Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Oyunlarda İslamofobik Unsurlar

Yıl 2022, , 107 - 129, 25.06.2022
https://doi.org/10.34085/buifd.1096738

Öz

Günümüzde, İslamofobinin empoze edilmesinde çeşitli ortamlar kullanılmaktadır. Medya, sosyal medya, gazete, dizi ve filmler gibi birçok ortam üzerinden İslamofobi savunuculuğu yapılabildiği gibi, dijital oyunlar üzerinden de bu durum gerçekleştirilmektedir. Dijital oyunlarda yer alan İslamofobik unsurların belirlenmesi açısından ele alınan bu çalışma tanımlayıcı bir çalışmadır. Araştırmanın temel amacı, dijital oyunlar içerisinde yer alan, dinî ve ahlaki kurallarla çatışan, İslamofobik algıyı besleyen unsurların tespit edilmesidir. Dijital oyunlar incelendiğinde birçok İslamofobik unsurun var olduğu tespit edilmiştir. Oyunlarda bu unsurların gizli ya da açık bir şekilde ortaya konulduğu görülmüştür. Oyun boyunca yerine getirilmesi gereken kuralların, bölümü geçmek için yapılması gerekli hareketlerin, İslam dini özelinde bakıldığında İslamofobik unsurları ihtiva eden hususlar olduğu belirlenmiştir. Araştırmada oyunlarda yer alan İslamofobik unsurların, kullanıcıların sosyalleşme biçimine etkileri, gerçek dışı algı olup olmadıkları ve bu unsurların İslamofobik algıyı ne şekilde beslediği konuları üzerinden değerlendirme yapılmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Aba Psikoloji. ‘‘Bilgisayar Oyunlarının Çocuklar Üzerindeki Etkileri’’. Youtube. Yayın Tarihi 26 Aralık 2019. https://youtu.be/BEACNm7-M5c
  • Akbulut, Hasan. ‘‘Gelenekselden Dijitale, Mekândan Uzama Oyun Kültürü’’. Dijital Oyun Rehberi Oyun Tasarımı Türler ve Oyuncu. der. Mutlu Binark vd. 25-81. İstanbul: Kalkedon Yayınları, 2009.
  • Apaydın, H. Yunus. ‘‘Tesettür’’. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 40/538-543. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2011.
  • Arslan, Aysel. ‘‘Geçmişten Günümüze Uzanan Süreçte Oyun ve Oyuncaklardaki Farklılaşmanın İncelenmesi (Sivas İli Örneklemi)’’. International e-Journal of Educational Studies 1/2 (2017), 69-87.
  • Bergonse, Rafaello. ‘‘Fifty Years on, What Exactly is a Videogame? An Essentialistic Defnitional Approach’’. The Computer Games Journal 6/4 (2017), 239-255.
  • Binark, Mutlu (der.). Yeni Medya Çalışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları, 2007.
  • Bu Bir Oyun. ‘‘PUBG Hangi Ülkenin Oyunu’’. Erişim 14 Mart 2022. https://bubiroyun.com/pubg-hangi-ulkenin-oyunu/
  • Büyükbaykal, Ceyda Ilgaz – Cansabuncu, İnci Abay. ‘‘Türkiye’de Yeni Medya Ortamı ve Dijital Oyun Olgusu’’. Yeni Medya Elektronik Dergisi 4/1 (2020), 1-9.
  • Canlı Haber. ‘‘Pubg Mobile, 1 Milyar İndirmeyi Geçti’’. Erişim 13 Mart 2022. https://www.canlihaber.com/haber/6811751/pubg-mobile-1-milyar-indirmeyi-gecti
  • Certel, Hüseyin. ‘‘Din-İletişim İlişkisi ve Dinî İletişim Engelleri’’. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2/21 (2008), 127-158.
  • Cıngı, Mustafa. ‘‘Dijital Oyunseverlerin İslamofobi İçerikli Oyunlara Bakışı’’. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 1/1 (2018), 49-72.
  • CNN Türk. ‘‘Ben Pokemon'um Deyip Camdan Atlamıştı: İşte Son Hali’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.cnnturk.com/yasam/ben-pokemonum-deyip-camdan-atlamisti-iste-son-hali?page=1
  • Crawford, Chris. The Art of Computer Game Design. PDF: Osborne/ McGraw-Hill, 2014. https://archive.org/details/artofcomputergam00chri/page/n3/mode/2up
  • Çalış, Murat. Bilgisayar Oyunlarında Yer Alan Tarihi-Kültürel Ögelerin İncelenmesi ve Bir Uygulama Çalışması. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Çalışandemir, Fatma vd. ‘‘Çocukların Cinsel Eğitimi: Geçmişten Günümüze Bir Bakış’’. Eğitim ve Bilim 33/150 (2008), 14-27.
  • Çelebi, Engin. ‘‘Oyun Bağımlılığının Sosyalleşme Sürecine Yönelik Motivasyon Üzerindeki Rolü’’. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8/1 (2020), 643-668.
  • Çoştu, Yakup. Toplumsallaşma ve Dindarlık (Samsun Örneği). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 2011.
  • Çoştu, Yakup. “Toplumsallaşma Kavramı Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 9 / 2 (Nisan 2009), 117-140.
  • Dijital Oyunlar Bilgi Platformu. ‘‘Dijital Oyunlarda Mesajlaşmaya Dikkat’’. Erişim 15 Mart 2022. https://guvenlioyna.org.tr/haber-detay/dijital-oyunlarda-mesajlasmaya-dikkat
  • Ekip Norma Razon. ‘‘Okul Öncesi Çocuk ve Cinsel Eğitim’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.ekipnormarazon.com/makalelerimiz/egitim/okul-oncesi-cocuk-ve-cinsel-egitim/#:~:text=Cinsel%20e%C4%9Fitime%20ne%20zaman%20ba%C5%9Flanmal%C4%B1d%C4%B1r,ve%20olgunluk%20d%C3%BCzeyine%20uygun%20olsun.
  • Göldağ, Battal. ‘‘Dijital Oyunlar: Olumlu ve Olumsuz Etkileri’’. III. Uluslararası Battalgazi Bilimsel Çalışmalar Kongresi. ed. Mustafa Talas. 121-133. Malatya: İspec Yayınevi, 2019.
  • Gülsoy, Sait. ‘‘Oyun, Kültür ve Zaman’’. Ankara Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 62 (Haziran 2019), 317-337.
  • Huizinga, Johan. Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. çev. Mehmet Ali Kılıçbay. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 4. Basım, 2013.
  • Hürriyet. ‘‘Pubg Kendi Rekorunu Kırdı, 70 Milyondan Fazla Sattı’’. Erişim 14 Mart 2022. https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/pubg-kendi-rekorunu-kirdi-70-milyondan-fazla-satti 41564935
  • IGN Türkiye. ‘‘Activion Yeni Bir Call of Duty Oyununu Duyurdu’’. Erişim 15 Mart 2022. https://tr.ign.com/call-of-duty-modern-warfare/112473/news/activion-yeni-bir-call-of-duty-oyununu-duyurdu
  • İnanç, Banu Yazgan - Yerlikaya, Esef Ercüment. Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 8. Baskı, 2014.
  • Kalaycı, Batuhan - Ulusal, Dilek. ‘‘Bilgisayar Oyunlarında İslamofobi’’. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 1/2 (2018), 36-42.
  • Karaduman, Murad - Aciyan, Elif Pınar. ‘‘Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı Bağlamında Dijital Oyunlar ve Bağımlılık Üzerine Bir Değerlendirme’’. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22/ 1 (2020), 453-472.
  • Kayadibi, Fahri. ‘‘İslâm Dini Terör ve Şiddete Karşıdır’’. İstanbul Journal of Sociological Studies 36 (Eylül 2011), 15-25.
  • Kulaksızoğlu, Adnan. Ergenlik Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 20. Basım, 2018.
  • Lean, Nathan. İslamofobi Endüstrisi. çev. İbrahim Yılmaz. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 3. Baskı, 2019.
  • Merlin’in Kazanı. ‘‘Resident Evil Serisi Dünya Çapında 100 Milyon Adet Sattı’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.merlininkazani.com/resident-evil-serisi-dunya-capinda-100-milyon-adet-satti-haber-110684
  • Nergis Televizyonu (NTV). ‘‘Oyunlardaki Büyük Tehlike: Sohbetler Nefret Yaymak İçin Kullanılıyor’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.ntv.com.tr/galeri/teknoloji/oyunlardaki-buyuk-tehlike-sohbetler-nefret-yaymak-icin-kullaniliyor,njKf_q58wkKGO7Eej42fMA/vCZgVNrlB0yE0IGnjryoSw
  • Oyun Gezer. ‘‘Dünden Bugüne Resident Evil Serisi’’. Erişim 15 Mart 2022. https://oyungezer.com.tr/haber/dunden-bugune-resident-evil-serisi/detay
  • Oyun Tasarımcıları, Geliştiricileri, Yapım ve Yayımcıları Derneği (OYUNDER). ‘‘Ülkemizde ve Dünyada Dijital Oyunlar Sektörü Hakkında Genel Rapor’’. Erişim 14 Mart 2022. https://www.slideshare.net/OYUNDER/turkiyede-ve-dunyadadijitaloyunlarsektoruhakkindagenelrapor
  • Psikosanat. ‘‘Çocukların Oyunu Algılayışı’’. Erişim 14 Mart 2022. https://www.psikosanat.com.tr/cocuklarin-oyunu-algilayisi/
  • Rapeepisarn, Kowit vd. ‘‘The Relationship between Game Genres, Learning Techniques and Learning Styles in Educational Computer Games’’. Technologies for E-Learning and Digital Entertainment, Lecture Notes in Computer Science 5093 (2008), 497-508.
  • Samancı, Osman - Uçan, Ziya. ‘‘Çocuklarda Sosyal Beceri Eğitimi’’. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21/1 (2017), 281-288.
  • Sarıaslan, Fatma Kurt. İslamofobi Batı Literatüründe İslam Algısı ve İslamofobi. İstanbul: Onto Yayınları, 2018.
  • Shift Delete.Net. ‘‘Geçmişten Günümüze Call of Duty!’’. Erişim 15 Mart 2022. https://shiftdelete.net/call-of-duty-tarihcesi
  • Steam. ‘‘Call of Duty 2’’. Erişim 15 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/2630/Call_of_Duty_2/?l=turkish
  • Steam. ‘‘Call of Duty: Black Ops II’’. Erişim 15 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/202970/Call_of_Duty_Black_Ops_II/
  • Steam. ‘‘Call of Duty: Modern Warfare 2’’. Erişim 15 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/10180/Call_of_Duty_Modern_Warfare_2/?l=turkish
  • Steam. ‘‘Pubg: Battlegrounds’’. Erişim 14 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/578080/PUBG_BATTLEGROUNDS/
  • Steam. ‘‘Resident Evil 4’’. Erişim 15 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/254700/Resident_Evil_4/?l=turkish
  • Steam. ‘‘Resident Evil 5’’. Erişim 15 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/21690/Resident_Evil_5/
  • Strategyturk. ‘‘Dünden Bugüne Resident Evil’’. Erişim 15 Mart 2022. https://forum.strategyturk.com/konu-konu-dizisi-dunden-bugune-resident-evil-serisi
  • T.C Gençlik ve Spor Bakanlığı. ‘‘Bilgisayar Oyunlarında İslamofobi’’. Erişim 13 Mart 2022. https://ghkkizilcaihoo.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/05/03/763876/dosyalar/2021_01/03225717_Bilgisayar_OyunlarYnda_Yslamofobi.pdf
  • Topaloğlu, Bekir. ‘‘Âhiret’’. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 1/543-548. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1988.
  • Topbasan, Veli. Dijital İllüstrasyon ve Bilgisayar Oyunlarında Karakter Tasarım. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Erişim 13 Mart 2022. https://sozluk.gov.tr/
  • Uysal, Arda. Üç Boyutlu Bilgisayar Oyunları Görsel Tasarımı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Webhakim. ‘‘Skandal Puta Tapma Ritüeli Getirildi! Pubg ’ye Büyük Tepki!’’. Erişim 15 Mart 2022. https://webhakim.com/skandal-puta-tapma-ritueli-getirildi-pubgye-buyuk-tepki.html
  • Webtekno. ‘‘Call of Duty Serisi Toplamda 175 Milyon’dan Fazla Kopya Sattı!’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.webtekno.com/oyun/call-of-duty-serisi-toplamda-175-milyon-dan-fazla-kopya-satti-h6222.html
  • Webtekno. ‘‘Pubg, Oyuna Giriş Ekranında Radikal Değişiklikler Yapıyor’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.webtekno.com/pubg-oyuna-giris-ekraninda-radikal-degisiklikler-yapiyor-h39876.html#!
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 45. Basım, 2021.

Islamophobic Samples in Digital Games

Yıl 2022, , 107 - 129, 25.06.2022
https://doi.org/10.34085/buifd.1096738

Öz

At the present time, various platforms are used to impose Islamophobia. Islamophobia can be advocated not only through media, social media, newspapers, TV series, and movies but also through digital games. This paper which is addressed to determine the Islamophobic elements in digital games is descriptive research. The main purpose of the research is to determine the elements which conflict with the religious and moral rules and feed Islamophobic perception in digital games. When digital games are analysed, many Islamophobic samples are determined. It has been seen that these elements are secretly or clearly revealed in games. When viewed specifically in the religion of Islam, it has been determined that the conditions that need to be completed, and the actions that must be done to pass the section during games are the issues that contain Islamophobic issues. In the paper, it has been tried to evaluate the effects of the Islamophobic samples in games on the socialization of the users, whether they are unrealistic perceptions, and how these elements feed the Islamophobic perception.

Kaynakça

  • Aba Psikoloji. ‘‘Bilgisayar Oyunlarının Çocuklar Üzerindeki Etkileri’’. Youtube. Yayın Tarihi 26 Aralık 2019. https://youtu.be/BEACNm7-M5c
  • Akbulut, Hasan. ‘‘Gelenekselden Dijitale, Mekândan Uzama Oyun Kültürü’’. Dijital Oyun Rehberi Oyun Tasarımı Türler ve Oyuncu. der. Mutlu Binark vd. 25-81. İstanbul: Kalkedon Yayınları, 2009.
  • Apaydın, H. Yunus. ‘‘Tesettür’’. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 40/538-543. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2011.
  • Arslan, Aysel. ‘‘Geçmişten Günümüze Uzanan Süreçte Oyun ve Oyuncaklardaki Farklılaşmanın İncelenmesi (Sivas İli Örneklemi)’’. International e-Journal of Educational Studies 1/2 (2017), 69-87.
  • Bergonse, Rafaello. ‘‘Fifty Years on, What Exactly is a Videogame? An Essentialistic Defnitional Approach’’. The Computer Games Journal 6/4 (2017), 239-255.
  • Binark, Mutlu (der.). Yeni Medya Çalışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları, 2007.
  • Bu Bir Oyun. ‘‘PUBG Hangi Ülkenin Oyunu’’. Erişim 14 Mart 2022. https://bubiroyun.com/pubg-hangi-ulkenin-oyunu/
  • Büyükbaykal, Ceyda Ilgaz – Cansabuncu, İnci Abay. ‘‘Türkiye’de Yeni Medya Ortamı ve Dijital Oyun Olgusu’’. Yeni Medya Elektronik Dergisi 4/1 (2020), 1-9.
  • Canlı Haber. ‘‘Pubg Mobile, 1 Milyar İndirmeyi Geçti’’. Erişim 13 Mart 2022. https://www.canlihaber.com/haber/6811751/pubg-mobile-1-milyar-indirmeyi-gecti
  • Certel, Hüseyin. ‘‘Din-İletişim İlişkisi ve Dinî İletişim Engelleri’’. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2/21 (2008), 127-158.
  • Cıngı, Mustafa. ‘‘Dijital Oyunseverlerin İslamofobi İçerikli Oyunlara Bakışı’’. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 1/1 (2018), 49-72.
  • CNN Türk. ‘‘Ben Pokemon'um Deyip Camdan Atlamıştı: İşte Son Hali’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.cnnturk.com/yasam/ben-pokemonum-deyip-camdan-atlamisti-iste-son-hali?page=1
  • Crawford, Chris. The Art of Computer Game Design. PDF: Osborne/ McGraw-Hill, 2014. https://archive.org/details/artofcomputergam00chri/page/n3/mode/2up
  • Çalış, Murat. Bilgisayar Oyunlarında Yer Alan Tarihi-Kültürel Ögelerin İncelenmesi ve Bir Uygulama Çalışması. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Çalışandemir, Fatma vd. ‘‘Çocukların Cinsel Eğitimi: Geçmişten Günümüze Bir Bakış’’. Eğitim ve Bilim 33/150 (2008), 14-27.
  • Çelebi, Engin. ‘‘Oyun Bağımlılığının Sosyalleşme Sürecine Yönelik Motivasyon Üzerindeki Rolü’’. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8/1 (2020), 643-668.
  • Çoştu, Yakup. Toplumsallaşma ve Dindarlık (Samsun Örneği). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 2011.
  • Çoştu, Yakup. “Toplumsallaşma Kavramı Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 9 / 2 (Nisan 2009), 117-140.
  • Dijital Oyunlar Bilgi Platformu. ‘‘Dijital Oyunlarda Mesajlaşmaya Dikkat’’. Erişim 15 Mart 2022. https://guvenlioyna.org.tr/haber-detay/dijital-oyunlarda-mesajlasmaya-dikkat
  • Ekip Norma Razon. ‘‘Okul Öncesi Çocuk ve Cinsel Eğitim’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.ekipnormarazon.com/makalelerimiz/egitim/okul-oncesi-cocuk-ve-cinsel-egitim/#:~:text=Cinsel%20e%C4%9Fitime%20ne%20zaman%20ba%C5%9Flanmal%C4%B1d%C4%B1r,ve%20olgunluk%20d%C3%BCzeyine%20uygun%20olsun.
  • Göldağ, Battal. ‘‘Dijital Oyunlar: Olumlu ve Olumsuz Etkileri’’. III. Uluslararası Battalgazi Bilimsel Çalışmalar Kongresi. ed. Mustafa Talas. 121-133. Malatya: İspec Yayınevi, 2019.
  • Gülsoy, Sait. ‘‘Oyun, Kültür ve Zaman’’. Ankara Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 62 (Haziran 2019), 317-337.
  • Huizinga, Johan. Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. çev. Mehmet Ali Kılıçbay. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 4. Basım, 2013.
  • Hürriyet. ‘‘Pubg Kendi Rekorunu Kırdı, 70 Milyondan Fazla Sattı’’. Erişim 14 Mart 2022. https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/pubg-kendi-rekorunu-kirdi-70-milyondan-fazla-satti 41564935
  • IGN Türkiye. ‘‘Activion Yeni Bir Call of Duty Oyununu Duyurdu’’. Erişim 15 Mart 2022. https://tr.ign.com/call-of-duty-modern-warfare/112473/news/activion-yeni-bir-call-of-duty-oyununu-duyurdu
  • İnanç, Banu Yazgan - Yerlikaya, Esef Ercüment. Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 8. Baskı, 2014.
  • Kalaycı, Batuhan - Ulusal, Dilek. ‘‘Bilgisayar Oyunlarında İslamofobi’’. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 1/2 (2018), 36-42.
  • Karaduman, Murad - Aciyan, Elif Pınar. ‘‘Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı Bağlamında Dijital Oyunlar ve Bağımlılık Üzerine Bir Değerlendirme’’. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22/ 1 (2020), 453-472.
  • Kayadibi, Fahri. ‘‘İslâm Dini Terör ve Şiddete Karşıdır’’. İstanbul Journal of Sociological Studies 36 (Eylül 2011), 15-25.
  • Kulaksızoğlu, Adnan. Ergenlik Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 20. Basım, 2018.
  • Lean, Nathan. İslamofobi Endüstrisi. çev. İbrahim Yılmaz. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 3. Baskı, 2019.
  • Merlin’in Kazanı. ‘‘Resident Evil Serisi Dünya Çapında 100 Milyon Adet Sattı’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.merlininkazani.com/resident-evil-serisi-dunya-capinda-100-milyon-adet-satti-haber-110684
  • Nergis Televizyonu (NTV). ‘‘Oyunlardaki Büyük Tehlike: Sohbetler Nefret Yaymak İçin Kullanılıyor’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.ntv.com.tr/galeri/teknoloji/oyunlardaki-buyuk-tehlike-sohbetler-nefret-yaymak-icin-kullaniliyor,njKf_q58wkKGO7Eej42fMA/vCZgVNrlB0yE0IGnjryoSw
  • Oyun Gezer. ‘‘Dünden Bugüne Resident Evil Serisi’’. Erişim 15 Mart 2022. https://oyungezer.com.tr/haber/dunden-bugune-resident-evil-serisi/detay
  • Oyun Tasarımcıları, Geliştiricileri, Yapım ve Yayımcıları Derneği (OYUNDER). ‘‘Ülkemizde ve Dünyada Dijital Oyunlar Sektörü Hakkında Genel Rapor’’. Erişim 14 Mart 2022. https://www.slideshare.net/OYUNDER/turkiyede-ve-dunyadadijitaloyunlarsektoruhakkindagenelrapor
  • Psikosanat. ‘‘Çocukların Oyunu Algılayışı’’. Erişim 14 Mart 2022. https://www.psikosanat.com.tr/cocuklarin-oyunu-algilayisi/
  • Rapeepisarn, Kowit vd. ‘‘The Relationship between Game Genres, Learning Techniques and Learning Styles in Educational Computer Games’’. Technologies for E-Learning and Digital Entertainment, Lecture Notes in Computer Science 5093 (2008), 497-508.
  • Samancı, Osman - Uçan, Ziya. ‘‘Çocuklarda Sosyal Beceri Eğitimi’’. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21/1 (2017), 281-288.
  • Sarıaslan, Fatma Kurt. İslamofobi Batı Literatüründe İslam Algısı ve İslamofobi. İstanbul: Onto Yayınları, 2018.
  • Shift Delete.Net. ‘‘Geçmişten Günümüze Call of Duty!’’. Erişim 15 Mart 2022. https://shiftdelete.net/call-of-duty-tarihcesi
  • Steam. ‘‘Call of Duty 2’’. Erişim 15 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/2630/Call_of_Duty_2/?l=turkish
  • Steam. ‘‘Call of Duty: Black Ops II’’. Erişim 15 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/202970/Call_of_Duty_Black_Ops_II/
  • Steam. ‘‘Call of Duty: Modern Warfare 2’’. Erişim 15 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/10180/Call_of_Duty_Modern_Warfare_2/?l=turkish
  • Steam. ‘‘Pubg: Battlegrounds’’. Erişim 14 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/578080/PUBG_BATTLEGROUNDS/
  • Steam. ‘‘Resident Evil 4’’. Erişim 15 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/254700/Resident_Evil_4/?l=turkish
  • Steam. ‘‘Resident Evil 5’’. Erişim 15 Mart 2022. https://store.steampowered.com/app/21690/Resident_Evil_5/
  • Strategyturk. ‘‘Dünden Bugüne Resident Evil’’. Erişim 15 Mart 2022. https://forum.strategyturk.com/konu-konu-dizisi-dunden-bugune-resident-evil-serisi
  • T.C Gençlik ve Spor Bakanlığı. ‘‘Bilgisayar Oyunlarında İslamofobi’’. Erişim 13 Mart 2022. https://ghkkizilcaihoo.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/05/03/763876/dosyalar/2021_01/03225717_Bilgisayar_OyunlarYnda_Yslamofobi.pdf
  • Topaloğlu, Bekir. ‘‘Âhiret’’. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 1/543-548. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1988.
  • Topbasan, Veli. Dijital İllüstrasyon ve Bilgisayar Oyunlarında Karakter Tasarım. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Erişim 13 Mart 2022. https://sozluk.gov.tr/
  • Uysal, Arda. Üç Boyutlu Bilgisayar Oyunları Görsel Tasarımı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Webhakim. ‘‘Skandal Puta Tapma Ritüeli Getirildi! Pubg ’ye Büyük Tepki!’’. Erişim 15 Mart 2022. https://webhakim.com/skandal-puta-tapma-ritueli-getirildi-pubgye-buyuk-tepki.html
  • Webtekno. ‘‘Call of Duty Serisi Toplamda 175 Milyon’dan Fazla Kopya Sattı!’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.webtekno.com/oyun/call-of-duty-serisi-toplamda-175-milyon-dan-fazla-kopya-satti-h6222.html
  • Webtekno. ‘‘Pubg, Oyuna Giriş Ekranında Radikal Değişiklikler Yapıyor’’. Erişim 15 Mart 2022. https://www.webtekno.com/pubg-oyuna-giris-ekraninda-radikal-degisiklikler-yapiyor-h39876.html#!
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 45. Basım, 2021.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sema Gürsoy 0000-0002-6009-3849

Yakup Çoştu 0000-0002-5672-9226

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 31 Mart 2022
Kabul Tarihi 22 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

ISNAD Gürsoy, Sema - Çoştu, Yakup. “Dijital Oyunlarda İslamofobik Unsurlar”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi -/19 (Haziran 2022), 107-129. https://doi.org/10.34085/buifd.1096738.


Crossref Sponsored Member Badge  Crossref Cited-by logo        13970    13971   13972    13973  13974  

Creative Commons Lisansı
        

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.