Social psychological factors exert both direct and indirect influences on children’s development, shaping their behaviors and interactions within various contexts. Recent years have highlighted the need for more comprehensive research approaches that examine the role of social psychological contexts in the process of children's delinquency. While previous studies often focus on isolated factors, such as socio-economic status, family dynamics, or substance use, a holistic approach that integrates the structural and social dimensions of the environment is crucial for effectively addressing these issues.This study aims to review the role of social psychological factors in children's delinquency and synthesize findings from the literature on strategies to mitigate their negative impacts. Specifically, it explores the potential contributions of intervention programs, with a particular emphasis on school-based interventions, in reducing the likelihood of delinquent behavior among children.A key emphasis of this research is the prevention of iatrogenic effects and the avoidance of labeling in intervention programs designed for children at risk of delinquency. By addressing these considerations, the study underscores the importance of fostering positive developmental trajectories for children and adolescents.The insights provided in this review are expected to contribute to future studies by offering a nuanced understanding of the interplay between social psychological factors and delinquency. Moreover, the findings aim to inform the development of more effective intervention strategies and
Sosyal psikolojik faktörler, çocukların gelişimini hem doğrudan hem de dolaylı etkileyerek davranışlarını ve etkileşimlerini şekillendirebilmektedir. Son yıllarda çocukların suça sürüklenme sürecinde sosyal psikolojik bağlamın etkisine yönelik daha kapsamlı yaklaşımlar benimseyen araştırmalara ihtiyaç duyulduğu açıktır. Sosyal bilimciler, genellikle sosyo-ekonomik düzey, aile ilişkileri, madde kullanımı gibi tek bir faktörün olası etkilerine odaklanarak çocukların suça sürüklenmesine etki eden dinamikleri belirlemeye çalışmaktadırlar. Ancak, çevrenin yapısal ve sosyal özelliklerini bütüncül bir perspektifle ele almak ve buna göre müdahalelerde bulunmak, bu sorunlarla etkili bir şekilde mücadele etmek için gereklidir. Bu çalışmanın amacı, çocukların suça sürüklenmesinde etkili olan sosyal psikolojik faktörlere ilişkin sürecin gözden geçirilmesidir. Çocukların suça sürüklenmesi sürecinde yer alan sosyal psikolojik faktörlerin olumsuz etkileriyle başa çıkmada alan yazında yer alan araştırmaların aktarılması bu çalışmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Genel olarak müdahale programlarının, spesifik olarak ise çocukların suça sürüklenmesinde müdahale programlarının olası etkilerinin aktarıldığı bu çalışmada, okul temelli müdahale programlarından da bahsedilmektedir. Suça sürüklenen çocuklara yönelik geliştirelecek müdahale programlarında, iatrojenik zararların önlenmesi ve katılımcıların etiketlenmesinin engellenmesinin önemi, bu çalışmanın vurgulamak istediği bir diğer konudur. Tüm bu özelliklerin ele alınmasının gelecekte gerçekleştirilecek çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu araştırma, çocuk ve ergenlerin olumlu sosyal, psikolojik ve gelişimsel süreçlerine katkı sağlamayı amaçlamakta olup bu amaç doğrultusunda gerçekleştirilecek araştırmalar ve sosyal politikalara yönelik bilgi birikiminin genişletilmesini ve derinleştirilmesini hedeflemektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Social Psychology |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 20, 2025 |
| Submission Date | January 6, 2025 |
| Acceptance Date | January 14, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |