Derman İskender Över, 1980 kuşağı şairlerindendir. Şiirleri aykırı söylem, lümpen dil, alt kültür şiiri olarak adlandırılan “Yeraltı Edebiyatı”, “Underground yazını” olarak isimlendirilen edebiyata aittir. Yeraltı Edebiyatı, üzerinde net bir kanıya varılmış, şekilleri ve kalıpları çıkarılmış bir tür değildir. k. İskender’in kendi yaşamı ve yazınıyla ilişkilendirebileceğimiz, “Beat kültürü şiiri”, “Yeraltı Edebiyatı” arasında birlikteliğin izlerini sürmek mümkündür. Bu çalışmada k. İskender’in şiir kitaplarından biri olan Periler Ölürken Özür Diler adlı eseri “Yeraltı Edebiyatı ve Beat Kuşağı şiiri” açısından incelemeye tabi tutulmuştur. Öncelikle bu türün ne olduğu, nasıl algılandığı örneklerle verilmeye çalışılmıştır. Çalışmada J.Kristiva’nın “abject” tanımlaması, Michael Foucault’un özne- iktidar ilişkisi, Mihail Bahtin’in “diyalojizm” kavramı, “Queer” edebiyatı, “Müzik ve Başkaldırı”, argo kullanımı ve Beat kuşağı estetiği bağlamında ve bunların hepsiyle paralel olarak-k. İskender’in özyaşamöyküsü- temel alınmıştır. Şiirlerinde sıklıkla kullandığı; kriminolojik dili, plazma söylemi, akışkanların estetiği ve gotik atmosferi göz önünde bulundurularak, k. İskender sanatı ve kendi söylemiyle “art- genesis”i incelenmiştir.
Bu çalışmamda bana yardımcı olan kıymetli hocam Doç. Dr. Macit Balık'a çok teşekkür ederim. Bu çalışmada bana olan desteklerini hiç esirgemediği için sonsuz teşekkür ederim. Ayrıca dergi editörleri ve kıymetli hocalarıma yazımı yayınlamamda bana yardımcı oldukları teşekkür ederim.
Derman İskender Över is one of the poets of 1980s generation. His poems belong to “Underground Literature” and “Underground writing”, which are named contradictory discourse, lumpen language, and subculture poetry, Underground Literature is not a genre on which a clear opinion has been reached and its shapes and patterns have been specifield. It is possible to trace the unity between “Beat culture poetry” and “Underground Literature”, which we can associate with k. İskender’s own life writing. In this study, one of k. İskender poetry book, Periler Ölürken Özür Diler, was examind, in terms of “Underground Literature and Beat Generation Poetry”. It has been tried to give examples of what this type is and how it is perceived. In thıs study, J. Kristiva’s J. Kristiva’s definition of “abject”, Micheal Foucault’s subject-power relationship, Mihail Bahtin’s concept of “dialogism”, “Quer” literature, “Music and Revolt”, the use of slang and Beat genaration aesthetics in the context and in paralel all of these, the autobiography of k. İskender was taken as the basis. Considering the criminological launguage, plasma discourse, aesthetics of fluids and gothic atmosphere that he frequently used in his poems, the art of k. İskender and his “art-genesis” with his own discourse were examined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |