Nedensellik sadece sebep sonuç ilişkisi içinde günlük hayatın bir parçası olarak işlevsel değildir.
Nedensellik kader inancına farklı açılardan bakmak, hatta inançta farklılıklar demektir. Dine girmek, dinden
çıkmak, din değiştirmek demektir. Nedensellik bu kadar mühimdir.
Nedensellik; Sokrates öncesini, Platon’u ve Aristoteles’i de meşgul etmesine yani oldukça köklü bir kavram
olmasına rağmen görsel sanatlar ve edebiyat için keşfi modern zamanlara denk gelir. Fakat kader inancı ile
mukayese genelde eksik bırakıldığı için netice tam anlamıyla felsefî katmana nüfuz etmez. Teorik izahı causa
formalis (form‐neden), causa finalis (amaç‐neden), causa materialis (madde‐neden) ve causa efficiens (etken‐
neden) kapsamında ve Mu’tezile, Kaderiyye, Cebriyye, Eşarî, Maturidi ve Hanîfe mezhepleri ekseninde yapılacak
bir mukayese üstüne kurgulamak ile hem bu eksikliği bir nebze olsun gidermek, hem de tahkiyeli metinler için
bir analiz yöntemi geliştirmek mümkündür. Tahkiyeli üslupta şahıs kadrosu tesis edildikten sonra zaman ve
mekân unsurları üstünde oynamalar yapmak için gayet sağlam bir zemin hazırlayan “nedensellik” için Haldun
Taner’in “Şişhane’ye Yağmur Yapıyordu” hikâyesi gayet başarılı bir misaldir. Teorik izahı bu metne tatbik ile
vermek hem mukayeseyi daha anlaşılır kılacak hem de “Mekânsal ortaklık ve zamansal ardışıklık nedenselliğin
izahında ciddi anlanmada sağlam bir bakış kazanılmasını sağlar mı?” sorusu cevaplanmış olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |