This study aims to compare the cut-off points obtained by two test-centered standard setting methods, namely the Angoff and the yes/no methods with those obtained by a student-centered standard setting method, namely the borderline group method. The data were collected from two different study groups: students and judges. The former consisted of a purposive sample of 1.057 students studying at 10th grade in Anatolian High Schools in Uşak, whereas the latter consisted of a purposive sample of 22 mathematics and 16 Turkish language and literature teachers who taught the students that participated in the study. The findings point to significant differences among the methods in terms of the percentages of the students considered successful.
Bu araştırmada test merkezli standart belirleme yöntemlerinden Angoff ve evet/hayır yöntemleri ile öğrenci merkezli standart belirleme yöntemlerinden sınır grup yöntemi ile elde edilen kesme puanlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında öğrenci ve yargıcı grubu olmak üzere iki farklı çalışma grubundan veriler elde edilmiştir. Öğrenci grubunu Uşak ili Anadolu liselerinde 10. sınıfta öğrenim gören 1.057 öğrenci, yargıcı grubunu ise öğrenci grubunun dersine giren 22 matematik ve 16 Türk dili ve edebiyatı öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma sonunda tüm yöntemler arasında başarılı kabul edilen öğrenci oranları açısından anlamlı farklar olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 36 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.