Vocational education and training (VET) faces a significant transformation after the 2000s, due to the widespread use of automation and artificial intelligence-based production technologies. VET also have other struggles including higher student flow to academic track and higher rate of socioeconomically disadvantaged students in VET institutions. In this context, it is of great importance to improve the school climate of VET institutions. The “1,000 Schools in Vocational Education and Training Project” was initiated by the Ministry of National Education (MoNE) in order to extending the paradigm shift in recent years in VET. This study aims to evaluate how school-based improvements are made across Turkey in the project. The project, which is the largest-scale programme for the improvement of Turkish VET system, covered approximately 25% of VET high schools in Turkey. Within the scope of the project, 1,000 disadvantaged schools based on education indicators were selected. As a part of multi-stage support; more than one hundred thousand students attended academic support programs, and more than four hundred thousand students attended psychosocial support and coping with addiction trainings. The number of participants in pedagogical and leadership skill programme for teachers and school administrators has exceeded three hundred thousand. Parents’ participation in open secondary schools, open high schools and vocational courses was encouraged, and more than 11 thousand parents were ensured to attend these trainings. Within the improving of schools’ physical infrastructure, new laboratories and libraries were established and workshops in schools. The project proofs that the school climate can be improved via multi-stage support and it has become a practical model the "10,000 Schools in Primary Education Project".
Mesleki eğitim, 2000’li yıllar sonrasında otomasyon ve yapay zekâya dayalı üretim teknolojilerinin yaygınlaşması nedeniyle önemli bir değişim sürecinden geçmektedir. Yükseköğretimin evrenselleşmesi ve sağladığı imkânlar dolayısıyla öğrencilerin akademik eğitime yönelmesi mesleki eğitime öğrenci akışını azaltmakta, mesleki eğitimde sosyoekonomik açıdan dezavantajlı öğrencilerin yoğunluğunun daha fazla olmasına yol açmaktadır. Bu bağlamda mesleki eğitim kurumlarının kendi ihtiyaçlarını merkeze alacak şekilde okul ikliminin iyileştirilmesi büyük bir önem teşkil etmektedir. Millî Eğitim Bakanlığı, son yıllarda mesleki eğitimde başlattığı paradigma değişimini daha da ileriye taşımak ve tüm mesleki eğitim kurumlarına yaygınlaştırılması amacıyla Mesleki Eğitimde 1.000 Okul Projesi başlatılmıştır. Bu çalışma, 2021 yılı içinde başarıyla gerçekleştirilen projede yapılan okul temelli iyileştirmelerin ayrıntılarıyla değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Türkiye’de mesleki eğitimin iyileştirilmesi için yapılmış en büyük ölçekli projesi olan çalışma, tüm mesleki ve teknik Anadolu liselerinin yaklaşık %25’ini kapsamına almıştır. Proje kapsamında eğitim göstergelerine göre dezavantajlı olan 1.000 okul seçilmiş, ihtiyaçları gözetilerek okul ikliminin güçlendirilmesi sağlanmıştır. Öğrencilere yönelik akademik destek programlarına yüz binden fazla, psikososyal destek ve bağımlılıkla baş etme eğitimlerine ise dört yüz binden fazla öğrenci katılmıştır. Öğretmen ve okul yöneticilerine yönelik pedagojik ve liderlik becerilerine dair eğitimlere katılım sayısı üç yüz bini aşmıştır. Velilere ulaşılarak açık ortaokul, açık lise ve halk eğitim kurslarına katılımı teşvik edilmiş, on bir binden fazla velinin bu eğitimlere katılımı sağlanmıştır. Okulların fiziki altyapısının iyileştirilmesi için yeni laboratuvarlar kurulmuş, atölyeler yenilenmiş ve tüm okullara kütüphane kurulumu yapılmıştır. Proje, mesleki eğitimde okulların ihtiyaçlarını merkeze alacak şekilde yapılabileceğini göstermiş ve “Temel Eğitimde 10.000 Okul Projesi”ne öncü olmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 22, 2022 |
Publication Date | June 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education