Bu çalışma Kur’an-ı Kerim ile teori arasında kurulan ilişkinin sıhhatini ele almakta
ve iktisat, ahlak, hukuk vb. alanlarda üretilen teorilerin özelde Kur’an’a,
genelde İslam’a atfedilmesinin isabetli olup-olmadığını konu edinmektedir. İlahi
metinlerin varlık nedenleri ile beşeri düşüncenin semereleri olan teorilerin varlık
nedenleri arasında birçok açıdan farklar bulunmaktadır. Kur’an ile zihin mahsulü
eserler arasında oluşum süreci, gaye, dil ve üslup gibi birçok yönden ilişki kurulması
imkânsızdır. Çünkü bir konu hakkında sav, öngörü ve önermeler içeren ve zihinsel
bir çabanın sonucu olarak teşekkül eden teori ile Mutlak Yetkin bir varlıktan hayat
kılavuzu olarak nazil olan Kitap arasında önemli farklar olmaktadır. Bu zaviyeden
hareketle Kur’an ile teori arasında doğrusal bir ilişki tesis edilemez; iltisak kurulamaz.
Kur’an, doğrudan bir ahlak, siyaset, hukuk ve ekonomi teorisi ve modeli sunmaz.
Ancak Müslüman düşünür Kur’an’ı referans alarak bu konularda teori ve modeller
geliştirebilir. Teori oluşturmak, formel bilimsel bilgi ile yaşanılan tarihsel dinamikleri
dikkate alan ve sosyal gerçeklik zeminine dayanan bir süreçtir. Teori oluşturma
sorumluluğu, entelektüel, filozof ve bilim adamı Müslümanlarındır.
Kur’an-ı Kerim Akıl Ahlak teorisi Siyaset teorisi Müslüman düşünür
This study focused on justifiable of relationship established between the Holy
Qur’an and the theory, especially the theories produced in the fields such as economics,
morality, law. It focuses on the question whether are particularly relevant to the
Qur’an, in particular and to Islam in general. There are many differences between the
reasons for existence of divine texts and the reasons for existence of theories that was
produced by human thought. The relationship between the Qur’an and the works of
the mind cannot be established in many ways, such as the process of formation, the
nature, language and style. There will be differences between the theory formed as
a result of a mental effort involving an argument about a subject, foresight and suggestions,
and the book which is the guide for life from an Absolute Competent Entity.
From this point of view, a linear relationship between the Qur’an and theory cannot
be established. The Qur’an does not offer a direct moral, political, legal, economic
theory and model. However, Muslim thinkers can develop theories and models on
these issues with reference to the Qur’an. Formulating a theory is a process that takes
into account the historical dynamics experienced with formal scientific knowledge
and based on the ground of social reality. Responsibility for formulating theory is
in charge of the Muslim intellectuals, philosophers and scientists.
Holy Qur’an Mind Ethic theory Political theory Muslim thinker
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 11 |