Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı'na (EBA) İlişkin Tutumları

Yıl 2021, , 189 - 202, 25.12.2021
https://doi.org/10.34085/buifd.1012322

Öz

Son yıllarda öğrencilerin öğretim ortamına aktif bir şekilde katıldığı, görsel ve işitsel e-içeriklerle bireysel öğrenmelerin desteklendiği çevrimiçi platformlar yaygınlaşmaya başlamıştır. Bu çerçevede ülkemizde “Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi” (FATİH) projesi kapsamında 2012’de “Eğitim Bilişim Ağı” (EBA) kurulmuştur. EBA’da örgün eğitimde yer alan tüm derslerle ilgili, her sınıf seviyesinde doğru ve güvenilir e-içerikler sunulmakta ve öğretmenlere içerik hazırlama imkânı tanınmaktadır. EBA’da din öğretimine yönelik olarak Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin kullanabileceği içeriklere de yer verilmektedir. Bu çalışmada Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin EBA’ya ilişkin tutumlarının cinsiyet, yaş, hizmet yılı, çalışılan okul türü ve mezun olunan yükseköğretim programı değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Nicel araştırma türünde olan çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri ülke genelinde görev yapan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle ve anket tekniğiyle toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Uğurlu ve Gürsoy tarafından geliştirilen “Eğitim Bilişim Ağı Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 25 programıyla analiz edilmiştir. Çalışmada ulaşılan sonuçlara göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin EBA’ya ilişkin tutumları olumludur. Öğretmenlerin tutumlarında cinsiyet, yaş, çalışılan okul türü ve mezun olunan yükseköğretim programı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık oluşmamıştır. Hizmet yılı düşük olan öğretmenlerin daha olumlu tutuma sahip olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Aztekin, Beytullah. Öğretmenleri̇n Eği̇ti̇m Bi̇li̇şi̇m Ağı’na Yöneli̇k Farkındalık Düzeyleri̇ Ve Tutumları Arasındaki̇ İli̇şki̇ni̇n İncelenmesi̇. Zonguldak: Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Bayyiğit Teker, Şeyma. Öğretmenleri̇n Teknoloji̇k Pedagoji̇k Alan Bi̇lgi̇si̇ (TPAB) Yeterli̇li̇kleri̇ İle Eği̇ti̇m Bi̇li̇şi̇m Aği (EBA) Kullanimina Yöneli̇k Tutumlari Arasindaki̇ İli̇şki̇. Balıkesir: Balikesi̇r Üni̇versi̇tesi̇, Fen Bi̇li̇mleri̇ Ensti̇tüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Becit İşçitürk, Gökçe - Turan, Emine Zehra. “Di̇n Kültürü ve Ahlak Bi̇lgi̇si̇ Öğretmenleri̇ni̇n Eği̇ti̇m Bi̇li̇şi̇m Aği’na İli̇şki̇n Görüşleri”. Turkish Studies 13/29 (2018), 35-45. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14299
  • Büyüköztürk, Şener vd. Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi, 26. Basım, 2019.
  • Coşkunserçe, Ozan - İşçi̇türk, Gökçe Becit. “Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Platformu Hakkında Öğrencilerin Farkındalığının Artırılmasına Yönelik Bir Durum Çalışması”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7/1 (2019), 260-276.
  • Çakmak, Zafer - Taşkıran, Cengiz. “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Perspektifinden Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Platformu”. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2017/9 (2017), 284-295.
  • Doğan, Recai. “Cumhuriyet Dönemi İlahiyat Fakülteleri/Din Yükseköğretim: Tarihsel Gelişimi Problemleri ve Geleceği”. Türkiye’de Dinler Tarihinin Kurumsallaşması Sürecinde Prof. Dr. Abdurrahman Küçük. ed. Ahmet Hikmet Eroğlu. 231-250. Ankara: Berikan Yayınevi, 2016.
  • Kaptan, Saim. Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık, 11. Basım, 1998.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın, 26. Basım, 2014.
  • Karasu, Teceli. “İmam Hatip Meslek ve DİKAP Dersi Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) İle İlgili Görüşleri” 7/2 (2018), 925-943.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı. “Fatih Projesi”. Erişim 17 Nisan 2021. http://fatihprojesi.meb.gov.tr
  • Şireci, Murat. Öğretmenlerin EBA Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Tabachnick, Barabara G. - Fidell, Linda S. Using Multivarite Statistics. Boston: Pearson, 6. Basım, 2013.
  • Uğurlu, Burcu - Gürsoy, Gülden. “Eği̇ti̇m Bi̇li̇şi̇m Ağı Tutum Ölçeği̇ Geli̇şti̇rme Çalişmasi”. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 8/2 (2018), 35-66. https://doi.org/10.17943/etku.349499
  • Varışoğlu, Behice. “Öğretmenleri̇n Eği̇ti̇m Bi̇li̇şi̇m Ağı (EBA) Tutumlarının İncelenmesi̇”. Turkish Studies-Social Sciences 14/6 (2019), 3511-3521. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.39294

Attitudes of Religious Culture and Ethics Teachers Towards Education Informatics Network (EBA)

Yıl 2021, , 189 - 202, 25.12.2021
https://doi.org/10.34085/buifd.1012322

Öz

In recent years, online platforms have become widespread, where students actively participate in the teaching environment and individual learning is supported with visual and auditory e-contents. In this context, the "Education Informatics Network" (EBA) was established in 2012 within the scope of the "Movement to Increase Opportunities and Improve Technology" (FATIH) project in our country. In EBA, accurate and reliable e-contents are offered at all grade levels regarding all courses in formal education, and teachers are given the opportunity to prepare content. EBA also includes content that can be used by Religious Culture and Moral Knowledge teachers for religious education. In this study, it is aimed to examine the attitudes of Religious Culture and Moral Knowledge teachers towards EBA according to the variables of gender, age, years of service, type of school and graduated higher education program. The relational survey model was used in the study, which is in the type of quantitative research. Research data were collected from Religious Culture and Moral Knowledge teachers working throughout the country by simple random sampling method and survey technique. “Education Information Network Attitude Scale” developed by Uğurlu and Gürsoy was used as a data collection tool in the research. Research data were analyzed with SPSS 25 program. According to the results obtained in the study, the attitudes of Religious Culture and Moral Knowledge teachers towards EBA are positive. There was no significant difference in the attitudes of the teachers according to the variables of gender, age, type of school and graduated higher education program. It has been observed that teachers with low years of service have more positive attitudes.

Kaynakça

  • Aztekin, Beytullah. Öğretmenleri̇n Eği̇ti̇m Bi̇li̇şi̇m Ağı’na Yöneli̇k Farkındalık Düzeyleri̇ Ve Tutumları Arasındaki̇ İli̇şki̇ni̇n İncelenmesi̇. Zonguldak: Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Bayyiğit Teker, Şeyma. Öğretmenleri̇n Teknoloji̇k Pedagoji̇k Alan Bi̇lgi̇si̇ (TPAB) Yeterli̇li̇kleri̇ İle Eği̇ti̇m Bi̇li̇şi̇m Aği (EBA) Kullanimina Yöneli̇k Tutumlari Arasindaki̇ İli̇şki̇. Balıkesir: Balikesi̇r Üni̇versi̇tesi̇, Fen Bi̇li̇mleri̇ Ensti̇tüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Becit İşçitürk, Gökçe - Turan, Emine Zehra. “Di̇n Kültürü ve Ahlak Bi̇lgi̇si̇ Öğretmenleri̇ni̇n Eği̇ti̇m Bi̇li̇şi̇m Aği’na İli̇şki̇n Görüşleri”. Turkish Studies 13/29 (2018), 35-45. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14299
  • Büyüköztürk, Şener vd. Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi, 26. Basım, 2019.
  • Coşkunserçe, Ozan - İşçi̇türk, Gökçe Becit. “Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Platformu Hakkında Öğrencilerin Farkındalığının Artırılmasına Yönelik Bir Durum Çalışması”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7/1 (2019), 260-276.
  • Çakmak, Zafer - Taşkıran, Cengiz. “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Perspektifinden Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Platformu”. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2017/9 (2017), 284-295.
  • Doğan, Recai. “Cumhuriyet Dönemi İlahiyat Fakülteleri/Din Yükseköğretim: Tarihsel Gelişimi Problemleri ve Geleceği”. Türkiye’de Dinler Tarihinin Kurumsallaşması Sürecinde Prof. Dr. Abdurrahman Küçük. ed. Ahmet Hikmet Eroğlu. 231-250. Ankara: Berikan Yayınevi, 2016.
  • Kaptan, Saim. Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık, 11. Basım, 1998.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın, 26. Basım, 2014.
  • Karasu, Teceli. “İmam Hatip Meslek ve DİKAP Dersi Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) İle İlgili Görüşleri” 7/2 (2018), 925-943.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı. “Fatih Projesi”. Erişim 17 Nisan 2021. http://fatihprojesi.meb.gov.tr
  • Şireci, Murat. Öğretmenlerin EBA Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Tabachnick, Barabara G. - Fidell, Linda S. Using Multivarite Statistics. Boston: Pearson, 6. Basım, 2013.
  • Uğurlu, Burcu - Gürsoy, Gülden. “Eği̇ti̇m Bi̇li̇şi̇m Ağı Tutum Ölçeği̇ Geli̇şti̇rme Çalişmasi”. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 8/2 (2018), 35-66. https://doi.org/10.17943/etku.349499
  • Varışoğlu, Behice. “Öğretmenleri̇n Eği̇ti̇m Bi̇li̇şi̇m Ağı (EBA) Tutumlarının İncelenmesi̇”. Turkish Studies-Social Sciences 14/6 (2019), 3511-3521. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.39294
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri, Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Yıldız 0000-0002-4548-0648

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2021
Kabul Tarihi 10 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

ISNAD Yıldız, Mehmet. “Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) İlişkin Tutumları”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi -/18 (Aralık 2021), 189-202. https://doi.org/10.34085/buifd.1012322.


Crossref Sponsored Member Badge  Crossref Cited-by logo        13970    13971   13972    13973  13974  

Creative Commons Lisansı
        

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.