Abstract
The
examination is an important part of the education process, which aims to
determine the informational needs of the target group as well as to identify
and reinforce the achievements of the process. Arabic language grammarians, who
were aware of this significance, have developed a method called el-ihbâr bi'l-lezi in addition to
different methods such as lugaz, oral
questions and analysis of ambiguous phrases to determine the grammatical
dominance and needs of the subjects.
This method
was commonly defined as “to inform the ism-i
mevsûl or elif lam, whose main
element is ellezi, about the element
that is desired to be emphasized” In this method, which is associated with
several aspects of grammar, other familiar ism-i
mevsûl such as (اللذان،
الذين، التي، اللتان، اللات) in addition to (الذي) are also used.
The aim of the
present study was to introduce the system called “al-ihbar bi'l-lezî” which is widely used in a certain period and
which could be found in a significant section of classical works but lost its
significance due to certain reasons and could not be found in contemporary
literary works, to determine its contribution to language education and the
above mentioned reasons to inform those interested in the topic.
el-Ihbâr bi’l-lezî Ism-i mevsûl Ellezî Classical examination methods in Arabic language Ibn Mâlik
Öz
Hedef kitlenin bilgi ihtiyacının belirlenmesinin
yanı sıra eğitim sürecindeki kazanımlarının ortaya konulmasını ve pekiştirilmesini
de amaçlayan sınav, eğitim sürecinin önemli bir parçasıdır. Bu önemin farkında
olan Arap dili gramercileri muhatabın gramer konularına hâkimiyetini ve
ihtiyacını belirlemek amacıyla lugaz, şifahî soru, muğlak ibarelerin çözümlenmesi
gibi farklı metotların yanı sıra el-İhbâr bi’l-lezî adıyla anılan bir
metot geliştirmişlerdir.
Söz konusu metot yaygın olarak; “Vurgulanmak
istenen öğeyi, ana unsuru ellezî olan ism-i mevsûllara veya elif lâm’a haber
yapmaktır.” şeklinde tanımlanmıştır. Gramerin birçok konusuyla ilişkili
olan bu metotta (الذي)’nin yanı sıra (اللذان،
الذين، التي، اللتان، اللات) gibi diğer ism-i mevsûllar da kullanılır.
Bu çalışmada, bir dönem yaygın olarak kullanılan
ve klasik eserlerin önemli bir kısmında yer alan ancak bir takım nedenlerden
dolayı ehemmiyetini kaybeden ve modern dönem gramer eserlerin genelinde yer
edinemeyen “el-İhbâr bi’l-lezî” adlı sistemin tanıtılması, dil eğitimine
katkısının belirlenmesi, ehemmiyetini kaybetmesindeki nedenlerin ortaya
koyulması ve son olarak konuyla ilgilenenlerin bilgilendirilmesi amaçlanmıştır.
el-İhbâr bi’l-lezî İsm-i mevsûl Ellezî Arapçada klasik sınav yöntemleri İbn Mâlik
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 10 |