in
the data set. As a result of the analysis, collaborations and relationship
patterns were visualized in the form of cognitive maps. In addition, the layout
of the country collaborations, journals, authors, publications and concepts
that form the sources of the citations in the network was evaluated and several
citation bursts for the authors, works and significant journals, in which these
works have been published, were identified.
Çalışmada
STEM eğitimi konu alanında yayımlanan bilimsel araştırmaların bibliyometrik
analizi gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda alana yönelik bilimsel birikimin
iletişim yapısının genel görünümü objektif bir yöntemle, veriye dayalı olarak
ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda, STEM Eğitimi hakkında 1992-2017
yılları arasında yayımlanan 2313 çalışma bibliyometrik açıdan incelenmiş, son
26 yıldaki eğilim ortaya konmuştur. Web of Science Core Collection veri
tabanında “STEM Eğitimi” konu başlığında tarama gerçekleştirilmiş ve
çalışmalara ait bibliyometrik verilere ulaşılmıştır. Çalışmalar; yıllara göre
yayın sayıları, yayın türleri, yayın dilleri, atıf analizleri, ülke
işbirliktelikleri, ortak atıf ağları ile kavram-konu yönelimleri alt
başlıklarında incelenmiştir. Ortak atıf ağları ile kavram-konu yönelimlerinin
belirlenmesinde sosyal ağ analizi kullanılmıştır. Veri setinde yer alan
çalışmaların ortak atıfta bulunduğu yazarlar ve eserler de çalışma kapsamında
incelenmiştir. Böylece, STEM eğitimi
konu alanında araştırmalar yapan önemli yazarların ve meydana getirdikleri
eserlerin belirlenmesi ve aralarındaki etkileşimlerin tespit edilmesi
amaçlanmıştır. Ayrıca çalışmada, STEM eğitimi alanında yayımlanan ve veri
setinde yer alan araştırmalarda kullanılan kavramların belirlenmesi için kelime
analizi gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda işbirliktelikler ve ilişki
örüntüleri bilişsel haritalar şeklinde görselleştirilmiştir. Çalışmada ayrıca
ülke işbirliktelikleri, atıf kaynağı dergiler, yazarlar, yayınlar ile
kavramların ağdaki konumları değerlendirilmiş,
veri setinde yer alan araştırmaların atıfta bulunduğu yazarlara,
eserlere ve bu eserlerin yayımlandığı önemli dergilere yönelik olarak da atıf
patlamaları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education