Bu çalışmanın amacı, Sebk-i Hindi üslubu ve somutlaştırma kavramı üzerinden, Şeyh Galip’in Hüsn ü Aşk
adlı mesnevisinde bulunan somutlaştırmaları sunmaktır. Şeyh Galip’in tasavvufu, alegoriyi, sembolizmi bir
arada sunduğu, en önemli eseri olarak kabul edilen, Hüsn ü Aşk adlı eserinde Allah’a ulaşmakta çekilen zorlukları
kişiler üzerinden somutlaştırarak verdiği görülür. Somutlaştırma sanatı edebiyatımızda önemli bir yere sahiptir.
Özellikle divan edebiyatında anlam derinliği, kapalı anlatım, imgeler ön planda tutulur; şiirin gücünü bu somut
anlatımın verdiği düşünülür. Sebk-i Hindi akımı da somut anlatımın ön planda olduğu bir akımdır. Bu akıma
dahil olan sanatçılar aklın yerine hayalleri, açık anlatımın yerine kapalı anlatımı, anlam derinliğini tercih ederler.
Bundan dolayı somutlaştırmanın Sebk-i Hindi üslubu için de önemli bir sanat olduğu, somutlaştırmaya Nedim,
Naili, Fehim gibi Sebk-i Hindi üslubunu tercih eden dönemlerinin önemli şairlerinin şiirlerinde anlamı
zenginleştirmek için sıkça başvurdukları görülür. Bu toplanan bilgiler dahilinde Galip’in, Hüsn ü Aşk
mesnevisinde somutlaştırma örnekleri tespit edilip Şeyh Galip, Hüsn ü Aşk, Sebk-i Hindi ve somutlaştırma
hakkında gerekli bilgiler verildikten sonra Hüsn ü Aşkta bulunan somutlaştırma örnekleri çalışmanın sonunda
sıralanmaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 1 |